×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 22 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 11 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25464 خبر
رشد ۱۸ درصدی صادرات ریلی از طریق راه آهن آذربایجان/ قطار انتخاب یک میلیون آذربایجانی برای مسافرت

به گزارش همنوا، محمدرضا قربانی امروز در گفتگو با فارس اظهار کرد: در ۸ ماهه نخست امسال حمل و نقل ۴۹۰ هزار تن بار بین الملل با استفاده از خطوط ریلی منطقه آذربایجان انجام شده که از رشد ۱۵ درصدی برخوردار بوده است.

وی افزود: سهم صادراتی این میزان بار حمل شده ۲۱۲ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۸ درصدی داشته و ۱۳۲ هزار تن بار نیز از رقم مجموعه اشاره شده بار وارداتی با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی بوده است.

قربانی در حوزه بین المللی راه آهن آذربایجان به رقم ۱۴۶ هزار تنی هم اشاره و اضافه کرد: این میزان نیز به عنوان بار ترانزیت از طریق خطوط ریلی منطقه آذربایجان جابجا شده که این رقم در مقایسه با سال کذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان اقلام صادراتی جابجا شده را عمدتاً شیشه فرآوری شده، محصولات نهایی حوزه آهن آلات، مواد پتروشیمی، صنایع غذایی مانند شیرینی و شکلات و ... دانست.

مسافرت یک میلیون نفر با قطار 

این مقام حوزه حمل و نقل ریلی  کل بار جابجا شده در ۸ ماهه نخست امسال از طریق خطوط ریلی منطقه را بیش یک میلیون و ۴۷ هزار تن اعلام و عنوان کرد: این رقم نیز همراه با رشد ۱۱ درصدی بوده است.

وی درباره بخش مسافری راه آهن آذربایجان نیز اظهار داشت: در ۸ ماهه گذشته بیش از یک میلیون و ۶۰۷ هزار صندلی ایجاد شده که ۳۶ درصد افزایش داشته است.

قربانی تاکید کرد: تعداد مسافر جابجا شده در خط ویژه دانشگاه شهید مدنی در همین مدت، ۵ هزار و ۱۰۰ نفر بوده که با ۲ ریل باس ۳۳۶ نفره و یک قطار کوپه ای با ۳۰۰ نفر ظرفیت و در ۱۰ رام انجام می شود.

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان ایجاد ۳ خط فرعی برای ارائه خدمات بهتر و همچنین کاهش بار ترافیک جاده ای در بخش حمل بار را از مهمترین پروژه های حوزه ماموریتش شمرد و گفت: این خطوط برای مجموعه های فولاد بناب، شیرین عسل و سهند آذر طراحی شده که پیش بینی می شود در دهه فجر امسال وارد مدار ریلی منطقه آذربایجان شوند.

وی به آمار واگنهای خطوط ریلی آذربایجان در سال گذشته گریزی زد و گفت: این آمار سال گذشته ۵۰۰ دستگاه را که همگی اروپایی بودند شامل می شد اما امسال یک هزار و ۲۳۳ واگن در خطوط ریلی آذربایجان تردد می کنند که ۵۶۲ دستگاه آن واگن ایرانی و ۶۷۲ دستگاه نیز اروپایی می باشد.

قربانی ضمن تاکید بر جایگاه، نقش و مزیتهای راه آهن گفت: در سیستم های حمل و نقلی، از راه آهن می توان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین سیسمتهای حمل و نقلی نام برد و با توجه ویژه به این شبکه حمل و نقلی مطمئنا تصادفات جاده ای که یکی از پرخطرتر با خسارات جبران ناپذیر هست به کمترین میزان تقلیل خواهد یافت.

گزارش فارس حاکی است،  راه آهن آذربایجان یکی از نواحی بیست و دو گانه راه‌آهن ایران است و محورهای تبریز-تهران (تا ایستگاه مراغه)، تبریز-جلفا و تبریز-رازی که شامل ۲۸ ایستگاه با ۴۷۱ کیلومتر خط اصلی و ۵۰۰ کیلومتر خط فرعی است، محدودهٔ این ناحیه را تشکیل می‌دهند. راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند که مرکز آن در تبریز است.

 

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.