گروه : آرشیو

یکی از مشکلات هرروزهای که تقریبا تمام مردم شهر تبریز با آن مواجه هستند، مربوط به پارک کردن خودرو است. در هر خیابان شهر با وجود داشتن پارکومتر، تعداد زیادی از پارکبانها حضور دارند و تقریبا مدیریت ترافیک شهری را بر عهده گرفتهاند.
اینجا چیزی رایگان نیست!
پشت ارک علیشاهی در خیابان ارک جدید، تعداد زیادی از پارکبانها حضور دارند. هرکدام محدودهای را به خود اختصاص دادهاند و مشتریهای خاص خود را راه میاندازند. در سایه درختان برای پارک ماشین جایی پیدا میکنم. پارکبان به سمتم میدود و میگوید: اینجا پارک نکن! جای دیگری را نشان میدهد. از اتومبیل پیاده میشوم و گوشهای منتظر میمانم تا بدانم چرا نباید زیر درختان پارک کرد. نیم ساعت یا بیشتر میگذرد تا اتومبیل دیگری در سایه خنک بیدهای مجنون جا میگیرد. جلو میروم و از راننده میپرسم چرا توانسته در جایی که من نباید پارک میکردم، پارک کند. با خنده میگوید: باید کمی مایه را چرب میکردی! دو ساعت بعد برای برداشتن خودرو برمیگردم. پارکبان میگوید: باید پنج هزار تومن پرداخت کنم. میگویم: شنیدهام که نیم ساعت اول رایگان است و ساعتهای بعدی دو هزار تومان با این حساب باید سه هزار تومان پرداخت کنم. میگوید: خواهر این جا چیزی رایگان نیست! این بار در بخشی از خیابان امام خودرو را پارک میکنم. برمیگردم و میبینم که روی شیشه اتومبیل با ماژیک ساعت توقف را نوشتهاند. پارکبان را پیدا میکنم؛ با دستمال شیشه را پاک میکند و میخندد. انگار ذهن خلاقی برای استفاده نکردن از قبضهایش دارد. این روایتها و اتفاقات مشابه را تقریبا هرروز در سطح شهر میبینیم. گویا داستان پارک کردن در گوشهای از شهر تبریز به معضلی بزرگ برای شهروندان تبدیل شده است. در خیابانهای مهم شهر که معمولا تقاضای زیادی برای پارک خودروها وجود دارد، دستگاههای پارکومتر نصب شدهاند. در زمان نصب این دستگاهها بیشتر رانندگان شهر، کارت مخصوص این دستگاهها را خریدند اما تقریبا تمام این دستگاهها از کار افتادهاند. از کار افتادن این سیستم هوشمند این گمان را به اذهان میآورد که احتمالا بین خرابی پارکومترها و نبود نظارت بر پارکبانها ارتباطی وجود دارد.قول 25 روزه سازمان ترافیک برای حل مشکلات پارکحاشیهای
برای مطرح کردن دغدغههای مردم به دیدار مهندس اصغر آدیبیگ مدیر عامل سازمان ترافیک شهرداری تبریز رفتم. در این گفتگو، مدیرعامل سازمان ترافیک با مطرح کردن خبری در مورد پارک حاشیهای نوید حل مشکلات این حوزه را داد. آدیبیگ گفت: مشکلات مربوط به پارک حاشیهای از جمله تعرفه، مسائل مربوط به تخلف پارکبانها و دقت در زمانبندی ساعت پارک با شروع به کار سیستم جدید پارکبانی حل خواهد شد. مدیرعامل سازمان ترافیک توضیح داد: قراردادهای فعلی دستی یا پارکومتری بودند. پارکومترها و سیستم پشتیبانیشان که به دلیل پایان یافتن قرار داد از کار افتادهاند. البته در حسابهای بانکی مربوط به پارکومتری مبلغی پول رسوب شدهاست که ما از طریق مجاری قانونی در حال حل این مشکل نیز هستیم. در سیستم دستی نیز امکان تخلف و ایجاد مشکلات در زمانبندی وجود دارد. در طول 6 ماه گذشته ما تلاش کردیم سیستم پارکبانی شهر تبریز را تغییر دهیم که نخستین جرقههای آن با مزایدهای در حوالی عید نوروز انجام شد. سیستم جدید یک سیستم هوشمند است که شهروندان میتوانند آن را روی گوشیهای موبایل خود داشتهباشند و با همین اپلیکشن محل مورد نظر پارک را رزرو کنند و مبلغ آن را پرداخت نمایند. او درباره شهروندانی که به گوشی موبایل دسترسی ندارند گفت: برای شهروندانی که دانش یا امکان استفاده از اپلیکشنهای گوشی همراه را ندارند نیز تدابیری اندیشیدهشدهاست. با قرار دادی که بین سازمان ترافیک و پیمانکار جدید منعقد شدهاست؛ پارکبانانی با لباس فرم متفاوت و با دستگاه هندهل در خیابان حضور خواهند داشت. مدیرعامل سازمان ترافیک در پاسخ به این سوال که حضور دوباره پارکبانان در سطح شهر مشکلات گذشته را تکرار خواهد کرد؛ توضیح داد: دستگاهی که پارکبانان جدید خواهند داشت باعث قطع ارتباط پولی بین پارکبان و شهروند میشود. دستگاههای هند هل تعرفه و زمانبندی را کنترل خواهد کرد و امکان واریز با کارت بانکی هم فراهم خواهد شد. از طرفی پارکبانان در این قرارداد جدید بر اساس مصوبه هیئت وزیران، حقوقبگیر شرکت سرمایهگذار خواهند بود و به این ترتیب امکان نظارت در جذب و نظارت بر رفتار آنان میسر خواهد شد. لباس و کلاه فرم جدید این پارکبانان هم به زودی معرفی خواهد شد. آدیبیگ درباره زمان شروع به کار سیستم جدید گفت: شرکت طرف قرار داد 25 روز فرصت دارد که خیابانها را خطکشی و کدگذاری کند. اپلیکشن هم بر اساس تعرفه شورای شهر و کدگذاری در حال تکمیل است. این سیستم جدید قرارداد 5سالهای دارد. او درباره مشکلات وضع موجود توضیح داد: ما تمام همت خود را صرف این نکته کردهایم که با مکانیزه کردن سیستم پارک حاشیهای مشکلات را به سرعت حل کنیم. اما در وضعیت موجود ما تلاش میکنیم که نظارت را افزایش دهیم چنان که قبلا هم سعی داشتیم با پارکبانان متخلف برخورد کنیم. اما باید اعتراف کنیم که ای کاش این قرارداد جدید یک سال زودتر آغاز میشد تا مردم این گونه سردرگم نباشند. من به عنوان مدیرعامل سازمان ترافیک از قصوری که باعث رنجش مردم شدهاست عذرخواهی میکنم. با توجه به قول مساعد مدیرعامل سازمان ترافیک، مردم شهر تبریز 25 روز آینده را نیز با معضلات فعلی سر کنند به امید آنکه این گره کور بلاخره از خیابانهای تبریز باز شود. همنوا قول مدیرعامل سازمان ترافیک را مجددا پیگیری خواهد کرد.https://hamnava.ir/News/Code/27263
0 دیدگاه تایید شده