×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 21 اردیبهشت 1400  .::.   برابر با : Tuesday 11 May 2021  .::.  اخبار منتشر شده : 14229 خبر
دولت به منافع ملی چنگ بزند

هم‌ نوا_ مهدی قاسمی

روح الله متفکر آزاد با حضور در تحریریه هم‌نوا به سؤالاتی درباره وضعیت مجلس و فعالیت‌هایی خود در کسوت نمایندگی مردم پاسخ داد.

آقای دکتر! ابتدا درباره قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» صحبت کنیم. دولت معتقد است که در این قانون شتابزدگی صورت گرفته است.

در تصویب این قانون شتابزدگی نشده‌است. هم مجلس و هم شورای امنیت ملی بیش از ۴ ماه برای بررسی و تدوین این قانون زمان گذاشته‌ایم. اما به دنبال شهادت شهید فخری زاده این طرح از یک فوریت به دو فوریت تبدیل شد. در واقع این طرح، تجمیع ۸ طرح بود که از زمان مطرح شدن مکانیسم ماشه آمریکا مطرح بود. مفاد این قانون به هیچ عنوان خام و فرصت‌سوز نیست بلکه به شدت فرصت ساز است. قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» ابزار مناسبی در دست دولت برای استیفای حقوق ملت در مقابل تنگناهایی است که آمریکا ایجاد می‌کند. در این طرح بهانه به سازمان‌های بین المللی و دشمنان ندادیم. کجای این طرح خام و ناپخته است؟ من به دولت گوشزد می‌‌کنم که وضعیت معیشتی مردم مناسب نیست و این طرح در راستای ارتقای معیشت مردم است. این طرح کمک می‌کند تا دولت بتواند به صورت واقعی از برجام استفاده‌ای کند. توصیه ما به دولت این است به منافع ملی چنگ بزند.

 

با توجه به تغییر و تحول در حکومت آمریکا، به نظر می‌رسد دولت چشم امید به مذاکره بسته باشد.

سیاست های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران از اساس پیوسته است. اصل و ماهیت سخنانشان یکی است و فقط سبک و سیاقشان متفاوت است. دولت فعلی ما، آمریکا را بد نمی‌داند بلکه ترامپ را بد می‌داند. در حالی که سیاست آمریکا در دوران ترامپ، چماق خالی بود و در دوران بایدن چماق و هویج. امید دولت به بایدن به نفع ملت نیست. اگر آمریکا می‌خواست مردم ایران در فشار نباشند که از ابتدا تحریم نمی‌کرد. ما اهل دیپلماسی هستیم و خواهان تعامل با جهان، نه فقط آمریکا. برای هر نوع مذاکره‌ای ابتدا آمریکا از خطایش برگردد و مردم هم این را مشاهده کنند. ما با این طرح خود دیپلماسی را نجات می‌دهیم. مطمئن باشید غرب اگر برجام را کلید بزند با ملحقات کلید خواهد زد. یعنی مثلا توقع خواهند داشت که ایران قدرت موشکی خود را هم پای مذاکره بیاورد. ما برای دولت ابزار چانه زنی ایجاد کردیم. عده‌ای پس از برجام می‌گفتند آمریکا از حرف خود باز نمی‌گردد در حالی که به راحتی آب خوردن همین کار را انجام داد.

 

وضعیت اقتصادی مردم اصلا مناسب نیست. فکر می‌کنید دولت برای ماه‌های آینده چه برنامه‌ای خواهد داشت؟ مجلس برای عبور از وضعیت فعلی چه کمکی به دولت خواهد کرد؟

ما با دولت همراهی کردیم و مچ دولت را نگرفتیم. اگر دقت کنید کمک کردیم دولتی که کارآمد نشان نمی‌دهد کارآمد نشان داده شود. مجلس امسال یک روز هم تعطیلی نداشت. دولت اصرار داشت که مجلس را تعطیل کنید. اما ما معتقدیم مجلس برای روزهای سخت است. ما در دوران جنگ هم تعطیلی مجلس را نداشتیم. مجلس برای معیشت مردم قانون تصویب کرد و دولت می‌تواند این طرح را اجرایی کند. این طرح گدا‌پروری نیست، وظیفه دولت است که زندگی شهروندان و حداقل کرامت‌ آنها را در شرایط بحرانی تامین کند. از طرفی هم سعی می‌کنیم با نظارت‌های اساسی و بنیادین بر اجرای این قوانین نظارت کند.

نظارت مجلس بر در چه حدی است؟

نظارت مجلس مانند تعزیرات حکومتی یا ستاد تنظیم بازار نیست. وظیفه مجلس یافتن خلاها و پیگیری آن ها است. البته راه برای مجلس بسته نیست و اگر مجبور شویم استیضاح وزیر را هم می‌توانیم اجرایی کنیم. برخی انتظار دارند مثلا اگر گران‌فروشی می‌شود مجلس ورود و دخالت کند. اما وظیفه نظارتی مجلس عمیق‌تر است. مثلا در دپوی نهاده‌های دامی که در گمرک اتفاق افتاده بود با دخالت مجلس گشایش حاصل شد.

 

در بدنه دولت میلی برای حل مشکلات مردم می‌بینید؟

برخی وزرای دولت واقعا در تلاش هستند. مثلا وزارت صمت؛ در شرایط بحرانی، عزل رضا رحمانی اصلا به نفع اوضاع نبود. از طرفی هم این وزارت مهم چند ماه بدون وزیر بود. دولت در آخرین روز مهلت قانونی وزیر معرفی کرد. ولی وزیر فعلی سخت در تلاش است تا مشکلات را حل کند.

درباره بودجه و نحوه تقدیم لایحه بودجه صحبت کنیم. به نظر شما عدم حضور رئیس جمهور در جلسه اهدای بودجه بی‌احترامی به خانه ملت نبود؟!

به هر حال آقای روحانی توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا را که خودشان رئیسش هستند را رعایت کردند! از آقای امیری تشکر می‌کنیم که جان خود را برای تحویل لایحه به خطر انداختند!

 

لایحه بودجه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

لایحه بودجه اشکالات جدی دارد. ساختار بودجه مجهول است و ما نگران کسری پنهان بودجه هستیم. منابع بعضا نگران کننده و مخدوش هستند و مجهول‌الوصول هستند. منابع نفتی ۲۰۰ درصد افزایش داشته است و از کجا معلوم چه اتفاقی می‌افتد. از طرفی نگران این نکته هستیم که این کسری پنهان بودجه به دولت بعدی ارث برسد. برای رفع مشکلات لایحه بودجه از نخبگان و اهل فن هم دعوت کردیم تا در این امر هم‌فکری کنند.

 

دولت آینده را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

 دولت بعدی دولتی باشد که استراحت نداشته باشد، دولتی باشد که مجلس به فکر کار اجرایی نباشد قوه قضاییه به وظیفه خود مشغول باشد، واقعیت این است که الان ما استرس عدم فعالیت کارهای اجرایی یا فعالیت های نادرست را می کشیم. معتقدم رئیس جمهور بعدی نباید محافظه‌کار باشد. باید انعطاف کارشناسی داشته باشد، برای حکمرانی ایده داشته‌باشد، دارای برنامه جهادی باشد، دونده و پر انرژی باشد، از نخبگان در کابینه‌اش استفاده کند. منتظر لبخند بیگانگان نباشد و خودش به دنبال حل مشکلات باشد. معتقدم مملکت ما پر از منابع انسانی است و قطعا چنین گزینه‌ای وجود دارد.

 

با مشکلاتی که در جامعه وجود دارد فکر می‌کنید مردم در انتخابات مشارکت خواهند داشت؟

مردم باید از رئیس‌جمهور بعدی کابینه بخواهند. باید مملکت به سوی تحول برود و همه به این عزم برسیم که رئیس جمهور مقتدر دارای تفکر جهادی را انتخاب کنیم. برای رسیدن به چنین تحولی باید و باید انسجام ملی داشته باشیم. به جناح‌های سیاسی توصیه می‌کنم یک بار به خاطر خدا هوای نفس را کنار بگذارند. رئیس جمهور بعدی باید تفکر انقلابی را بفهمد. اگر چنین فردی عرضه شود مردم در صحنه حاضر خواهند شد. بودند کسانی با این ویژگی‌ها که آمدند و مردم به آنها اعتماد کردند و پاسخ اعتمادشان را گرفتند.

 

بعد از ورود به مجلس، نگاهتان به اوضاع تغییر کرد؟ مجلس با آن چه که پیش‌بینی کرده‌ بودید چه تفاوتی داشت؟

 

من با شناخت وارد مجلس شدم و احساس خسران نمی‌کنم. می‌دانستم چنین اتفاقاتی خواهد افتاد. فشار هم روی ما زیاد است. از طرفی کنش‌گری ملی را هم کامل انجام می‌دهم. سعی می‌کنم علاوه بر رسیدگی به مشکلات به مسائل ملی و بومی هم رسیدگی کنم. مجلس فعلی نوپاست و بیش از ۱۶۰ نماینده جدید در مجلس حضور دارد. نمایندگان واقعا دردمند و پیگیر امور هستند.

حضور شما در هیئت رئیسه از تاثیرتان در کمیسیون آموزش نکاسته است؟

 گفته می‌شد نماینده‌ای که در هیئت رئیسه حضور داشته باشد، برای کمیسیون وقت نمی‌گذارد ولی من حتی یک جلسه هم غیبت نداشتم تا جایی که در خاطرم هست.

 

از فعالیتتان در کمیسیون آموزش بفرمایید

در حوزه آموزش و پرورش، مسائل مربوط به معلمان، کنکور، استعدادهای درخشان و سوال از وزیر حضور داشتم. در مورد جذب معلمان جدید قبلا مصوبات زیادی در مجلس وجود داشته‌است. بعضی مصوبات نسخه یازدهم شان به ما رسید. قبلا جذب موردی داشتیم. با مشورت آقایان و نمایندگان پیشنهادی در حوزه جذب معلم داشتم که تصویب شد. قرار بر این شد که بخشی از معلمان مورد نیاز از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت بگیرد. برای جذب باقی نیروهای مورد نیاز، آزمون برگزار شود. در این آزمون تمامی فارغ‌التحصیلان و نیز معلمان حق‌التدریسی حضور داشته باشند، اما سابقه معلمان به عنوان امتیاز لحاظ خواهد شد.

 

سوالی که درباره حذف کنکور پیش می‌آید این نکته است که با توجه به ساختار غلط نمره‌دهی در برخی مدارس غیرانتفاعی، ورود به دانشگاه بر اساس سابقه تحصیلی شاید چندان منصفانه نباشد

حذف کنکور پیچیدگی‌های بسیار زیادی در خود دارد. در بعضی رشته‌ها مثل پزشکی و دندانپزشکی و ... رقابت واقعا جدی است. حتی اگر تعداد نفرات شرکت‌کننده در این آزمون‌ها کم باشد باز هم رقابت جدی است. باید کیفیت مدارس دولتی و معلمان افزایش یابد. پسر خود من در مدرسه دولتی تحصیل می‌کند تا بتوانم درک درستی از مشکلات این مدارس داشته باشم. ما باید وضعیت مدارس دولتی را به سمتی ببریم که همانطور که همه خواهان حضور در دانشگاه دولتی هستند مدارس هم باید همینطور شوند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.