اکبر رضایی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: دورانی که در آن زندگی میکنیم، در تمامی حوزههای فعال اجتماعی و تمامی نظامات اجتماعی رسانه حضور دارد و براساس نظریهها برای ادارهی دنیا و جامعه به چهار نظام لازم داریم که بر اساس آنها جوامع اداره میشود و رسانه در تمامی آنها حضور دارد درحالیکه صرفاً در نظام فرهنگی قرار میگیرد و این اهمیت رسانه را نشان میدهد که بسیار مهم است.
وی ادامه داد: اگر این مسئله را درک نکنیم، فعالیت رسانهای ما با مشکل مواجه میشود، اکنون در اثر پیشرفت فناوری همگرایی رسانهای اتفاق افتاده است و تحولی که در عرصه رسانه میبینیم نشأت گرفته از این اتفاق است؛ همگرایی رسانهای در اثر اتفاق و همبستگی ارتباطات اطلاعات و فناوری اتفاق میافتاد و تحول اساسی ایجاد میکند.
وی افزود: برخی متفکران عقیده دارند این اتفاقات نشانههای آخر الزمان هستند، اگر این فضا را درک نکنیم و ابزارهایی که فناوری در اختیار ما گذاشته است را نشناسیم، فعالیت رسانهای ما دچار مشکل میشود، بحث بعدی جامعه شناسی رسانهها است و اگر جامعه شناسی تکتک رسانهها را نشناسیم با مشکل مواجه میشویم بهعنوان مثال رادیو بر اساس ویژگیهای جامعه شناسی مزیت رقابتی دارد که اگر با آن آشنا نباشیم، اثرگذار نخواهیم بود؛ رادیو با عنصر صدا همراه بوده که عاری از تصویر است و نویسندگی آن باید تصویرسازی داشته باشد.
رضایی خاطرنشان کرد: در نظر سنجیهایی که در هر دوره صدا و سیما انجام میدهد، اشکالات را شناسایی و برای آینده برنامهریزی میکند، وقتی به تبریز رسیدم از واحد پژوهش درخواست کردم، نیازسنجی را انجام دهد و در شهریور ماه نیز تمامی شهرهای مختلف استان نیازسنجی خواهند شد و امکان دارد چندین هفته طول بکشد اما واحد پژوهش همت کرده و تا پایان شهریور به اتمام میرساند.
وی گفت: انعکاس رویداد بسیار مهم است و جزو وظایف اصلی رسانه است که اتفاقات روز را به موقع و به نحو احسن اطلاعرسانی و منعکس کند و واحد خبری ما نقش بالایی در این عرصه دارد و با امکاناتی که داریم تلاش میکنیم تا بتوانیم چیزی را از قلم نیندازیم که بیشتر از ۲۴ ساعت زمان نداریم و مخاطب در ساعاتی هم در حال استراحت است و محدودیت زمانی که داریم، مهم است.
وی یادآور شد: در کار بزرگ محدودیت بسیار است ظرفیت استان بالا است و اگر تشکیلات و امکانات نداشته باشیم، با محدودیت مواجه میشویم؛ همچنان به دلیل شرایط جغرافیایی استان رادیو و تلویزیون جزو پوششهای بالای کشوری است اما همچنان مشکل داریم.
مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی متذکر شد: گزارش مکتوب و تصویری باید به دستمان برسد که پوشش دهیم و تلویزیون نسبت به رسانههای بعدی میدان کمتری دارد و چندان مخاطبی نیست و در سراسر دنیا اینگونه است، درحالیکه بستر ارتباطی آنها وسیعتر است اما همچنان رادیو رسانه اول است.
وی ادامه داد: توجه به تلویزیون از سوی مخاطب بالا خواهد بود، چرا که انتظارات از تلویزیون بالاتر است و هرچه انتظار بالاتر، مشکلات بیشتر و اشکالاتی آن بیشتر دیده میشود.
وی افزود: باتوجه به ترکیبی که سازمان ما دارد اصل بر توجه به تلویزیون است و در این مدت تلاش کردهایم تا برای رادیو، تلویزیون، فضای مجازی و خبر مجزا برنامه طرح کنیم اما بیشترین وقت برای تلویزیون بوده است.
وی گفت: جدول پخش را اساساً در رادیو و تلویزیون از نو تشکیل داده و در سیما بخش خبری شهرستان را هم اضافه کردهایم و در بخش فرهنگ و جایگاه اخبار صحبت کردهایم تا رویداد فرهنگی را هم ارسال کنند تا پوشش دهیم.
رضایی اضافه کرد: در مورد مخاطب وقتی که رسانهای ظهور کرده و تازه به میدان میآید، تلقی میشود که میدان بقیه رسانهها را میبندد اما این اتفاق نیافتاده ولی تأثیر میگذارد، در اعتراضات اخیر و نقشه دشمن، رسانه ملی تا آن حد که میتوانست ورود کرد اما پیش دستی و پیشگیری مهم است و باید از رویدادها عقب نماند؛ بهعنوان مثال در قضیه کریمی مراغهای هیچ اتفاقی نیافتاد چراکه روایت اول با ما بود اگر روایت اول با ما باشد دشمن ضعیف میماند.
وی خاطرنشان کرد: چهره اول مهم است هرزگاهی باید چهره جدیدی به صدا و سیما اضافه کرد و از نظر تأثیر رسانهای چهره تکراری جذابیت خود را از دست میدهد در صدا هم اینگونه است.
وی ادامه داد: در آینده برنامههای میزگردی و مناظرهای خواهیم داشت در رابطه با رویدادهای منطقه و در طی ماههای آینده به موضوعات قفقاز ورود میکنیم که اگر اینگونه نباشد، ضربه بزرگی به ما وارد میشود و آن را پوشش میدهیم چراکه در آینده احتمال درگیری وجود دارد و برنامهها از آنتن شبکه سهند به شبکه سحرلر میرود.
مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی افزود: استکبار جهانی دستور داده است که اجازه فرکانس به جمهوری اسلامی ایران را ندهید و بعضاً برخی به شبکههایی که اهمیت بالایی دارند، پهنای باند بیشتری داده و کیفیت آنها بهتر از ما است؛ در تصویر نیز استودیو ما اشکال اساسی دارد و تصویر دفرم است که ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و مشورت شده است که حل شود که اگر اتفاق بیفتد مشکل برطرف میشود.
وی ادامه داد: در تربیت نسل جدید نیز پیگیر نیروی انسانی هستیم تا کمیته صدا و تصویر فعال شود و تمامی نیروها را آموزش دهیم و در رابطه با حق الزحمه نیروی انسانی نیز کار آنها تمام وقت نبوده و جنس کار این است و رسانه به تنوع نیاز دارد.
۶۲.۳ درصد؛ آمار مخاطبین صداوسیمای آذربایجان شرقی در اسفند ۱۴۰۱
معاون پژوهش صدا و سیمای آذربایجان شرقی نیز گفت: زمانی که شبکه سهند را ایجاد کردیم، مخاطبین بسیاری داشتیم اما اکنون در فصول سرد مخاطبین بسیار و در فصول گرم بهویژه بهار کمتر است؛ در بهار
۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، ۵۵ درصد و در بهار ۱۴۰۱، ۵۸ درصد مخاطب داشتیم اما در بهار ۱۳۹۶ ۶۳.۳ درصد مخاطب داشتیم و ثبات نسبی در مخاطبین داریم که نه سیر نزولی دارد و نه صعودی.
دژم خوی ادامه داد: اسفند امسال ۶۲.۳ درصد مخاطب داشتیم و این نظرسنجی در تبریز با نمونه برداری ۶۰۰ هزار نفری در ۳۰ منطقه تبریز انجام شد.
وی افزود: دوره جدید دوره دغدغهمندی است، بحث بومی و زبان ترکی مزیت بالایی دارد و باید از آن استفاده کرد اما مخاطبین جوان ما کم است و قطعاً باید برای افزایش آن تلاش کرد و رسانه ما عمومی است و رسانه کاملاً عامی نیست.
وی خاطرنشان کرد: رادیو نیز در بهار ۱۳۹۶، ۲۱.۴ درصد و بهار ۱۴۰۱، ۲۶.۷ درصد مخاطب داشت و ۲۰ اسفند ماه نیز ۲۹.۵ درصد مخاطب داشت.
دژم خوی گفت: بخش خبری ساعت ۲۳ اهمیت بالایی دارد و میانگین مخاطبان بخش خبری ساعت ۲۳، ۹۱ درصد در میان بینندگان صدا و سیما بوده است است که رتبه سوم بخش خبری در میان مراکز استانها را به خود اختصاص دادهایم.
وی ادامه داد: وضعیت اعتماد، نسبت به مرجعیت خبری بهتر است در مواقع بحرانی چالش اعتماد و مخاطب داریم که در این مواقع رسانههای بیگانه تلاش بسیاری میکنند.
کمبود نیروی انسانی داریم
مدیر اتاق خبر صدا و سیما آذربایجان شرقی هم گفت: سه بخش سیما و دو بخش رادیو داریم و از محدودیت نیروی انسانی رنج میبریم، به طور متوسط روزانه دو گزارش مفید داریم که در رادیو و سیما پخش میشود و در ۱۱ ماه گذشته در شهرستانها ۶۶۰ گزارش در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پخش شده و چهار گزارش مکتوب هم داشتهایم.
ارجمندی اظهار کرد: در زلزله خوی از روز اول خبر ۲۳ پوشش خبری داده است و اولین محموله کمک انسانی از سوی هلال احمر را پوشش خبری دادیم و خبرنگاران ما آنجا حضور داشتند و کمکهای رسانهای نیز به صورت مصاحبه و مکتوب پوشش داده شدند و در حوزه ماه مبارک رمضان هم ۱۰ گزارش موضوعی در نظر گرفتهایم.
وی افزود: در بحث شهدا هم سعی کردهایم در رویداد روتین خبری هر پنجشنبه به نام یک شهید و یک پیام گزارش شهدای استان داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: زلزله ترکیه را نیز پوشش خبری دادیم و در مسائل کشورهای همجوار که قبلاً نبودند اکنون حوزه خبر ورود کرده و رویداد جمهوری آذربایجان نیز پوشش خبری داده میشود.
ارجمندی گفت: در موضوعات فرهنگی نیز در حد مقدورات گزارش خبری تهیه میشود و به حوزه کتاب همایش هم پرداخت میشود.
جزو رادیوهای برتر کشور هستیم
معاون صدای صداوسیمای آذربایجان شرقی هم گفت: در خصوص بحث رادیو، رادیو تبریز دومین رادیو کشور از منظر راهاندازی و مراکز تعهدی در کشور است که ۵۰۰۰ ساعت تعهد کار دارد و حجم تولیدات آن بالا است.
راثی اظهار کرد: رادیو تبریز جزو رادیوهای ممتاز و برتر کشوری است و در سال ۱۴۰۰ توفیق داشتیم بیشترین رشد و ارتقا را در صدا داشته باشیم و در شش ماهه ۱۴۰۱ در رتبه بندی، جزو رادیوهای برتر کشور شدیم اما حداقل باید دومین رادیو برتر کشور شویم که علیرغم محدودیتها تلاش میکنیم جایگاه ممتازی در شأن استان داشته باشیم.
وی ادامه داد: در طی دو سال اخیر سه اثر بینالمللی داشتیم که در تاریخ رادیو سابقه نداشته است و در جشنواره اربعین هم یکی از آثار ما به فینال رقابتها رسید و در میان جشنوارهها جزو سه مرکزی برتر کشور بودیم.
وی افزود: در استودیو شهری که با همراهی شهرداری تبریز راهاندازی شد، در رونق و توسعهی شهرداری تلاش میکنیم و در بحرانهایی چون قفقاز ورود کردهایم و در مسائل گریبانگیری چون تصادفات و چهارشنبه سوری و … در کنار مردم بودهایم و تلاش میکنیم زبان گویای مردم باشیم و تلاش میکنیم دایره برنامه سحرلر را گسترش دهیم و در یک سری حوزهها آثار فاخر داشته باشیم.
راثی گفت: سال گذشته هشت اثر نمایشی در حوزه مفاخر استان داشتیم و ۱۵ برنامه فاخر در حوزه نظامی گنجوی برگزار کردیم.
وی یادآور شد: در سال جدید نیز طراحی جدیدی در کنداکتور شبکه اتفاق افتاده و برنامههایی برای ورود به مباحث روزمره و معیشتی در نظر گرفته شده است و به برنامه هنری موسیقایی نیز پرداخت میشود.
اتفاقات جدیدی در کنداکتور شبکه سهند روی میدهد
معاون سیمای صدا و سیمای آذربایجان شرقی هم اظهار کرد: بزرگترین منتقد سیما خود ما هستیم و تبریز آوازهای بسیار دارد و مردم ما فرهیخته هستند و حق آنها این برنامهها نیست و بضاعت ما بالاتر از آن است و سند تحولی مطرح است و ساز و کار محتوا و رویکرد بیشتر تاکید بر تولید محتوا است.
گوهریان گفت: در حوزه سیما باید آستانه نقد مسئولان افزایش یابد چراکه اقدامات بسیاری میتوان انجام داد و حتی برخی نهادها پیش قدم هم نمیشوند.
وی افزود: شعار شبکه شهریار ایران است و در رابطه با شعار شبکه باید باز تعریفی اتفاق بیافتد، مرکز تبریز ظرفیت بالایی دارد و در سالهای اخیر جزو مراکز اول بوده است و در انتخابات اتاق بازرگانی نیز اعلام آمادگی کردیم اما هیچکدام حمایت نکردند و اکنون برای اولین بار نوروز و رمضان مصادف شده و بار مضاعفی بر ما است.
وی ادامه داد: اتفاقات جدیدی نیز روی خواهد داد و کنداکتور جدید با ساختارهای مختلف سیاسی فرهنگی و گفتوگو محور روی میدهد و نه مرکز سریال دارد که یکی از آنها تبریز است، در حوزه سیما انتقادات به جا است و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد.
https://hamnava.ir/News/Code/9084538
0 دیدگاه تایید شده