×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
10 فرمان برای جلوگیری از حواس پرتی ناشی از شبکه‌های اجتماعی

به گزارش همنوا، گشت زدن دایمی و مکرر در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از کارایی‌تان به‌شدت می‌کاهد و روی زندگی‌تان اثر منفی می‌گذارد. با روش‌های زیر می‌توانید جلوی این حواس‌پرتی از مسائل مهم زندگی‌تان را بگیرید:

۱. محیطی عاری از حواس‌پرتی ایجاد کنید

رسانه‌های اجتماعی آنقدر جذاب هستند که بیشتر مواقع دوری از آنها مشکل می‌شود. اما باید مراقب باشید در این رسانه‌ها غرق نشوید. به همین دلیل باید محیطی در خانه برای خود فراهم کنید که عاری از هر نوع وسیله که شما را به این رسانه‌ها متصل کند باشد. در واقع تنها کاری که باید انجام دهید، دور نگهداشتن گوشی موبایل یا هر ابزار دیگری که شما را به اینترنت وصل می‌کند از این محیط است. ابتدا این کار بسیار سخت است و ممکن است در برابر آن مقاومت کنید. اما در نهایت به نبودن گوشی در اتاق مورد نظرتان عادت می‌کنید.

۲. الگوها را بشناسید

حواس‌پرتی معمولا با اشاره‌ای خاص یا احساس و فکرتان به موضوعی شروع می‌شود. مثلا چه احساساتی یا افکاری باعث می‌شود که درست وسط کاری که دارید انجام می‌دهید، به سراغ یکی از این رسانه‌های اجتماعی بروید؟ این موارد معمولا در چه زمان‌هایی از روز اتفاق می‌افتند؟ با بررسی آنها می‌توانید الگوهای رفتاری خود را شناسایی کرده و روی تلاش‌تان در پیشگیری از این نوع حواس‌پرتی بهتر متمرکز شده و در آن موفق شوید.

۳. از نرم‌افزارهای مسدودکننده رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

موقع انجام دادن کارهای روزمره‌تان باز کردن چند صفحه همزمان از شبکه‌های اجتماعی خیلی وسوسه‌انگیز است و تا به خودتان می‌آیید، می‌بینید چند ساعت است در حال پرسه زدن در صفحات این شبکه‌ها هستید. اگر نمی‌خواهید چنین چیزی رخ دهد و مایلید کارهای خود را سر وقت و به موقع انجام دهید، پس از یک نرم‌افزار مسدودکننده (بلاکر) رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. این مسدودکننده‌ها به صورت افزونه‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و وقتی آن را به مرورگرتان اضافه کنید، حتی اگر بخواهید وارد شبکه‌های اجتماعی شوید، آنها جلوی شما را می‌گیرند. می‌توانید به اندازه زمانی که می‌خواهید به کارهایتان برسید، مثلا یک ساعت، مسدودکننده را تنظیم کنید. در این مدت زمان حتی اگر وسوسه بازدید یک صفحه از شبکه‌های اجتماعی را هم داشته باشید، نمی‌توانید وارد آن شوید.

۴. عملکرد اعلان گوشی‌تان را خاموش کنید

وقتی صدای اعلان یا زنگ پیامک گوشی‌تان را می‌شنوید، چک نکردن آن بسیار سخت است. بنابراین برای اینکه جلوی حواس‌پرتی‌تان گرفته شود، بهتر است قابلیت اعلان گوشی را خاموش کنید و وقتی کارتان تمام شد و فرصت داشتید، پیامک‌هایتان را بررسی کنید. این روش بهترین کار برای پیشگیری از حواس‌پرتی ناشی از شبکه‌های اجتماعی و اطمینان از افزایش کارایی‌تان است.

۵.  زمانی را به بررسی شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید

درست است که شبکه‌های اجتماعی حواس‌تان را از کارهای مهم پرت می‌کند، اما بدین معنا نیست که هرگز نباید سری به آنها بزنید. در واقع قرار است فقط جلوی حواس‌پرتی ناشی از این شبکه‌ها را بگیرید، نه اینکه آنها را کاملا حذف کنید. بنابراین بهتر است زمانی خاص برای چک کردن این شبکه‌ها در نظر بگیرید. این روش باعث می‌شود از کارهای مهم روزتان بازنمانید.

بیشتر ما افراد به دلیل اینکه می‌توانیم با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با دوستان و اقوام خود در تماس باشیم یا به خستگی و بی‌حوصلگی‌مان غلبه کنیم به این شبکه‌ها معتاد می‌شویم. بنابراین باید چگونگی استفاده از این شبکه‌ها را بیاموزید تا از زندگی و کارهای مهم‌تان باز نمانید.

  ۶. یک برنامه مرتب روزانه در نظر بگیرید

اگر کارتان با رسانه‌های اجتماعی گره خورده است و مثلا صبح‌ها باید ایمیل‌ها و پیامک‌هایتان را بررسی کنید، پس باید به خودتان یاد بدهید که به غیر از این موارد مهم و ضروری به سراغ بررسی موضوعات دیگر نروید. اگر می‌توانید پیامک‌ها و ایمیل‌های کاری‌تان را در زمانی که از بهره‌وری‌تان نکاهد، مثلا عصرها، بررسی کنید، آن را به همان زمان موکول کنید. در واقع برای بررسی این موارد زمانی در روز را در نظر بگیرید که با کارهای مهم‌تان تداخل نداشته باشد و زمان را از دست ندهید.

۷. از اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی کمتری استفاده کنید

حذف یا کاهش تعداد شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از حواس‌پرتی است. هر کدام از شبکه‌های اجتماعی با بی‌نهایت اطلاعاتی که دارند می‌توانند موجب حواس‌پرتی شوند. بنابراین تا جایی‌که می‌توانید شبکه‌های کمتری در گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید. اگر هم چندین اپلیکیشن نصب کرده‌اید، آنها را حذف کنید یا اگر دلتان نمی‌آید این کار را کنید، حداقل آنها را در پوشه‌های مخفی قرار داده تا دایما جلوی چشم‌هایتان نباشند.

۸. به خودتان پاداش دهید

این روش مناسب افرادی است که عاشق پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی هستند و بدون این شبکه‌ها، خواب و خوراک ندارند. برای اینکه شما هم از کار و زندگی‌تان عقب نمانید، از روش قدیمی تشویق و پاداش استفاده کنید. برای این کار، ابتدا کارهایی را که در روز باید انجام دهید، فهرست کنید. سپس با خود قرار بگذارید، پس از انجام هر کار، مثلا ۱۵ دقیقه، از شبکه‌های اجتماعی بازدید کنید و تا زمانی‌که کارتان تمام نشده  است به سراغ این شبکه‌ها نروید.

۹. برای مدیریت زمان از تکنیک تایم‌باکسینگ (Timeboxing) استفاده کنید

تایم‌باکسینگ نوعی تکنیک مدیریت زمان است که در این روش باید کاری را در یک محدوده زمانی به انجام برسانید. با این روش می‌توانید مثلا کاری را در مدت زمان یک ساعت انجام دهید و بعد از اتمام آن کار، سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید. البته هنگام زمان‌بندی انجام کارها باید دقیق باشید تا زمان اختصاص‌داده شده با حجم آن کار متناسب باشد. با این روش می‌توانید کارهایتان را دسته‌بندی کرده و به‌اصطلاح در جعبه‌های کوچک قرار دهید و هر کدام را سر ساعت معین خود انجام دهید.

۱۰. سرگرمی‌هایی غیر از شبکه‌های اجتماعی داشته باشید

به جای اینکه وقت باارزش‌تان را به خواندن پست‌های دیگران یا گذاشتن پست در شبکه‌های اجتماعی بگذارنید، برنامه یا سرگرمی جذاب دیگری برای خودتان در نظر بگیرید تا بتوانید از حواس‌پرتی ناشی از این شبکه‌ها نجات پیدا کنید و در عین حال تفریحی بسیار سالم‌تر از پرسه‌زنی در این شبکه‌ها داشته باشید.

______________

نادیا زکالوند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.