×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25248 خبر
دخالت برخی از نمایندگان آذربایجان شرقی در عزل و نصب‌ها

به گزارش همنوا به نقل از مهر، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تعیین استاندار آذربایجان شرقی روند تغییرات به مدیران کل ادارات استانی رسیده است و شنیده‌ها حاکی از دخالت برخی از نمایندگان آذربایجان شرقی در عزل و نصب‌ها هستیم.

یکی از این دخالت‌ها که صدای حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان را نیز درآورد، انتصاب پر سر و صدای مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بود که گفته می‌شد چند نفر از نمایندگان استان وزیر آموزش و پرورش را تحت فشار قرار داده‌اند تا گزینه خود را بر این اداره کل تحمیل کنند.

بعد از این دخالت‌ها با ورود جدی امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی به موضوع، وزیر آموزش و پرورش توجهی به توصیه‌ها و دخالت‌های برخی نمایندگان نکرد و مدیرکل جدید بالاخره هفته گذشته معرفی شد.

یکی دیگر از این حواشی در انتصاب رئیس جدید دانشگاه تبریز اتفاق افتاد و اظهارات یکی از نمایندگان تبریز باعث شد تا بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیز بیانیه تندی علیه این وضعیت و دخالت در عزل و نصب‌ها توسط برخی نمایندگان صادر کند.

ما فقط پیشنهاد می‌دهیم

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دخالت برخی از نمایندگان آذربایجان شرقی در عزل و نصب‌ها گفت: نماینده فقط می‌تواند پیشنهاد دهد، دخالت در عزل و نصب‌ها توسط نماینده مجلس که باید نظارت کند درست و منطقی نیست. ما نیز در خصوص انتصاب مدیران پیشنهادهایی می‌دهیم ولی دخالت نمی‌کنیم.

علیرضا منادی با تاکید بر اینکه از روند برخی انتصابات مدیریتی استان ناراضی هستم، ادامه داد: متأسفانه اغلب انتصاباتی که طی ماه‌های اخیر در مدیریت‌های استان صورت گرفته، راضی کننده نیست.

وی سپس افزود: معتقد به دخالت و سهم خواهی نمایندگان مجلس در روند انتصاب مدیران نیستم و این موضوع برابر قانونی، تخلف محسوب می‌شود.

منادی همچنین ابراز داشت: برخی نمایندگان پرونده مدیران را به این اتاق و آن اتاق می‌برند. برخی‌ها با وجود تحمیل و نفوذ نزدیکان و مهره‌های مورد نظر خود در لایه‌های مدیریتی استان، همچنان به تکذیب و انکار دخالت و فشارهای خود در این پروسه می‌پردازند و این رویه غلط و ناپسند، به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

نمایندگان در سطح کلان نظر مشورتی دهند

دیگر نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز معتقد است انتصابات وظیفه دولت است و نمایندگان در این رابطه نباید دخالت داشته باشند و در آنجایی که دولت بخواهد نظر مشورتی بدهد که نمونه آن انتخاب استاندار بود، به دولت مشورت بدهند.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی افزود: نمایندگان مجلس می‌توانند بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند و مسائل حوزه انتخابیه خود را پیگیری کنند و اینکه حتماً اصرار کنند فلانی باید فرماندار یا مدیرکل شود، نظر من این است که نماینده نباید در این موارد دخالت کند.

وی افزود: نمایندگان در حوزه‌های اجرایی دخالت نکنند. نمایندگان مجلس تنها باید از باب وظایف نظارتی خود به مسائل اجرایی ورود داشته باشند. نمایندگان باید در سطح کلان نظر مشورتی بدهند و دخالت در انتصاب یک مدیر استانی و شهرستانی درشان نماینده مجلس شورای اسلامی نیست.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: نظر مقام معظم رهبری هم این است که نمایندگان در انتصابات دولت دخالت نکنند و هر اقدام نمایندگان که دخالت در امور دولت محسوب شود، بر خلاف نظر مقام معظم رهبری است.

اداره کل آموزش و پرورش استان، ستاد انتخابات نیست

حواشی دخالت برخی از نمایندگان در انتصاب مدیران در استان باعث شد تا روح الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص واکنش نشان دهد.

متفکرآزاد در مورد دخالت برخی از افراد در انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اظهار کرد: آموزش و پرورش قیم لازم ندارد.‌

عضو هیأت رئیسه مجلس افزود: ما در هیأت رئیسه مجلس سعی کرده‌ایم مانع دخالت غیردولتی‌ها در انتصابات شویم و شخصاً در عمل به فرمایشات رهبر انقلاب در هیچ عزل و نصبی دخالت ندارم و اگر حساسیتی وجود داشته باشد از طریق استاندار پیگیری می‌کنم.

وی گفت: ما در مقام ناظر هستیم و نباید در عزل و نصب‌ها دخالت کنیم. مدیرکل جدید مدیون هیچ نماینده‌ای نیست و از او می‌خواهم مستقل عمل کند و شخصاً تصمیم بگیرد. در انتصابات به دهان نمایندگان نگاه نکند و به خواست آنان تن ندهد. آموزش و پرورش نباید ستاد انتخاباتی کسی شود. هر کسی به آموزش و پرورش نگاه دیگری داشته باشد خائن است!

منطقه آزاد ارس به حال و روز آموزش و پرورش افتاد

منطقه آزاد ارس روی مدار بلاتکلیفی در حرکت است و با گذشت چندین ماه از استقرار دولت سیزدهم تا به‌امروز حرف‌وحدیث‌ها بر سر تعیین مدیرعامل جدید قلب اقتصاد و تجارت آذربایجان ختم‌به‌خیر نشده است. این منطقه نیز به حال و روز اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی افتاده و دخالت نماینده‌های مجلس مانع از انتصاب مدیر مدنظر وزارت اقتصاد شده است.

صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور در حالی که نزدیک به ۲ ماه از سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین می‌گذرد، همچنان در سکوتی که ناشی از چیرگی روزمرگی برآن است به سر می‌برد.

منطقه‌ای که به اذعان مدیرانش نزدیک به ۳۰۰ واحد تولیدی را در خود جای داده است و به‌دلیل شرایط خاص حاکم بر کشورهای منطقه و ترتیبات منطقه‌ای به‌ویژه تغییرات ناگهانی در فعالیت کریدورهای بین‌المللی ترانزیتی و بازارهای جدید گشوده شده در کشور روسیه باید بتواند در تمام سطوح نقش‌آفرینی کند، به‌دلیل استقرار تیم دولت قبل و تلاش برای حفظ وضع موجود تا استقرار هیأت مدیره جدید، در بلاتکلیفی کامل بسر می‌برد.

دخالت نماینده‌ها به انتصاب مدیر صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور رسید

رئیس‌جمهور در روزهای آتی به تبریز سفر می‌کند و قطعاً عدم تعیین جایگزین محسن نریمان در ارس تا آن زمان برای دولت رئیسی چندان خوشایند نخواهد بود. اما چرا یک دولت بر سر انتصاب مدیرعامل منطقه آزاد ارس پا در هواست؟!‌

شنیده‌ها حاکیست گزینه‌ای بومی برای منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس نهایی شده اما اصلی‌ترین مانع دخالت برخی نماینده‌های مجلس در این خصوص است.

رسانه‌های مختلف در این مدت از نقش‌آفرینی چند نماینده مجلس در جریان انتصاب مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره منطقه آزاد ارس خبر داده‌اند و از اینکه این رفتار بر خلاف منویات مقام معظم رهبری و دور از شأن نمایندگی مجلس شورای اسلامی است، انتقاد کرده‌اند.

دخالت‌ها در پرونده نمایندگان مجلس درج می‌شود

صمد عزیزی، مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به وصول گزارش‌هایی از دخالت‌های برخی نمایندگان مجلس در امور اجرایی استان و عزل و نصب‌ها در ماه‌های اخیر اظهار کرد: این موارد به صورت مستند در پرونده نمایندگان مزبور درج شده و چنین اقداماتی در بررسی صلاحیت‌ها مؤثر خواهد بود.

وی افزود: دخالت در امور اجرایی بر خلاف اصل استقلال قواست. با توجه به سوگند نمایندگان برای صیانت و حفاظت از قانون اساسی و نیز التزام عملی به قانون اساسی و التزام عملی به ولایت فقیه که جزو شرایط داوطلبان است، این قبیل اقدامات در بررسی صلاحیت‌ها تأثیرگذار می‌باشد.

علی‌رغم انتقادات گسترده از منع نمایندگان در دخالت در انتصابات متأسفانه تعدادی از نمایندگان خود را قیم نهادها و ادارات مختلف می‌دانند و در چنین فضایی از سایر نمایندگان انتظار می‌رود با حمایت از استقلال دولت مانع یکه‌تازی برخی مجلس‌نشینان شوند.‌

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.