×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
خطر داروهای تقلبی درمان کرونا / توزیع "رمدسیویر" در روزهای آتی

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور با بیان اینکه مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک به شکل کلی برای بیماران مشکل‌ آفرین است، گفت: از جمله این داروها استفاده از داروی فاویپیراویر است. مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که البته این موضوع خاص این دارو هم نیست. با توجه به اینکه در ماه‌های آینده انتظار بروز آنفلوآنزا را داریم، قاعدتا این دارو که در فهرست دارویی کشور است، می‌تواند منجر پدیده تجویز خودسرانه آن شود.

 

وی با بیان اینکه پیش از این تعداد محدودی از این دارو و داروی رمدسیویر برای مطالعات بالینی و تحقیقاتی وارد کشور شد و در مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌شد، افزود: به همین دلیل ما هیچ مجوزی برای واردات نداشتیم و هر دو دارو به عنوان اثر بخشی احتمالی وارد فهرست شد. همچنین داروهای خارج از این سیکل و موجود در بازار سیاه عمدتا با اطلاع دقیق جعلی است. این داروها با هزینه گزاف به فروش رفته و نه تنها اثر بخشی ندارد بلکه تهدید جدی برای سلامت است.

 

جهانپور با بیان اینکه در روزهای اخیر فاویپیراویر و رمدسیویر در فهرست رسمی داروهای کشور رفته و با تلاش داروسازان داخلی تولید آن در داخل کشور آغاز شده است، تصریح کرد: فاویپیراویر الان در داخل چرخه توزیع است و رمدسیویر هم در روزهای آتی توزیع می‌شود.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه داروی فاویپیراویر تنها داروی آنفلوآنزا نیست و در کنار داروهای دیگر باید با نظر پزشک تجویز شود، گفت: این دارو، داروی اصلی یا انتخاب اول پزشکان نیست. تولید داخل برای هر دو دارو کافی است و شرکت‌های دیگری هم متقاضی تولید دارو و  ماده اولیه آن هستند. به همین دلیل می‌توان گفت تولید داخل برای تامین این داروها کفایت می‌کند و ظرف هفته‌های آتی نیازی به واردات آن نخواهیم داشت.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.