×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
حاجی بابایی:‌با مصوبه مجلس حقوق‌های زیر ۴ میلیون نفع بیشتری می‌برند/ پورمحمدی:به دنبال کمک به اقشار ضعیف هستیم

به گزارش همنوا به نقل از فارس (به نقل از باشگاه خبرنگاران)، حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (۱۵اسفند ماه) که به موضوع لایحه بودجه سال۹۸و افزایش حقوق‌ها در سال آینده اختصاص داشت اظهار کرد: لایحه بودجه دولت دو سقفی بود و آن چه که در مجلس اتفاق افتاد یک سقفی کردن آن بود و کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را با سقف ۴۴۷ هزار میلیارد تومان مصوب کرد.

وی افزود: اتفاق مثبتی که در بررسی بودجه سال آینده اتفاق افتاد افزایش دریافت مالیات بود به این نحو که تا حدودی از فرار مالیاتی جلوگیری شد.

حاجی بابایی تصریح کرد: بنده پیشنهاد دادم که کسانی که معافیت مالیاتی دارند به لایحه بودجه پیوست شوند، اما این طرح در مجلس رای نیاورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: ما باید برای سال ۹۸ بودجه‌ای را می‌بستیم که ضد تحریم، مردم محور، و معیشت محور باشد و بتواند مشکلات مردم و دولت را حداقل کاهش دهد و پیشنهاد‌های گوناگونی نیز مطرح شد، اما در نهایت کمیسیون تلفیق عدد مذکور را مصوب کرد.

در ادامه برنامه سید حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: می‌دانید که دولت همیشه از ۱۵ تیر تا پانزدهم آذر ماه به صورت شبانه روزی تلاش می‌کند تا لایه‌ای بودجه را با اتکا به خرد حاکمیت آماده کند و این روال هر سال انجام می‌شود.

وی افزود: می‌دانید که بودجه یک میزان است و درآمد‌های ما مبتنی بر مالیات، عوارض و فروش دارایی‌ها است و دولت هر سال برای مخارج خود اولویت‌هایی دارد لذا بودجه سال ۹۸ با محوریت معیشت سلامت و امنیت مردم بسته شد.

پور محمدی تصریح کرد: در معیشت علیرغم محدودیت‌ها و شرایط سخت به چندین مسئله مهم توجه شد و ما تلاش میکنیم تا سفره مردم و اشتغال جوانان را مورد تاکید قرار دهیم.

وی ادامه داد: همچنین سعی کرده ایم به افراد تحت پوشش کمیته و بهزیستی توجه کرده و همسان سازی حقوق بازنشستگان را در اولویت قرار دهیم.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: ما باید در مبحث سلامت خود را جایزه‌ای فطر این اشخاص جامعه بگذاریم و امکانات لازم را برای آن‌ها فراهم کنیم.

پور محمدی گفت: زمانی که رهبر معظم انقلاب دستور دادند که اصلاحات ساختاری در بودجه صورت بگیرد ما بودجه را به دوبخش تقسیم کردیم و اکنون نیز اصلاح ساختاری به صورت شبانه روزی با محوریت سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است.

حاجی بابایی ادامه داد: ما در بودجه مشکل عدم شفافیت داریم و بنده معتقدم که ماده واحده و منابع ما بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است لذا اگر بخواهیم با عدم شفاف‌سازی مصارف افزایش پیدا نکند چطور میخواهیم با ۴۰۷هزار میلیارد کشور را اداره کنیم و پیشنهاد دولت هم این باشد که حقوق‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند؟

این نماینده مجلس گفت:در خوشبینانه‌ترین وضعیت با کسری حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد در بودجه سال آینده مواجه هستیم و عدم شفاف سازی در شرکت‌ها دولت و مجلس را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: در مجلس بحثی صورت نگرفت تا بودجه کشور تحریمی بسته شود و تنها به بودجه دولت بسنده کردیم.

پور محمدی تصریح کرد: دقتی که دولت با توجه به شرایط و تنگنا‌ها بودجه سال ۹۸ را بست پیش بینی کرد که میزان برداشت از صندوق توسعه ملی را طوری انجام دهد که ۱۰ درصد سهم صندوق باشد و دولت بتواند از آن استفاده کند.

وی افزود: پس از اعلام مقام معظم رهبری مبنی بر این که سهم صندوق کمتر از ۲۰ درصدنشود و حتما به تقویت بنیه دفاعی توجه شود دولت کاملا منطبق با رای رهبر انقلاب عمل کرد.

حاجی بابایی با اشاره به مبحث افزایش حقوق و دستمزد تصریح کرد: ما باید به ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر به غیر از نیرو‌های مسلح که شامل کارکنان و بازنشستگان میشوند حقوق و دستمزد بدهیم.

وی افزود:ما در بودجه دولت حقوق شاغلان را از۹۳/۲ هزار میلیارد تومان به ۱۱۵/۸ هزار میلیارد تومان رسانده ایم یعنی ۲۲/۶ هزار میلیارد افزایش داشته ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: حقوق بازنشستگان را از ۵۱/۳ هزار میلیارد به ۶۷/۶ هزار میلیارد تومان رسانده ایم.

وی ادامه داد: نظر دولت این بود که برای همه ۲۰ درصد افزایش حقوق را در نظر بگیریم، اما ما با این ایده مخالف بودیم چرا که با جمع بندی به این نتیجه رسیدیم که از مجموع ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار نفر حقوق بگیر ۲میلیون و ۵۰ هزار نفر بازنشسته هستند که ۷۴ درصد آن‌ها زیر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق دریافت میکنند.

حاجی بابایی بیان کرد: از مجموع ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار نفر شاغل ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر زیر ۳ میلیون حقوق میگیرند لذا اگر ۲۰ درصد افزایش حقوق صورت بگیرد چند میلیون نفر ضرر و چندین نفر سود خواهند کرد؟ بنده ۱۲ پیشنهاد در قالب و چارچوب بودجه دولت برای افزایش حقوق‌ها داشتم به نحوی که یک ریال فراتر از رقم تعیین شده توسط دولت در نظر گرفته نشود.

حاجی بابایی تصریح کرد: برای اینکه دست دولت باز باشد و آن را مجبور نکرده باشیم ماده ۲۸ برنامه ششم را هم نیز رعایت کرده باشیم در سقف تبصره ۱۲ دولت را مکلف کرده ایم تا هر آنچه را که در ردیف آورده به کارمندان بدهد پس سقف تغییر پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ۱۴۴/۵ هزار میلیارد تومان کل حقوق و دستمزد شاغلین و بازنشستگان درسال ۹۷ است خاطرنشان کرد: با پیشنهاد دولت سه میلیون و چهارصد هزار نفر مشمول ۲۰ درصد افزایش می‌شدند و با پیشنهاد ما سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بالای ۲۰ درصد می‌گرفتند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه ما به مرور شرایط سخت سال آینده پرداخته ایم گفت: سازمان برنامه، مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و تعدادی از نمایندگان به بررسی مسئله پرداختند که به معیشت مردم توجه کنند، دولت در حد توان خود سعی کرده است به این موضوع بپردازد، اما ما به دنبال بهبود شرایط هستیم.

وی ادامه داد: در این راستا سه موضوع را پیگیری کرده ایم لذا به جای اینکه حقوق را پلکانی کنیم مالیات را پلکانی کرده ایم، کسانی که تا دو میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند را معاف کردیم از طرف دیگر کسانی که حقوقشان بالا میرود تا ۳۵ درصد مالیات شان افزایش پیدا می‌کند.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند گفت: این عده به سختی زندگی می‌کنند لذا دولت به ۷ هزار میلیارد تومان، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تومان دیگر اضافه کرد تا سطح زندگی آن‌ها بهتر شود، همچنین برای بازنشستگان که عمری برای کشور کار کرده‌اند حدود ۲،۳ هزار میلیارد تومان فراهم کرده ایم، اما تفاهم کردیم که در راستای همسان سازی این رقم را به ۵ هزار میلیارد تومان برسانیم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه ما به دنبال کمک بیشتر به اقشار ضعیف هستیم اظهار کرد: از دید سازمان برنامه پیشنهاد دولت چند ویژگی دارد که این ویژگی‌ها به نفع همه بود یکی اینکه عادلانه‌تر بود دوم به نفع قشر ضعیف حقوق بگیر و بازنشسته بود، سوم پشتوانه کارشناسی بیشتری داشت و چهارم به فضای اقتصادی به خصوص بازار کار آسیبی وارد نمی‌کرد.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه با مصوبه مجلس کسانی که زیر ۴ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند نفع بیشتری می‌برند گفت: با پیشنهاد ما حتی کسی که ۱۷ میلیون تومان دریافت می‌کنند ۱۰/۹ درصد و کسی که ده میلیون می‌گیرد حقوقش ۱۴ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در این کشور برنامه ششم را نوشته‌ایم گفت: نوبخت گفته است که با طرحی را که مجلس ارائه داده است ۴ میلیون نفر حقوقشان کم می‌شود و یک میلیون نفر حقوقشان افزایش می‌یابد این در حالی است که این مسئله برعکس است ۷۰۰ هزار نفر حقوقشان کمتر رشد پیدا می‌کند و سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز حقوقشان زیاد رشد می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: دو میلیون و پنجاه هزار بازنشسته داریم که ۷۵ درصد آن‌ها به زیر ۲ میلیون و دویست حقوق دریافت میکنند که برخی از این‌ها دارای مدرک لیسانس نیز هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه آمار و ارقام رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تعداد کارکنان دولت و محاسبه افزایش حقوق آنان در سال آینده مخدوش است و صحیح نیست عنوان کرد: در صورت تصویب پیشنهاد دولت در بودجه سال آینده، سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ۲۰ درصد حقوق هایشان اضافه می‌شد در صورتی که با مصوبه مجلس، همین تعداد بیش از ۲۰ درصد به حقوق هایشان اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با مصوبه مجلس در حالی که حقوق ۷۰۰ هزار نفر کمتر از پیشنهاد دولت می‌شود حقوق سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از کارکنان و بازنشستگان دولت افزایش می‌یابد گفت: آمار حقوق بگیران دولت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آنان زیر سه میلیون حقوق می‌گیرند و تنها ۳۰۰ هزار نفر هستند که حقوق‌های بالا دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در کشور برخی حقوق‌های ۱۷ تا ۲۰ میلیونی می‌گیرند سازمان برنامه و بودجه می‌گوید حداکثر حقوق پرداختی هشت و نیم میلیون تومان است.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان در بودجه سال آینده بهتر از طرح مجلس برای افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌ها بود افزود: پیشنهاد دولت عادلانه تر، کارشناسی‌تر و به نفع قشر ضعیف و بازنشسته بود.

پورمحمدی با اشاره به اینکه دولت لایحه اصلاح قانون خدمات کشوری را به مجلس ارائه کرده و منتظر تصویب نمایندگان مردم است اظهار کرد: دولت و مجلس هر دو در پی اجرای عدالت به ویژه برای قشر ضعیف هستند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.