×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 25 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25395 خبر
جامعه‌ای که مردمی کتابخوان دارد از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌ماند

به گزارش همنوا، سیدقاسم ناظمی در مراسمی به مناسبت هفته کتاب، با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب در زمانهای مختلف خاطرنشان کرد: کتاب با پشینه‌ای که در تاریخ بشری دارد همواره مفاهیم بلند و معانی و مضامین مختلف را از نسلی به نسل دیگر انتقال داده و این روند هنوز هم علیرغم تعدد و گسترش  رسانه‌های مختلف ادامه دارد.

وی افزود: با اینکه در دنیای کنونی رسانه‌ها نقش ویژه‌ای برای توسعه علم و فرهنگ ایفا می کنند اما هنوز نتوانسته‌اند جای رسانه شریف کتاب را بگیرند.

ناظمی، دست‌اندرکاران حوزه کتاب در تمام ابعاد را شایسته قدردانی و توجه بیش از پیش دانست و گفت:‌ رسالت مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی رسانه شریف کتاب این است که به قدر بضاعت و توان قدردان پدیدآورندگان کتاب باشد.

وی همچنین همزمانی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با سالگرد درگذشت بزرگان حوزه علم و عرفان و فقه تبریز، چون زنده یادان علامه طباطبایی و علامه جعفری را حائز اهمیت برشمرد و گفت: ما به واسطه نام و یاد این بزرگان و عالمان مجاهد می‌بایست در برگزاری آیین‌های ویژه هفته کتاب اهتمام بیشتری داشته باشیم و برای تبریز افتخار بزرگی است که هفته کتاب به نام و یاد علامه طباطبایی نامیده شده است.

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم تلاش جمعی و همراهی مسئولین و اهالی فضل و فرهنگ و کتاب برای ارتقای سطح کیفی حوزه نشر و کتاب تاکید کرد و گفت: باید از فرصت‌هایی که در اختیار داریم برای تولید آثار فاخر و همچنین تعمیق ارتباط مردم با کتاب بکوشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کتاب سازی را یکی از آسیب‌های جدی حوزه چاپ و نشر عنوان کرد و گفت: باید با ایجاد زمینه برای کتاب سازی به جای تولید کتاب‌های فاخر و با کیفیت مقابله شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه نهاد فرهنگ در جامعه ما به جهت حاکمیتی و حمایتی نهادی نحیف است تصریح کرد: این تصور که در همه حوزه ها باید دولت حضور یابد تصور صحیحی نیست بلکه باید به فکر نهادهایی باشیم که یاریگر کتاب هستند و امیدواریم این برنامه که محملی برای قدر دانستن یاریگران کتاب در استان است در این راستا موثر باشد و هر روز شاهد افزوده شدن به تعداد کتاب یاران و یاریگران فرهنگ باشیم.

در این آیین از چند تن از کتاب‌یاران استان در حوزه‌های مختلف تجلیل و از کتاب مجموعه اسناد تاریخی ایران و روسیه در قفقاز تالیف دکتر محمدعلی پرغو رونمایی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.