×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 15 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 4 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25430 خبر
بیانیه اروپایی‌ها ارزش فنی ندارد و صرفاً یک اقدام سیاسی است

به گزارش همنوا به نقل از خبرگزاری مهر محسن پاک آئین در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: بیانیه سه کشور اروپایی رویکردی ضد ایرانی و غیرسازنده دارد.

وی ادامه داد: بیانیه تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام ارزش فنی نبوده و صرفاً یک اقدام سیاسی و با تحریک کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان است که معمولاً این کشورها رویکردهای خصمانه‌ای را در قبال ایران اتخاذ می‌کنند.

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: قطعنامه‌ای که با انگیزه سیاسی صادر شود، فاقد وجاهت قانونی است و ارزش فنی ندارد و فقط برای فشار وارد کردن به ایران است.

پاک آئین با بیان اینکه آژانس بین المللی کماکان در جلب اعتماد ایران ناموفق بوده، تصریح کرد: آژانس نتوانسته علیرغم حسن نیت و همکاری‌هایی که ایران با آنها داشته، اعتماد ایران را جلب کند. بنابراین بی اعتمادی ایران یک ناکامی سنگین برای آژانس به شمار می‌رود.

وی با اشاره به حمایت ۹ کشور از همکاری‌های تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، عنوان کرد: هم‌زمان ۹ کشور ونزوئلا، چین، بلاروس، کوبا، نیکاراگوئه، ایران، زیمباوه، فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه طی بیانیه‌ای مشترک از همکاری‌های تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال و حمایت کردند که مهم‌ترین آنها چین و روسیه، دو کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بودند که نشان‌دهنده آن است که آمریکایی‌ها و سه کشور اروپایی از ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران در شورای امنیت ناکام هستند.

کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده، بر اساس اعتقادات خود و مبانی اسلامی و انسانی و فتوای رهبر انقلاب به دنبال ساخت بمب اتم نیست و بارها هم این مورد را ثابت کرده است.

پاک آئین با بیان اینکه رویکردهای منفی و غیرسازنده موجب توقف برنامه‌های هسته‌ای و صلح آمیز ایران نخواهد شد، افزود: برخی از صاحب نظرانی که معتقدند ما باید با غربی‌ها کار کنیم و سیاست دوستی ایران با کشورهای همسایه و چین و روسیه را زیر سوال می‌برند در چنین مواقعی باید متوجه شوند که دوست ایران در جامعه بین الملل چه کسانی هستند.

کشورهای غربی با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تکرار ادعاهای پادمانی و اتهام‌پراکنی علیه پیشرفت‌های اتمی ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده شدند. در مقابل ۹ کشور از جمله روسیه و چین با صدور بیانیه‌ای از سطح همکاری‌های ایران با آژانس حمایت کردند.

در این بیانیه ادعا شده است: ایران باید اطلاعات مورد نیاز در مورد تأسیسات هسته‌ای جدید را بدون تأخیر ارائه کند. این امر برای تضمین نه تنها ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، بلکه کارآیی پادمان‌های مورد نیاز ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) است. بنابراین ما بر نیاز فوری ایران به شفاف سازی و حل‌وفصل این مسائل به شیوه‌ای رضایت بخش برای آژانس تاکید می‌کنیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.