×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
بهره‌برداری از ۲ هزار پنل خورشیدی پنج کیلوواتی در آذربایجان‌شرقی آغاز شد

به گزارش همنوا، جعفر محمدنژاد روز چهارشنبه در جریان بهره برداری از سه دستگاه سامانه خورشیدی تولید برق در روستای هوجقان شهرستان مرند، گفت: این طرح یکی از طرح های خوب زیرساختی و محرومیت زدایی بعد از انقلاب اسلامی است چرا که برق، زیر ساخت تمام بخش‌های توسعه‌ است.

وی با بیان اینکه روستاها در مقابل مصرف گرایی شهرها، نقش مولد را ایفا می‌کنند، اظهار کرد: باید در توسعه روستاها موضوعات زیرساختی همانند صنعت برق و تامین منابع مالی برای آن، مورد توجه قرار گیرد از این رو این تصمیم دولت سیزدهم، یک کار بسیار هوشمندانه است که با کمک به اقشار کم برخوردار در روستاها به ویژه در دوران خشکسالی، موجب حفظ محیط زیست و جلوگیری از استفاده بی رویه از سوخت های فسیلی نیز می شود.

محمدنژاد با اشاره به اینکه دولت (وزارت نیرو) در بحث خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه های مقیاس کوچک بخش خصوصی، بالاترین نرخ خرید تضمینی را به این طرح اختصاص داده است، گفت: دولت با ۲۰ سال خرید تضمینی تولید برق این سامانه‌ها، کمک حال مشمولان و صاحبان این سامانه ها خواهد بود.

مدیر کل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی نیز خدمتگزاری بی منت و شبانه روزی را از اهداف اساسی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: همه تلاش دولتمردان، مبتنی بر این است که پروژه های نیمه تمام و به ویژه طرح های محرومیت زدایی، به بهره برداری رسیده و برای مردم نتیجه و ثمر داشته باشد.

محمد اسکندری در مورد طرح محرومیت زدایی واگذاری سامانه های خورشیدی پنج کیلوواتی به اقشار کم درآمد، اظهار کرد: این طرح، نتیجه تفاهم نامه پنج نهاد کشوری است که امیدواریم با همکاری بانک‌های عامل، با جدیت تداوم داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: طرح حمایتی احداث و واگذاری سامانه های خورشیدی پنج کیلوواتی، ویژه اقشار کم برخوردار است که خانوارهای مشمول واگذاری این طرح، توسط نهادهای حمایتی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سازمان بسیج سازندگی به شرکت توزیع نیروی برق معرفی می شوند.

اکبر فرج نیا افزود: خانوارهای تحت حمایت، می‌توانند با نصب سامانه های خورشیدی مقیاس کوچک پنج واتی بر روی پشت بام‌های منازل خود، علاوه بر کمک به توسعه انرژی‌های پاک، برق تولیدی سامانه های خورشیدی خود را تا ۲۰ سال به صورت تضمینی به وزارت نیرو بفروشند و کسب درآمد کنند.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ قیمت خرید تضمینی برق تولید شده از این سامانه ها را در سراسر کشور ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت اعلام کرده که بیش از ۱۰ برابر نرخ فروش خود به مردم است.

وی گفت: روستاییان مشمول طرح، با فروش برق تولیدی این سامانه ها به دولت، می‌تواند ماهانه نزدیک به ۲ میلیون تومان و سالانه حدود ۲۲ تا ۲۴ میلیون تومان درآمد کسب کند این در حالی است که قیمت خرید تضمینی وزارت نیرو، همه ساله بر اساس شاخص‌های قانونی، افزایش پیدا می‌کند.

فرج نیا اعلام کرد: شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی تنها در سال جاری قریب به ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه برق رسانی در روستاها و شهرهای تحت پوشش خود اجرا و بهره برداری کرده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا نیز از طرح ملی واگذاری سامانه های خورشیدی تولید برق به عنوان "جهاد روشنایی" در کشور نام برد که با هماهنگی و همکاری خوب و موثر پنج جانبه شرکت های توزیع برق، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، مدیریت امور روستایی استانداری و سازمان بسیج سازندگی به ثمر نشسته است.

سرهنگ جواد ملک لو افزود: سهمیه استان آذربایجان شرقی طبق اعلام سازمان ساتبا، ۲ هزار سامانه خورشیدی است که در فاز اول ۵۰۰ مورد آن را اجرایی می‌کنیم.

وی میزان تسهیلات واگذار شده از طریق بانک‌های عامل به هر یک از مشمولان طرح را ۱۲۰ میلیون تومان با سود چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله اعلام کرد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا، اشتغال پایدار، درآمدزایی برای مشمولان طرح، محرومیت‌زدایی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، کمک به توانمند سازی شبکه های برق و پدافند غیرعامل را از مهمترین اهداف این طرح قلمداد کرد.

وی از حمایت‌های مدیرکل امور روستایی استانداری و اهتمام و کوشش جدی و موثر مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی در اجرایی شدن این طرح در استان صمیمانه قدردانی کرد.

در این مراسم، سه واحد سامانه خورشیدی (فتوولتائیک) در روستای هوجقان شهرستان مرند، مورد بهره برداری قرار گرفت.

ساخت نیروگاه‌های خورشیدی برای تقویت معیشت یک هزار و ۵۰۰ خانوار در استان برای سال ۱۴۰۱، اشتغال پایدار برای تعداد بیش از ۱۰۰ نفر، کمک به پایداری شبکه برق استان و کاهش میزان خاموشی در ایام پیک بار تابستان از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان شده است.

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.