×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
انگیزه های جوان تبریزی از ساخت ماسک تنفسی خود درمان برای بیماران

پویا حسین‌زاده مخترع جوان تبریزی است که بخاطر طراحی «ماسک تنفسی خود درمان برای بیماران» به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران برنده جایزه «بین المللی طراحی پاریس» شده است.

این جوان تبریزی این عنوان را از بین چند صد طرح دیگر از کشورهای مختلف به دست آورده و مایه‌ی افتخار کشورمان شده است.

پویا حسین‌زاده در خصوص ورود خود به صنعت و انتخاب رشته مکانیک می‌گوید: من از سن ۱۵ سالگی وارد صنعت شدم و به‌عنوان کارآموز در کارگاه‌های مختلف ساخت و تولید کسب تجربه کردم و همین باعث شد که رشته‌ی مهندسی مکانیک را به عنوان رشته‌ی تحصیلی آکادمیک انتخاب کنم .

وی ادامه می‌دهد: در اواسط تحصیل با رشته طراحی صنعتی نیز آشنا و متوجه علاقه خود نسبت به این رشته شدم اما بنا به دلایلی نتوانستم تغییر رشته دهم ولی  تصمیم گرفتم خودم به صورت خودآموز رشته‌ی طراحی صنعتی را یاد بگیرم.

وی خاطرنشان می‌کند: برای شروع به یادگیری نرم افزار ها و متد های مختلف پرداخته و ایده پردازی نیز کردم  و اکنون به صورت تخصصی به‌عنوان یک طراح آزاد به فعالیت در این رشته پرداخته و خدماتی را به شرکت های خارجی و داخلی ارائه می‌دهم.

این مخترع جوان تبریزی در خصوص حضور خود در مسابقات مختلف می‌گوید: با بالا بردن مهارت خود در استفاده از نرم افزار های صنعتی، برای اولین بار در مسابقات ملی مهارت شرکت کرده و موفق به کسب مدال طلای کشوری  در رشته طراحی مهندسی مکانیک شدم و بعد از سه دوره مسابقه در رقابت با دیگر مدال اوران این رشته، توانستم به صورت پی در پی به عنوان نفر اول انتخاب شده و به همراه تیم ملی به مسابقات جهانی مهارت برزیل راه پیدا کنم. 

وی ادامه می‌دهد: سعی کردم بعد از مسابقات جهانی، مهارت های خود را در زمینه های مختلف ارتقا داده و به سطح بالایی برسانم و در نهایت مسیر حرفه ای خود را آغاز و به لطف خدا در هر کدام از مسابقات نتیجه عالی را کسب کردم.

وی همچنین در رابطه با زمان آغاز اولین تدریس خود در این رشته اظهار می‌کند: اولین بار در سال ۹۲ و زمانی که ۲۰ سال داشتم، تدریس را آغاز کردم و بعد از آن به علت علاقه ای که به انتقال دانش خود داشتم این مسیر با تدریس در آموزشگاه های آزاد و در دانشگاه ها به عنوان کمک استاد در دروس طراحی با کامپیوتر و... ادامه دادم و با عناوین به دست امده در طی این سال ها، از دانشگاه های مختلف برای تدریس و برگزاری ورکشاپ و دوره های طراحی صنعتی، تصویر سازی و همچنین طراحی گرافیک دعوت شدم. 

حسین‌زاده در خصوص انتشار و معرفی آثار خود در مجلات معتبر بین المللی می‌گوید: بعد از هموار شدن مسیر حرفه ای و تخصصی و برنده شدن در مسابقات مختلف، مجله های انلاین و صفحات مجازی زیادی کارهای بنده را به اشتراک گذاشتند که این باعث معرفی من در این رشته شد که در نتیجه  کارفرمایانی از کشورهای امریکا، ایتالیا، کانادا، فرانسه، امارات، ترکیه و... درخواست های همکاری خود را برای انجام پروژه به من ارسال کردند.

وی در تشریح جزئیات فعالیت های خود در حوزه طراحی صنعتی خاطرنشان می‌کند: یک طراح صنعتی‌ همیشه تلاش‌ می‌کند تا با در نظر گرفتن تمامی ویژگی های موردنیاز یک محصول و با تلفیق صنعت و هنر، سختی‌ و خشونت‌ صنعت‌ را از آن محصول گرفته و با دادن لطافت به محصول‌ خود یک مسیر ساده برای رسیدن به محصولی مطلوب از نظر کارکرد، ظاهر، هزینه، مد رایج جامعه و متناسب با سلیقه مصرف کننده را خلق کند.

وی در پاسخ به این سوال که اکثرا با کدام آثار در مسابقات شرکت کرده است، می‌گوید: معمولا پروژه های شخصی خود را که علاقه‌ی زیادی به انجام آن ها دارم، در مسابقات شرکت می‌دهم که به عنوان مثال می‌توان به «ساعت مکانیکال تمام اتوماتیک "اوریکو" » اشاره کرد که طراحی آن ماها طول کشید و به دلیل اینکه از کوچکترین قطعه آن تا بدنه و بند ساعت را خودم طراحی کرده بودم و موتور ساعت را نیز با ماه ها مطالعه و کسب دانش طراحی کرده بودم، در نهایت موفق به کسب عنوان بهترین طرح در مسابقات  بین المللی مجارستان شدم.

این مخترع جوان تبریزی در تشریح دلایل طراحی این ماسک درمانی اظهار می‌کند: از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در چند تن از نزدیکان خود که به بیماری های مختلفی مبتلا بوده و نیاز به مصرف روزانه‌ی دارو داشتند و همچنین با تحقیق بیشتر متوجه شدم کارگرانی که در محیط های آلوده و خطرناک کار می‌کنند و در تایم کاری خود با افراد زیادی در ارتباط هستند، در حین کار ملزم به استفاده از ماسک هستند و باید هر چند ساعت یکبار داروهای خود را به شکل قرص، اسپری، شربت و... مصرف کنند.

وی ادامه می‌دهد: با تحقیق بیشتر به گزارش هایی از متخصصان پزشکی دست‌یافتم که نشان می‌داد استفاده از ماسک برای افرادی که در خارج از منزل کار می‌کنند، بسیار دشوار و غیرممکن شده و آنها به دلیل بیماری های خود مانند آسم، بیماری های قلبی، سرماخوردگی و ... مجبور به استفاده مداوم از دارو در یک ساعت خاص از روز هستند.

حسین‌زاده به توئیت یکی از کاربران فضای مجازی که به بیماری قلبی مبتلا شده بود، اشاره کرده و می‌گوید: این کاربر  نوشت بود " نفس کشیدن در هنگام استفاده از ماسک و از طرفی استفاده از داروهای روزمره برای من و همه کسانی که در چنین شرایطی قرار دارند بسیار دشوار شده است" و از همان لحظه به فکر طراحی چنین محصولی افتادم که البته با طی کردن مسیر تحقیقاتی و ایده پردازی حالت های مختلف در رابطه با نحوه کارکرد و همینطور ایده پردازی فرمی، به محصول نهایی که «هویتو» است، رسید.

وی در تشریح تفاوت های این ماسک با سایر ماسک ها بیان می‌کند: همه‌ی ما ماسک ها را با طراحی یکبار مصرف یا ناخوشایند آنها می‌شناسیم و اگرچه استفاده از ماسک یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است، اما دلایل زیادی وجود دارد که استفاده از ماسک های غیر استاندارد می‌تواند واقعا آزار دهنده و ناراحت کننده باشد. 

وی می‌افزاید: در این دوسال، نبود فرهنگ زندگی اجتماعی، باعث شد همین ماسک های یکبار مصرف تبدیل به یکی از زباله های شهری شده و به خاطر همین، طراحی ماسک های جدید بر اساس تجربه کاربری و بر اساس خلاهای موجود که هم از نظر کارایی در سطح بالایی باشد و هم از نظر زیبایی  در این زمینه و در این بازه زمانی خیلی به جامعه کمک کند.

این مخترع جوان تبریزی ادامه می‌دهد: در این مدت ماسک های زیادی طراحی شدند که هر کدام یک خلائی را پر می‌کرد اما ماسکی طراحی نشده بود که به فکر بیماران مبتلا به آسم و بیماری های قلبی باشد لذا Hoito را به عنوان یک گزینه راحت برای کنترل بیماری های مختلف از جمله آسم، بیماری های قلبی و حتی مبتلایان به ویروس کرونا  طراحی کردیم که علاوه بر ظاهر زیبا، با داشتن فیلتر های قابل تعویض نیازی نیست ماسک را بعد از هر بار استفاده دور بندازیم و می‌تونیم فقط فیلتر ماسک را بر اساس نیازمان تعویض کنیم.

وی در خصوص علاقه‌ی سرمایه گذاران داخلی به این محصول می‌گوید: متاسفانه به دلیل اینکه تولید ماسک های یکبار مصرف با کمترین سرمایه، سود بسیار کلانی را برای سرمایه گذاران داشته و همچنان نیز دارد، سرمایه گذاری برای این محصول با رغبت خوبی مواجه نشده است و در مورد سرمایه گذاری خارجی نیز بعد از انتشار تصاویری از ماسک در شبکه های اجتماعی، دو کمپانی از آمریکا و کانادا خواستار سرمایه گذاری بر روی این طرح شدند که بعد از معرفی واکسن کرونا، سرمایه گذاری بر این محصول را غیرمنطقی دانستند.

وی در رابطه با خود مسابقه طراحی پاریس و جایگاه این مسابقه در دنیای طراحی اظهار می‌کند: در حوزه‌ی دیزاین مسابقات زیادی وجود دارد که دارای جایگاه خوبی نیز هستند و طرح ها و ایده ها در صورت برنده شدن در این مسابقات می‌توانند دو خروجی داشته باشند که عبارت است از به تولید رسیدن طرح از طریق سرمایه گذاران و یا رزومه و نشان دادن مهارت که یکی از این مسابقات، مسابقه پاریس دیزاین است. 

حسین‌زاده در پایان در رابطه با فعالیت های خود در دانشگاه ها و شرکت های مختلف می‌گوید: به دلیل مهارتی که به دست آوردم، در این چند سال از دانشگاه ها و نهاد های مختلف برای تدریس دعوت شدم و اکنون به دلیل علاقه‌ی زیادی که به تدریس و انتقال مطالب در زمینه تصویر سازی دارم،  تدریس را ادامه می‌دهم و حتی با بعضی شرکت‌های مطرح دنیا از کشورهای امریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، ژاپن و تایلند همکاری می‌کنم.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.