×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25247 خبر
انفجار قیمت برنج ایرانی در راه است؟

به گزارش همنوا، بعد از جنگ روسیه و اوکراین شاهد بالا رفتن قیمت غلات و سایر محصولات کشاورزی در بازارهای جهان هستیم. قیمت برنج از ابتدای خرداد ماه مسیری رو به بالا را انتخاب کرد. قیمت ارزان‌ترین برنج میادین حدود کیلویی ۵۳هزار تومان است. با توجه به گرانی ۴ کالای اساسی و به دنبال آن شوینده و ... ممکن است خبری از گرانی برنج نیز شنیده شود؟
کشاورز با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی برای برنج باعث شد تا قیمت ثابتی برای این محصول نداشته باشیم، افزود: قبل از سال ۹۹ ارز ۴۲۰۰ تومانی به برنج تعلق میگرفت. دو مولفه ارز و عوارض بازرگانی تقریبا ثابت بودند و قیمت جهانی نیز تغییری نداشت. در نتیجه شاهد نرخ مصوب بودیم.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر به علت شرایط فعلی دنیا ارزش های جهانی هر روز در حال افزایش است. تامین غذایی دنیا به خطر افتاده است. همچنین ارز نیمایی که جایگزین ارز ترجیحی در برنج شده هر روز دچار تغییرات است و بانک مرکزی نرخ های متفاوتی را تعیین می کند.

قیمت گذاری دستوری بحران می سازد

کشاورز با پیشنهادی به دولت، اظهار داشت: پیشنهاد ما به دولت این است که قیمت گذاری دستوری نداشته باشیم و قیمت مصوب برای آن ارائه ندهند چون امکان آن نیست. تفاوت قیمت زیادی ایجاد می شود و بازار ثبات پیدا نمی کند. این مغایرت ها در جهت افزایش در یا کاهش ممکن است مسئله ساز شود و بحران ایجاد کند.

وی پایه محاسبات گمرک در سال جاری را بر اساس‌ای تی اس دانست و افزود:‌ای تی اس تقریبا ۶ برابر ارز ترجیحی است و این مسئله تاثیر خود را بر قیمت تمام شده محصول می‌گذاشت و باعث بالا رفتن نرخ برنج وارداتی می‌شد از این‌ سو دولت تعرفه ۶ درصدی سود بازرگانی را به ۱ درصد رساند و مجلس نیز تعرفه گمرکی در قانون بودجه را از ۴ درصد به ۱ درصد تقلیل داد به همین دلیل نرخ برنج خارجی حدود هزار تومان قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.
کشاورزهمچنین بیان کرد: کاهش تعرفه کمک می‌کند قیمت برنج خارجی چندان افزایش نرخ را تجربه نکند و اگر شاهد اتفاق خاصی در روند واردات نباشیم در نهایت برنج خارجی کیلویی ۴۰ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

تجربه تلخ ۱۴۰۰ تکرار می شود

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در خصوص میزان تولید نیز گفت:سال قبل زراعی با کاهش حدود ۴۰ درصدی مواجه شدیم و شرایط خشکسالی امسال نیز بیشتر از سال گذشته است. با در نظر گرفتن همین موارد قطعا میزان تولید با کاهش همراه است. این زنگ خطری برای مسئولان است که زودتر اقدام و تصمیماتی بگیرند که کمبود بازار جبران شود. اگر این اتفاقات رخ ندهد قطعا تجربه تلخ ۱۴۰۰ تکرار و قیمت برنج ایرانی به طور افسار گسیخته بالا میرود. باید از الان به این موضوع فکر کرد نه روز برداشت محصول که قیمت ها خود را نشان میدهد. ما پیشنهادات را به دولت ارائه کردیم. امیدواریم که بتوانند تصمیم بگیرند که حداقل برای این محصول در بازار التهابی نداشته باشیم.

وی در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر میزان واردات برنج نیز بیان کرد: ظاهرا خبر واردات برنج با اشتباه تایپی همراه بوده است. در سال جاری ۳۰۸ هزار تن برنج وارد کشور شد که ۲۷۳ هزار تن آن توسط بخش خصوصی وارد شده است.این میزان واردات در زمان اوج مصرف برنج خارجی عید و ماه رمضان بوده است.

۶ دهک جامعه مصرف کننده برنج هندی و پاکستانی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج پیرامون میزان تقاضا با توجه به شرایط اقتصادی گفت:در سال های گذشته میزان واردات به ۴۰۰ هزار تن نیز می رسید. اما امسال به صورت نرمال مصرف شده است. ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن برنج خارجی مورد نیاز کشور است. ۶ دهک جامعه مصرف کننده برنج هندی و پاکستانی هستند. هنگامی که قیمت برنج ایرانی از یه حدی می گذرد، قطعا قشر آسیب پذیر نمی توانند این محصول را تهیه کنند و باید به سراغ برنج خارجی بروند.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به مصرف ماهیانه و میزان واردات برای ماه های بعد ذخیره ای نداریم. درنتیجه دولت باید هر چه سریع تر تصمیم گیری و قیمت گذاری صورت گیرد تا کسری برنج را از طریق واردات جبران کنیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان اظهار داشت: با توجه به التهابات بازار برنج ایرانی و ازدیاد تقاضا برای برنج خارجی به دولت پیشنهاد دادیم‌ که همانند سال‌های گذشته ممنوعیت در فصل برداشت برقرار نشود که این موضوع در ستاد تنظیم بازار در حال بررسی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.