×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 3 آذر 1403  .::.   برابر با : Saturday 23 November 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26253 خبر
از نبود بیمه و معیشت تا دغدغه امنیت شغلی

به گزارش پایگاه خبری هم نوا،آناهیتا رحیمی: ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ؛ نون، سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند. بار دیگر روز خبرنگار از راه رسید و باید از خبرنگارانی یاد کرد که همواره برای بیان حقایق و معضلات اجتماعی سینه خود را سپر کرده‌اند و تا در حد توان خود، هیچ رویداد و صحنه‌ای را خالی از حضور خود نگذاشته‌اند.

روز خبرنگار بهانه‌ای شد تا به سراغ چند تن از پیشکسوتان در این عرصه برویم که سالیان درازی است در این حرفه فعالیت دارند.

وجود ۱۷ هزار و ۷۷ رسانه در سطح کشور

این موضوع زمانی که با عضو هیأت مدیره و سخنگوی خانه مطبوعات ایران مطرح شد به خبرنگار مهر گفت: خبرنگاران باید کار اطلاع رسانی، بهبود وضعیت زندگی مردم و کمک به حل معضلات مردم را در سرلوحه امور خود قرار داده و با صداقت و با در نظر گرفتن عوامل و شرایط بهروزی و خوشبختی مردم گام بردارند.

اسد بابایی ادامه داد: خبرنگاران در عصر کنونی باید در مقابل هجمه‌های بیگانگان در صدد هم‌فکری به مسئولان بوده و آنان را برای رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور همراهی کنند؛ با توجه به اینکه هدف اصلی در حکومت اسلامی، خدمت به مردم است اگر در این راه، مسئولان دچار لغزش و یا فراموشی شدند به آنان گوشزدکرده و در این راه از هیچ‌کسی نباید واهمه داشته باشند.

خبرنگاران در عصر کنونی باید در مقابل هجمه‌های بیگانگان در صدد هم‌فکری به مسئولان بوده و آنان را برای رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور همراهی کنند

وی، تأثیرگذاری و حل مشکلات معیشتی مردم را از ویژگی‌های یک خبرنگار موفق برشمرده و افزود: یک خبرنگار موفق باید به دنبال رفع معضلات اجتماعی، فرهنگی بوده و در اشاعه درستی‌ها، صداقت و نترسیدن از افراد زورگو، نهادها و مبارزه با فساد و هم‌چنین ایفای نقش خود به عنوان یکی از اصول مردم سالاری دینی پیشگام باشند.

مدیر خبرگزاری مهر در آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار و ۷۷ رسانه دارای مجوز در کشور وجود دارد که رقم بسیار خوبی است و برخی از این رسانه‌ها توسط مراکز حمایت می‌شوند اما معیشت خبرنگاران که جزو یکی از اقشار ضعیف اما تأثیر گذار جامعه هستند همواره دغدغه بوده است.

۵۶۱ رسانه دارای مجوز در استان آذربایجان شرقی

بابایی ادامه داد: خبرنگاران از کم‌ترین سهم از درآمدهای به دست آمده رسانه‌ها از راه‌های مختلف را داشته و اکثر آنان در کشور با مشکلات معیشتی روبرو هستند و ما نتوانسته‌ایم آنان را بیمه کنیم؛ بیمه‌ای رسانه می‌تواند خلأ بیمه خبرنگاران را رفع کرده و معاونت مطبوعات نیز مشوق‌های لازم برای بیمه شدگان رسانه را افزایش دهد.

به گفته عضو هیأت مدیره و سخنگوی خانه مطبوعات ایران، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد خبرنگاران در پایگاه‌های خبری آنلاین، مشغول به فعالیت هستند و در نتیجه باید سوپسید بیمه‌ای همانند روزنامه‌های مکتوب برای آنان در نظر گرفته شود که در این صورت مشکل بیمه پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های استانی نیز می‌تواند رفع گردد.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی بعد از تهران، دارای بیشترین رسانه است افزود: در استان آذربایجان شرقی، ۵۶۱ رسانه دارای مجوز وجود دارد که از این تعداد، ۱۶ روزنامه چاپی، ۸۲ هفته نامه، ۲۹ دو هفته نامه، ۷۴ ماهنامه، ۴ دو ماهنامه، ۵۸ فصلنامه، ۲۱ دو فصلنامه، ۸ سالنامه و ۲۲۷ پایگاه خبری را می‌توان نام برد.

مدیر خبرگزاری مهر در آذربایجان شرقی بیان کرد: بعد از استان آذربایجان شرقی، استان اصفهان دارای ۵۰۵ رسانه، استان خراسان رضوی دارای ۴۹۲ رسانه، گیلان دارای ۴۴۱ رسانه و در نهایت مازندران دارای ۴۱۵ می‌باشد که این نیازمند ساماندهی تعداد تکثر رسانه‌ها، خبرنگاران و افزایش رسیدگی توسط معاونت مطبوعات و رسانه‌هاست تا نحوه فعالیت رسانه‌ها مشخص گردد که در صورت ساماندهی رسانه‌ها و تشکل‌های رسانه‌ای می‌توانیم تعدادی از مشکلات موجود در این عرصه را رفع کنیم.

رشد و بالندگی رسانه‌ها در گرو آموزش‌ها

بابایی، آموزش را تنها راه برون‌رفت از مشکلات حاضر در برخی از رسانه‌های زردنویس دانسته و گفت: اگر آموزش‌های کاری و صحیحی در میان باشد می‌توان شاهد بر رشد و بالندگی در عرصه رسانه شده و از این رو خبرنگارانی توانمند و صاحب قلم را پرورش داد که فارغ از تمام مباحث، بتوانند مشکلات مردم را رفع کرده و در کنار مردم باشند و هم‌چنین در راستای ترویج اهداف عالیه انقلاب اسلامی ایران گام بردارند.

ما می‌توانیم از طریق آموزش، بسیاری از فنون را به خبرنگاران تعلیم دهیم تا بتوانند تا با کسب بیشتر مخاطب و رفع آسیب‌های اجتماعی جامعه در راستای توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه گام بردارند

عضو هیأت مدیره و سخنگوی خانه مطبوعات ایران افزود: ما می‌توانیم از طریق آموزش، بسیاری از فنون را به خبرنگاران تعلیم دهیم تا بتوانند تا با کسب بیشتر مخاطب و رفع آسیب‌های اجتماعی جامعه در راستای توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه گام بردارند.

وی گفت: از این رو آموزش می‌تواند حلقه مفقوده تکثر رسانه‌های بدون هدف را از بین برده و کمک حالی به اقتصاد رسانه نیز داشته باشد بدین گونه که اگر خبرنگاران از آموزش صحیحی برخوردار باشند می‌توانند منبع درآمدی برای رسانه خود محسوب شده و با یادداشت و گزارش‌های خود، بیان واقعی مسئله به اقتصاد رسانه نیز کمک کند پس آمورش یک گام مهم است که باید معاونت مطبوعات وزارت ارشاد به آموزش‌های مدون در حوزه رسانه همت گمارند و از این رو خانه‌های مطبوعات که در این زمینه فعال هستند باید در این حوزه فعال باشند.

ساماندهی در حوزه تشکل‌ها یک نیاز جدی است

مدیر خبرگزاری مهر در آذربایجان شرقی، ساماندهی در حوزه تشکل‌ها را یک نیاز جدی برشمرده و افزود: به واسطه در اختیار بودن تشکل‌های قوی، می‌توان بر مشکلات فائق آمد و این زمانی میسر می‌شود که دولتمردان به تشکل‌ها باور داشته و سعی در راستای تضعیف تشکل‌ها نداشته باشند؛ به همین دلیل باید در صدد باشند تا تشکل‌های رسانه‌ای به عنوان بازوهای دولت بتوانند در رفع مشکلات خبرنگاران و جلوگیری از فشار بر آنان و مبارزه با فساد گام بردارند.

وی ادامه داد: میزان کاهش فساد به واسطه خبرنگاران و رسانه‌های توانمند در جامعه بستگی دارد که هر چه بله قربان‌گوهای خوب برای رسانه پرورش دهیم میزان فساد در جامعه افزایش خواهد یافت؛ از این رو تشکل‌ها می‌توانند برای ساماندهی خبرنگاران گام بردارند اما باید دارای قوانین و اساسنامه بسیار قوی باشند نه اینکه هر فرد و یا جمعی یک تشکل رسانه‌ای بدون پشتوانه در گوشه و کنار کشور به وجود آورند.

بابایی گفت: تشکل‌های موجود می‌توانند با حمایت‌های صورت گرفته، هدایت رسانه‌ها، آموزش خبرنگاران و حل مشکلات معیشتی و رفاه، گام‌های اساسی در رفع معضلات این حوزه بردارند؛ تشکل فراگیر خانه مطبوعات با بیش از ۶ هزار عضو در سراسر کشور می‌تواند بستری برای حمایت از رسانه‌ها تبدیل شود که قانون گذاران به تخصیص بودجه‌ای برای این خانه در کشور همت گمارند.

عضو هیأت مدیره و سخنگوی خانه مطبوعات ایران معتقد است: رسانه تأثیر گذار رسانه‌ای است که به دنبال چاره‌ای برای مشکلات مردم بوده و پل ارتباطی بین مسئولین، قانون گذاران و مردم باشد؛ به دنبال بیان معضلات بوده و در عین حال، اگر مسئولین، رسانه‌ها و نهادها دچار لغزش شدند قبل از اینکه وارد آمدن ضربه به مردم، حقایق را بازگو کنند.

لزوم افزایش سعه صدر مسئولان در برابر انتقادات خبرنگاران

وی گفت: با توجه به هجمه‌های رسانه‌های معاند در خارج از کشور و رسانه‌های وابسته به بدخواهان ایران و نظام جمهوری اسلامی، خبرنگاران نباید تحت تأثیر القائات آنان قرار گرفته و خط سیر آنان را دنبال کنند.

بابایی در پایان افزود: مسئولان باید خویشتن داری و سعه صدر خود را در برابر انتقادات رسانه‌ها و خبرنگاران افزایش داده و از این رو مدیران و مسئولان باید در مقابل انتقادات سازنده رسانه‌ها و خبرنگاران موضع نگرفته و آنان را تهدید نکنند بلکه فضا را برای فعالیت هر چه بیشتر رسانه‌ها و خبرنگاران فراهم کنند تا آنها نیز بتوانند به رسالت خود که همانا اطلاع رسانی صحیح و توسعه جامعه و کشور است دست یابند.

نقد صریح و بیان ناگفته‌ها در بستری از ادب و ملاک‌های قانونی

در این رابطه یک روزنامه نگار تبریزی و دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مهم‌ترین وظیفه و رسالتی که یک خبرنگار بر عهده دارد نقد صریح، بیان ناگفته‌ها در بستری از ادب و ملاک‌های قانونی، تاباندن نور بر اتاق‌های تاریک، افشای برخی از پشت پرده‌های ناکارآمد و مافیایی، تقویت وحدت در جامعه و فارغ از رنگ، عقیده و قومیت است.

محمد امین خوش نیت ادامه داد: کمک به انتخاب صحیح مخاطب، تزریق روح امید و شادابی بر پیکره جامعه و هم‌چنین انتقاد صریح و شفاف از ناراستی‌ها و کجی‌ها و تمجید از خوبی‌ها و فضائل اخلاقی در جامعه و ترویج آن، از دیگر رسالت‌های یک خبرنگار است که می‌توان از آن نام برد.

مهم‌ترین وظیفه و رسالتی که یک خبرنگار بر عهده دارد نقد صریح، بیان ناگفته‌ها در بستری از ادب و ملاک‌های قانونی، تاباندن نور بر اتاق‌های تاریک، افشای برخی از پشت پرده‌های ناکارآمد و مافیایی است

وی مهم‌ترین ویژگی یک خبرنگار را صراحت قلم و زبان بدون لکنت و با رعایت اصول اخلاقی و اسلوب‌های رسانه‌ای دانست و گفت: توان برقراری ارتباط با تمام اقشار جامعه، اشرافیت نسبی به همه موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، تلاش برای مهارت افزایی، داشتن اطلاعات به روز، دوری از خودبزرگ بینی، متانت و دوری از کبر و غرور و مهم‌تر از همه عدم رفتارهای احساسی و پرهیز از ورود به جوسازی‌های رسانه‌ای و اجتماعی از دیگر شاخصه‌های یک خبرنگار متعهد و متخصص است.

روی آوردن به شغل دوم، جامعه خبری را آسیب پذیر می‌کند

سردبیر پایگاه خبری آذرقلم در مورد مشکلات معیشتی جامعه خبری استان و کشور گفت: آن را که عیان است چه حاجت به بیان است؟!

مشکلات معیشتی خبرنگاران سال‌های متمادی است که مطرح می‌شود اما تاکنون توجه خاصی به آنها نشده است؛ خبرنگاران با حداقل دستمزدها روزگار خود را می‌گذرانند و به عنوان افرادی پاکدست، ایثارگر و کم توقع شناخته می‌شوند اما در مقابل نهادهای قدرتمند دولتی کمترین حمایت را از آنها دارند ضمن آنکه بنگاه‌های خبری و رسانه‌ای هم که خبرنگاران در آنها شاغل هستند توان حمایت مالی چشمگیری از کارکنان خود ندارند.

وی به نبود بیمه و حقوق ناچیز خبرنگاران اشاره کرده و افزود: عدم وجود نهادهای ساختارمند و قانونی برای حمایت‌های مضاعف از خبرنگاران و امکان رتبه بندی آنان، آنگونه که باید و شاید انجام نگرفته است؛ وجود خانه مطبوعات و انجمن‌های صنفی در حد مسکّن بوده و قادر نیست تا تقویت روحی و ابجاد انگیزش را برای خبرنگاران به وجود آورد.

خوش نیت ادامه داد: متأسفانه چنین عواملی باعث شده تا نزدیک به ۷۰ درصد خبرنگاران از روی ناچاری به شغل دوم روی آورند و انتخاب شغل دوم نیز، شغل خبرنگاری را آسیب‌پذیر می‌کند.

متأسفانه چنین عواملی باعث شده تا نزدیک به ۷۰ درصد خبرنگاران از روی ناچاری به شغل دوم روی آورند و انتخاب شغل دوم نیز، شغل خبرنگاری را آسیب‌پذیر می‌کند

این روزنامه نگار پیشکسوت بیان کرد: هرگز نمی‌توان این خبرنگاران را به خاطر روی آوردن به شغل دوم مورد تخطئه قرار داد؛ ای کاش درآمدهای حوزه خبرنگاری به اندازه‌ای بود تا امرار معاش آنان از این راه تأمین می‌شد تا منجر به انتخاب شغل دوم برای خبرنگاران نمی‌شد.

خوش نیت در مورد اهمیت دوره‌های آموزش خبرنگاری هم معتقد است: برگزاری دوره‌های آموزشی، مهارت افزایی و دوره‌های ضمن خدمت به عنوان تزریق خون تازه در رگ‌های پیکره جامعه خبری است که باعث آشنایی با دانش‌های روز دنیا در عرصه رسانه و دست‌یابی به آخرین دستاوردها می‌گردد.

این مدرس روزنامه نگاری بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی منجر به بهره‌مندی جامعه خبری از تجارب همکاران استانی و منطقه‌ای شده از یک سو منجر به رفع کاستی‌ها و نقص‌ها می‌شود و از دیگر سو منجر به تقویت نقاط قوت خبرنگاران استانی و بومی نیز می‌شود.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی را در نقش تقویت زیرساخت‌ها و راه اندازی نرم‌افزارهای ماشین رسانه دانسته و توضیح داد: همچنان که هر سیستمی نیازمند به ارتقا است جامعه خبری نیز از این قضیه مبرا نیست و باید ارتقا یابد.

خوش نیت برگزاری دوره‌های آموزشی را نوعی تشخّص و افزایش اعتبار جامعه رسانه‌ای در بین مردم و مسئولان دانست تا ثابت شود که این جامعه، پویا بوده و علاقه‌مند به آموزش‌های نوین و تکنولوژی‌های به روز است.

تهدیدی به نام شبه رسانه‌ها

وی ظهور رسانه‌های جدید و یا «شبه رسانه‌ها» را اجتناب ناپذیر دانست اما در عین حال افزود: این شبه رسانه‌ها می‌توانند به عنوان یکی از تهدیدهای جدی علیه رسانه‌های رسمی و معتبر مطرح شوند؛ متأسفانه فضای دیجیتال سبب شده تا خیلی از افراد ناوارد و کم مهارت خود را یک خبرنگار و یا رسانه بدانند و با توجه به عدم امکان نظارت کافی بر این فضا، می‌تواند آینده رسانه و آرامش جامعه را بر هم بزند.

خوش نیت در ادامه گفت: بسیاری از این رسانه‌های مجازی، بدون تابلو و شناسنامه و به صورت ناشناس وارد عرصه خبر و رسانه می‌شوند و اغلب تعهدی برای موثق بودن اخبار، حفظ آرامش روحی جامعه و … ندارند.

وی مسائل اقتصادی و کاهش درآمدها و دستمزدها را یکی دیگر از تنگناهای رسانه‌ها برشمرد و افزود: با توجه به افزایش فعالین حوزه رسانه، منابع درآمدی تقسیم شده است که در این میان رسانه‌های مکتوب به دلیل هزینه‌های نشر، چاپ و توزیع بیشتر در تنگنا هستند.

دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات بیان کرد: در این راستا مهم‌ترین تهدیدی که قابل توجه است، علاقه‌مندی و اقبال تعدادی از دست‌های پنهان و قدرت‌های سیاسی و اقتصادی برای در اختیار گرفتن مدیریت پنهان برخی از رسانه‌هاست که در زمره بزرگ‌ترین آفت‌ها برای رسانه‌های پاکدست و مورد معتمد است چرا که صاحبان سرمایه و قدرت تلاش می‌کنند تا از اعتبار، اطلاعات و اعتماد مردم به رسانه‌ها استفاده کرده و از آن نردبانی برای خویش بسازند برای رسیدن به منافع اقتصادی و مقاصد سیاسی حزبی و گروهی خویش.

خوش نیت یکی دیگر از تنگناهای موجود در رسانه‌ها را بی محلی و بی توجهی برخی از مسئولان و عادی شدن انتقادات رسانه‌ای برای آنها دانست و افزود: کاهش اعتماد عمومی و عدم اقبال مردم به رسانه‌های مکتوب و سنتی هم یکی دیگر از تهدیدهای این عرصه است ضمن آنکه افزایش بی حد و حساب تعداد مجوز رسانه‌ای تکثر ناموزون رسانه‌ها منجر به آشفتگی و بلاتکلیفی مخاطب در انتخاب یک رسانه معتبر خواهد شد.

این مدرس روزنامه نگاری، افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان و شاغلان این حوزه را تنها راه مقابله با تهدیدها و آسیب‌های شغل خبرنگاری دانسته و گفت: برخی از رسانه‌ها از تقلیل محتوای علمی، تحلیلی و نشان دهنده مسیر تهی شده و به سمت مطالب کم ارزش، جنجالی و سرگرم کننده سوق یافته‌اند که منجر به تقلیل ذائقه رسانه‌ای و کاهش فرهنگ مطالعه کارآمد خواهد شد.

اجتناب از ورود به دسته‌بندی‌های سیاسی، شاخصه اصلی رسانه تأثیر گذار

وی رسانه تأثیر گذار را رسانه‌ای معرفی کرد که بتواند اعتماد عمومی را در بلند مدت برای رسانه خویش جلب کرده و صحت خبر را مقدم بر سرعت انتشار خبر بداند و افزود: متأسفانه در حال حاضر کیفیت و کمیت گزارش‌های تحلیلی و تحقیقی در سطح رسانه‌های عمومی کاهش یافته و تمایل رسانه‌های مجازی و به تبع آن، مخاطبان بیشتر به سوی اخبار سطحی، آنی و هیجانی افزایش یافته است. اکتفا به انعکاس خبرهای جنجالی، ذائقه اطلاعاتی و رسانه‌ای مردم و در نتیجه نگاه آنان به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را تغییر می‌دهد.

خوش نیت به اجتناب رسانه‌ها از جریان سازی‌های منفی و کاذب تأکید کرده و گفت: رسانه‌ای که بتواند در جهت ترویج مسائل اخلاقی و فرهنگ عمومی جریان سازی کند کار نیکی انجام دده است مثل: جریان سازی برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، درخت‌کاری، ماسک زدن و … اما برخی جریان سازی‌ها می‌تواند پیکره جامعه و اعتبار رسانه را تخریب کند.

وی در پایان افزود: رسانه تأثیر گذار رسانه‌ای است که خود را به عنوان یک رسانه آزاد مطرح کرده و به صاحبان قدرت و سرمایه باج ندهد و از این رو به بازیگران عرصه سیاست به عنوان یک منبع خبری نگاه کند نه به عنوان یک پله ترقی و حساب اندوخته برای آینده شغلی! رسانه تأثیر گذار رسانه‌ای است که در دسته بندی‌های سیاسی، حزبی و گروهی ورود نکند و فارغ از تفکر و رویکرد برخی از افراد سیاسی و بنگاه‌های اقتصادی در کنار تلاش برای کسب درآمدهای مجاز و مشروع مالی، بتواند به رسالت خود که همانا، زبان و گوش مردم و معتمد آنها بودن است پایبند باشد.

عدم هم‌افزایی و هم‌گرایی بین تشکل‌های صنفی

در این رابطه رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار مهر گفت: حوزه رسانه در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور و هم‌چنین کشورهای در حال توسعه جایگاهی ندارد و از این رو اهمیتی در خور رسانه و فعالان رسانه وجود ندارد.

محمد عزیزی راد ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد فعالان رسانه از بیمه برخوردار نیستند و به همین دلیل جزو اساسی‌ترین مشکلاتی است که باید سیاست گذاران و برنامه ریزان با اتخاذ تدابیری، نقطه پایانی بر این مشکلات بگذارند.

مدیر خبرگزاری ایرنا در آذربایجان شرقی، بحث معیشت، مسکن و بیمه فعالان رسانه‌ای را به عنوان چالش‌های اساسی برشمرده و افزود: این چالش‌های اساسی نیازمند یک نگاه کلان ملی و سیاست گذاری در سطح کلان کشوری است که تشکل‌های صنفی هر استان نیز می‌تواند در این مسیر گام بردارد.

در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد فعالان رسانه از بیمه برخوردار نیستند و به همین دلیل جزو اساسی‌ترین مشکلاتی است که باید سیاست گذاران و برنامه ریزان با اتخاذ تدابیری، نقطه پایانی بر این مشکلات بگذارند

عزیزی راد به تعدد تشکل‌های صنفی اشاره کرده و گفت: این یک واقعیت تلخی است که هم‌افزایی و همگرایی بین تشکل‌های صنفی، چندان وجود ندارد و به دلیل نگرش‌های کوتاه مدت، تصور هر تشکل بر این است که منافع خود را دنبال کند در حالی که منافع صنف، یکی است که هر کدام از زبان یک تشکل صنفی بیان می‌شود.

مدیر خبرگزاری ایرنا در آذربایجان شرقی، دشواری‌های کار رسانه‌ای را چنین بیان کرد: در کنار عدم برآورده نشدن نیازهای اولیه فعالان رسانه‌ای، کار رسانه نیز به عنوان یک فعالیت استرس زا، دشوار و فرسایشی مطرح می‌شود و فردی که به معنای واقعی کلمه درگیر امر خبر و خبرنگاری است بیش از ۲۰ سال، امکان فعالیت وجود ندارد.

وی معتقد است: برخوردهای ناشایست و نامهربانانه با خبرنگاران، عکاسان و سواد رسانه‌ای اندک مسئولان یکی دیگر از چالش‌های اساسی در حوزه رسانه مطرح می‌شود که منجر به عدم درک تفاوت‌های رسانه‌ای و پاسخگویی از سوی مدیران و مسئولان می‌گردد که در حالی که بوروکراسی و کاغذبازی در امر خبر و فعالیت رسانه‌ای مفهومی ندارد.

لزوم وجود یک حاشیه امن شغلی و معیشتی

عزیزی راد گفت: بحث انتظارات و توقع افکار عمومی در حوزه رسانه برای بیان مشکلات و نارسایی‌های جامعه و از دیگر سو انتظارات و توقع‌های مدیران از رسانه برای تبلیغ دستاوردهای آنان، فعالان حوزه رسانه را دچار پارادوکس و تضاد می‌کند البته رسانه‌ها به عنوان یک پل میان مدیران و افکار عمومی هستند اما رفع این پارادوکس، مستلزم یک حاشیه امن شغلی و معیشتی است که در حال حاضر با پاره‌ای از چالش‌ها مواجه است.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آذربایجان شرقی ادامه داد: بحث تکثر رسانه‌ای در ذات خود، خوشایند است که به جرأت می‌توان گفت یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی بعد از افزون بر ۴۰ سال حیات خود و تثبیت نظام است و ما به عنوان یک فعال رسانه‌ای نیز نمی‌توانیم با تکثر و تعدد رسانه‌ها مخالفت کنیم چرا که منافات با آزادی بیان است که قانون اساسی و مقررات جاری در کشور نیز آن‌را تضمین کرده است.

عزیزی راد در ادامه توضیح داد: اعطای امتیاز رسانه‌ها به افراد غیر متخصص و فاقد تجربه کافی، ضعف نظارت بر فعالیت‌های این تعداد از رسانه‌ها، آموزش افرادی که به تازگی وارد حوزه رسانه شده‌اند، جزو مواردی است که تعدد و تکثر رسانه‌ای را به یک مشکل تبدیل کرده است که لزوم افزایش فعالیت تشکل‌های صنفی در این زمینه و علاقه‌مندی فعالان برای آموزش‌های مداوم و ضمن خدمت است.

به گفته مدیر خبرگزاری ایرنا در آذربایجان شرقی، همکاران رسانه‌ای باید به این نکته توجه کنند که تا زمانی که دوره آموزش‌های رسانه‌ای را پشت سر نگذاشته و با اصول خبرنویسی، اخلاقی و حقوقی فعالیت‌های روزنامه نگاری آشنا نشده‌اند، با نوشتن هر خبر، مشکلات و دردسرهایی را برای جامعه و خود به وجود خواهند آورد چرا که خبرنگاری که با اصول اولیه خبرنویسی آشنایی کافی نداشته و بستر رسانه را با یادداشت‌های دفتر شخصی خود به اشتباه گرفته طبیعی است مشکلات و دردسرهایی را برای خود و جامعه به بار خواهد آورد.

مقید به اصول اخلاقی روزنامه نگاری

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آذربایجان شرقی، ویژگی‌های یک خبرنگار موفق را چنین برشمرد: خبرنگار موفق تابعی از اصول خبرنویسی اعم از سرعت، دقت و صحت است؛ یک خبرنگار زمانی می‌تواند این سه اصل را در فعالیت‌های رسانه‌ای خود رعایت کند که آموزش‌های علمی و کارگاهی روزنامه نگاری را پشت سر گذاشته باشد؛ هم چنین مقید بودن به اصول اخلاقی روزنامه نگاری باشد چرا که روزنامه نگار به عنوان نماینده افکار عمومی، نگهبان و ناظر بر جامعه است که باید از نوشتن خبر ناقص دوری کرده و علاوه بر داشتن مسئولیت اجتماعی، صدای مردم باشد.

عزیزی راد افزود: امروزه هر شهروند برای خود یک خبرنگار است و عنصر سرعت در سه اصل نام برده شده به دلیل فراگیری امر خبر، مفهموم خود را از دست داده که در این میان، صحت و دقت بر جای خود باقی مانده است که رسانه‌های دارای اعتبار در نزد افکار عمومی، رسانه‌هایی هستند که اهمیت بسیاری برای دو عنصر صحت و دقت قائل شوند که تابعی از نظریه مسئولیت اجتماعی در حوزه رسانه است که از این رو فعالان رسانه‌ای را مؤظف بر این می‌کند که همه چیز را تحت عنوان خبر منعکس نکنند که بی‌توجهی به این امر، رواج چیزی به نام اخبار کاذب است که متأسفانه رسانه‌ها در عصر ارتباطات و اطلاعات، خالی از آن نیست.

وی یکی از رسالت‌های اصلی فعالان رسانه را انعکاس اخبار درست و در امان نگه داشتن افکار عمومی از خطر آلودگی با اخبار کاذب مطرح کرده و گفت: اگر چیزی به جز این باشد، حرفه روزنامه نگاری نه تنها از مسئولیت تاریخی خود مبنی بر روشنگری و آگاهی بخشی دور می‌شود بلکه به واسطه کمک به انتشار اخبار کاذب و ناقص به توسعه نادانی نیز دامن خواهد زد.

آموزش، یک اصل اساسی برای روزنامه نگاری است

سرپرست خبرگزاری ایرنا در آذربایجان شرقی بیان کرد: رسانه موفق رسانه‌ای است که دارای حرفه روزنامه نگاری و دارای خط خبری مشخصی باشد؛ هم‌چنین اصول اخلاقی روزنامه نگاری و اصول اولیه خبرنویسی را نیز رعایت کند؛ متأسفانه بحث جامعیت و عینی بودن خبر به دلیل سیاسی شدن تمام فعالیت‌های بشری، منجر به این شده است تا رسانه‌ها خبر را به عنوان یک امر رسانه‌ای، اجتماعی و یا فرهنگی، بیشتر به فکر سیاسی آلوده کرده‌اند.

وی آموزش را یک اصل اساسی برای روزنامه نگاری و فعالیت‌های رسانه‌ای دانسته و گفت: ظهور تشکیل و راه‌اندازی تشکل‌های صنفی نوپا اگر به اصول اخلاقی روزنامه‌نگاری پایند بوده و از طریق مجاری قانونی موفق به اخذ مجوز بوده‌اند، اتفاق خوبی است اما اگر با نظارت کافی همراه نباشد و یا مؤسسان این تشکل‌ها، با نیت خوبی به میدان نیامده‌اند، ظهور آنها بار مضاعفی بر مشکلات موجود در حوزه رسانه خواهد بود./مهر

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.