×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
ادامه مذاکرات برای افزایش پروازهای خارجی/ کدام ایرلاین‌ها در آسمان ایران پرواز می‌کنند؟

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، مرتضی دهقان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا و ادامه داشتن این اپیدمی در بسیاری از کشورهای جهان، آخرین وضعیت و آینده پروازهای مسافری را چگونه توصیف می کنید و آیا مذاکراتی برای توسعه وگسترش این پروازها داشته اید یا خیر؟ اظهار کرد: حمل و نقل هوایی در سطح دنیا متاثر از شیوع ویروس کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده است. به گونه ای که پس از شیوع این بیماری مرزهای هوایی بر روی پروازهای برنامه ای در بسیاری از کشورها بسته شد و فعالیت ایرلاین ها بیشتر به بازگرداندن اتباع خود و یا کمک های امدادی محدود شد.

وی افزود: به تدریج و با انجام اقدامات مقابله ای که دولت ها در کنترل این بیماری انجام دادند همچنین با تدوین و ابلاغ مقررات بهداشتی و قرنطینه ای سختگیرانه اجازه انجام پروازها با شرایط خاص و بصورت محدود داده شد و با کنترل بیشتر این بیماری وضعیت پروازها به تدریج و با شیب ملایم در حال افزایش است. البته برخی از کشورها همچنان در شرایط قبل قرار داشته و نسبت به جابه جایی مسافر اقدام نمی کنند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: از آنجا که رفتار ویروس کرونا چندان شناخته شده نبوده و مسئولین مربوطه هنوز نتوانسته اند زمان مشخصی برای کنترل این بیماری ارائه دهند لذا نمی توان تحلیل دقیقی از وضعیت آینده صنعت حمل و نقل هوایی ارائه داد و سازمان های بین المللی از جمله ایکائو، یاتا  و... نیز پیش بینی های متفاوتی ارائه داده اند. اما تخمین هایی که در ابتدای شیوع این بیماری برای صنعت هوایی صورت گرفته بود اکنون تغییر یافته است.

کاهش تقاضا در صنعت هوانوردی و سفارش هواپیما

به گفته دهقان، می توان با مشاهده برخی اتفاقات تا حدودی شرایط این صنعت را پیش بینی کرد و آن هم وضعیت سفارشات هواپیما توسط شرکت های هواپیمایی است چرا که آمارها نشان می دهد سفارش و درخواست خرید هواپیما در شرکت‌های سازنده هواپیما رو به کاهش است و این امر  نشان می دهد لااقل در کوتاه مدت تقاضا در این صنعت رو به رشد نیست.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت پروازهای خارجی در شرایط ویروس کرونا و تغییر و تحولات صورت گرفته در آن نسبت به ماه گذشته، ادامه داد: از زمان شروع این بحران در دنیا، سازمان هواپیمایی کشوری نیز بصورت مستمر پیگیر بازگرداندن اتباع کشورمان و همچنین انجام پروازهای باری و پشتیبانی بود و ارتباطات موثری با کشورهایی که ضرورت برقراری پرواز وجود داشت صورت گرفت. بطوری که هم پرواز به برخی از کشورهای اروپائی و هم آسیایی توسط شرکت های داخلی و برخی از شرکت های خارجی حفظ شد. در حوزه کشورهای همسایه نیز بنا به تقاضای سفر و نیاز کشور، پروازها به صورت محدود شروع و استمرار دارد. البته برخی از کشورها محدودیت هایی برای پذیرش اتباع سایر کشورها در شرایط شیوع کرونا وضع کرده اند که تاثیر مستقیمی روی برقراری پرواز ها دارد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: پروازهای بین المللی تابع ارزیابی کشورها از وضعیت کنترل بیماری کرونا در سایر کشورها است اما پروازهای داخلی با روند بهتری شروع شده و متناسب با شروع و رونق سایر کسب و کارها در کشور پروازهای داخلی نیز افزایش می یابد. این در شرایطی است که هنوز اماکن گردشگری و مذهبی در کشور محدودیت هایی در پذیرش گردشگران سیاحتی و زیارتی دارند. البته از نظر درآمدی شرکت های هواپیمایی، شرکت های خدمات فرودگاهی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و فرودگاه‌ها با چالش جدی مواجه هستند.

ادامه داشتن مذاکرات برای از سرگیری پروازهای ترکیه و دیگر خارجی‌ها

دهقان همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آخرین وضعیت پروازهای ترکیه با توجه به تغییرات و لغو مکرر آنها از سوی مقامات ترک چگونه است و چرا هواپیمای قطری روزانه بسیاری از مسافران ایرانی را به این کشور می برد؟ گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا پروازهای برنامه ای مستقیم شرکت های هواپیمایی ایرانی و ترکیه ای با وقفه مواجه شد. با ارزیابی مجدد وضعیت و تدوین مقررات قرنطینه و بهداشتی، اجازه برقراری پروازها با شرایط خاص از سوی طرفین صادر شد که تعداد زیادی از پروازها نیز توسط شرکت های هواپیمایی ایرانی در مسیر ترکیه برقرار و مطابق با مقررات آن کشور در خصوص پذیرش اتباع ایران و کسانی که مجوز ورود به ترکیه داشتند نسبت به جابه جایی مسافر اقدام کردند.

وی افزود: در چند ماه گذشته مذاکراتی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ترکیه در خصوص بازگشایی پروازهای برنامه ای صورت گرفت که در نهایت ترکیه برقراری پروازهای برنامه ای را منوط به نظر مقامات بهداشتی آن کشور دانست. ضمنا در حال حاضر شرکت های طرفین مجاز به برقراری پروازهای ویژه برای بازگرداندن اتباع خود و همچنین پروازهای باری و اختصاصی هستند. موضوع برقراری پروازهای برنامه ای مسافری مستقیم بین ایران و ترکیه در دستور کار این سازمان بوده و در حال پیگیری است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: همزمان با انجام پروازهای تعدادی از شرکت های ایرانی به مقاصد بین المللی، برخی  از شرکت های هواپیمایی خارجی از قبیل قطر ایرویز؛ امارات ایرلاین، آرمنیا ایرویز و ... پروازهای مستقیم از کشور خود به ایران و بالعکس شروع کرده اند که با توجه به مقررات سایر کشورها در پذیرش اتباع ایران نسبت به جابجایی مسافران بصورت ترانزیت نیز اقدام می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.