×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
اختلال و آشفتگی روانی ۹ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال آذربایجان‌شرقی

به گزارش همنوا، وهاب اصل رحیمی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه اجرای طرح غربالگری روان شناختی جمعیت استان را یکی از برنامه های مهم و محوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مرکز بهداشت آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: طبق  این طرح، گفت: بر اساس نتایج بررسی های انجام شده حدود ۹ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال این استان به نوعی دارای اختلالات و آشفتگی های روانی هستند.

وی اظهار داشت: ارزیابی های انجام شده نشان می دهد از جمعیت غربال شده استان تعداد ۲۵۲ هزار نفر مثبت روان پریشی و دارای اختلالات روانی تشخیص داده شدند که از این تعداد ۲۳۴ هزار نفر بیماریابی شده و تحت کنترل های بهداشی و سلامت روان قرار گرفتند.

اصل رحیمی با بیان اینکه ۵۰ درصد از مجموع افراد غربال شده فوق شامل ۱۱۸ هزار نفر به نوعی دارای علایم خلقی افسردگی بودند، افزود: ۳۵ درصد نیز شامل ۸۴ نفر دارای اختلالات اضطرابی بوده و بقیه نیز اختلالاتی همچون ناتوانی جسمی و سایر موارد داشته اند.

وی ادامه داد: ۷۶ درصد از مجموع افراد دارای اختلالات اضطرابی آذربایجان شرقی و ۵۵ درصد از افراد دارای روان پریشی افسردگی توسط کارشناسان گروه سلامت روان مرکز بهداشت استان تحت مراقبت های خاص قرار گرفته و خدمات درمانی دریافت کردند.

اصل رحیمی شاخص های اختلالات روانی در میان مردم آذربایجان شرقی را بیشتر از میانگین و شاخص های کشوری اعلام و اضافه کرد: طبق پیمایش ملی سلامت روان که در سال ۱۳۹۶ و در بین افراد ۱۶ تا ۶۹ سال به انجام رسید، متوسط وجود اختلالات روانی در کل کشور معادل ۲۳.۶ درصد بود که این رقم برای آذربایجان شرقی معادل ۲۶.۲ درصد اعلام شد که رقمی بالا و در حد هشدار می باشد.

به گفته وی، معنی دیگر نتیجه پیمایش فوق این است که از هر چهار نفر جمعیت ساکن در آذربایجان شرقی یک نفر به طریقی از اختلال روانی رنج می برد.

اصل رحیمی با بیان اینکه سلامت روان یکی از محورهای بسیار مهم و کلیدی در توسعه جوامع بوده و در خدمات مراکز سلامت پیش بینی شده است، گفت: مجموعه بهداشتی و درمانی آذربایجان شرقی در این رابطه با تمام توان و امکانات خود برای ارایه خدمات در سه سطح همگانی، موردی و انتخابی برنامه های مدون و قابل اجرایی دارد.

وی توانمندی سازی جمعیت در بحث آموزش را یکی از محورهای مهم گروه سلامت روانی و اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی اعلام کرد و افزود: در این حوزه مسایلی همچون خود مراقبتی، مهارت های زندگی و پیشگیری از خشونت های خانگی و اعتیاد از طریق مراقبین سلامت، پزشکان و روان شناسان انجام می شود.

اصل رحیمی یکی از راهکارهای مهم و موثر در آگاهی رسانی به مردم جهت مراقبت از سلامت روان را همکاری و مساعدت رسانه های گروهی عنوان کرد و گفت: در این زمینه هرچند برنامه های مختلفی از سوی مراکز بهداشت استان ها اجرا می شود اما نتیجه گیری مناسب از این برنامه ها بدون همکاری رسانه ها میسر نیست و ما در این رابطه به شدت نیازمند همکاری ارباب جراید هستیم.

وی مهارت خودکنترلی، مدیریت استرس و کنترل خشونت را از مسایل بسیار مهم و موثر در افزایش روان پریشی افراد جامعه دانست که از بین بردن آنها ، همکاری های بین بخشی و وارد میدان شدن سایر دستگاه های فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی و رسانه ای را می طلبد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.