×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 28 فروردین 1403  .::.   برابر با : Tuesday 16 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25356 خبر
آغاز نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌های تبریز/وسوسه قاچاق آرد یارانه‌ای فروکش می‌کند

به گزارش همنوا، اقتصاد و سیاست‌هایی که در این راستا اتخاذ می‌شود، یکی از سخت‌ترین تصمیم گیری‌های دولت محسوب می‌شود؛ چرا که مسیر هر تصمیمی در این خصوص درست از سفره مردم و سبد کالایی اقشار مختلف مردمی عبور می‌کند. تاثیرات هر سیاستی که در بخش اقتصاد کشور اتخاذ شود می‌تواند اثرات بسیار و اهداف مختلفی داشته باشد. هدف اصلی سیاست اصلاح نظام یارانه‌ای که این روزها کارشناسان و مدیران اقتصاد کشور را درگیر کرده است نیز بهبود وضعیت توزیع یارانه بین نیازمندان و کوتاه کردن دست سودجویان احتکارگر از سفره مردم بوده است. 

یکی از حوزه‌های بحث اصلاح نظام یارانه‌ای کشور نیز اجرای طرح آزادسازی قیمت آرد و محدود کردن توزیع آرد یارانه‌ای بین نانوایی‌های سنتی پز است. این سیاست که در جای خود قابل بحث بوده و دلایل بسیار منطقی از جمله تفاوت بسیار فاحش آرد داخلی با خارجی و صادرات یارانه مردم در قالب ماکارونی به خارج دارد، در ابتدا نگرانی‌هایی از جمله کمبود نان در نانوایی‌ها را ایجاد کرد و علی‌رغم این‌که سهمیه نانوایی‌ها و قیمت نان تغییر نکرده بود شاهد صف‌های طولانی برای تهیه نان بودیم. امروز اما با گذشت چند هفته از شوک بازار آرد و نان، هیچ صف طولانی برای دریافت نان در سطح استان تشکیل نمی‌شود. 

فعالیت شبانه روزی ۱۸ نانوایی در استان

علیرضا شاهدی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی در این خصوص می‌گوید: پس از ورود شوک به بازار نان و تشکیل صف‌های مردمی در مقابل نانوایی‌ها، کارگروه آرد و نان استان با ریاست استاندار به سرعت تصمیاتی را اتخاذ کرد و در این راستا ۱۸ واحد نانوایی استان به تناسب نیازها سهمیه بیشتر دریافت کرده و تا ساعت ۲۲ شب فعالیت کردند.

وی می‌افزاید: نانوایی‌هایی که سهمیه کمتری داشته و مردم مجبور بودند ساعت‌ها منتظر دریافت نان باشند و از طرفی امکان تهیه آرد به روش آزاد برایشان وجود نداشت نیز شناسایی و آرد یارانه‌ای در اختیارشان قرار داده شد. 

وی با بیان این‌که مشکلی در توزیع آرد یارانه‌ای و ذخایر استراتژیک گندم نداریم، ادامه می‌دهد: فصل خرید گندم استان نیز در خداآفرین آغاز شده و به مرور در سایر نقاط استان گسترش می‌یابد.

شاهدی با اشاره به نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها نیز می‌گوید: با اجرای این تصمیم، دیگر نیازی به حضور فیزیکی ناظران در نانوایی‌ها نخواهد بود و قطعا نانوایی‌هایی که نان باکیفیت تولید کرده و خوش برخورد هستند، فروش بیشتری خواهند داشت.

بیش از ۱۶۰۰ نانوایی مجهز به کارتخوان می‌شوند

واقف بهروزی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی در این خصوص می‌گوید: بیش از ۱۶۰۰ نانوایی در استان واجد شرایط نصب کارتخوان هوشمند بوده و اقدامات لازم برای نصب این دستگاه‌ها در حال اجرا است.

وی می‌افزاید: بخش اعظمی از بسترهای فنی و اطلاعاتی برای اجرای این طرح در سطح استان انجام گرفته و از امروز نصب کارتخوان‌های هوشمند ابتدا به تدریج در تبریز و سپس در سایر شهرستان‌ها انجام می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: هدف از انجام این اقدام، شفاف سازی در زمینه نوع، میزان و مناطق مصرف آرد و کنترل قیمت نان است.

بهروزی خاطرنشان می‌کند: همراه با این کارتخوان‌ها، سامانه‌ای هوشمند نیز به کار گرفته شده و پس از بهره برداری از کارتخوان‌ها، کلیه نظارت‌ها بر نانوایی‌های استان از طریق این سامانه انجام می‌گیرد.

میزان آرد مصرفی در استان بیشتر از نیاز است

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه نصب این کارتخوان‌ها در راستای شفاف سازی مصرف آرد در نانوایی‌ها است، می گوید: ما باور داریم که میزان مصرف آرد کنونی در نانوایی‌های استان بسیار بیشتر از نیاز استان بوده و به دلیل این‌که نظارت‌ها به شکل فیزیکی انجام می‌گیرد، نمی‌توان تمامی این نانوایی‌ها را نظارت کرد.

وی می‌افزاید: کارتخوان‌های هوشمند از امروز در تبریز نصب شده و تا آخر هفته تمامی نانوایی‌های سطح شهر مجهز به این دستگاه خواهند شد و تراکنش‌ها قابل کنترل و بررسی شده و از خروج آرد از استان جلوگیری می‌شود.

فتحی با بیان این‌که قیمت ۶۶۰ تومانی آرد یارانه‌ای و ۱۷ هزار تومانی آرد آزاد برای برخی وسوسه کننده است، اظهار می‌کند: با اجرای این طرح هیچگونه محدودیتی برای مصرف نبوده و تمامی افراد می‌تواند به میزان دلخواه و با همان قیمت قبلی با کارت‌های بانکی عضو شتاب خود نان تهیه کنند.

وی با بیان این‌که یارانه آرد مستقیا از طریق دولت به حساب نانوا واریز می‌شود، می‌افزاید: تعداد ۲۳۰۰ نانوایی در تبریز وجود داشته و نهادهای ذی ربط آمادگی دارد از امروز طرح نصب کارتخوان‌های هوشمند را اجرایی کنند.

بر اساس این گزارش؛ پس از نصب کامل کارتخوان‌ها، بهره برداری از آن‌ها آغاز شده و بعد از آن فروش نان فقط از طریق این دستگاه‌ها انجام می‌گیرد.

هم‌چنین با این اقدام، قیمت نان تغییر نکرده و مردم می‌توانند بدونه هیچ محدودیتی تعداد نان مورد نظر خود را با استفاده از تمامی کارت‌های بانکی عضو شتاب تهیه کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.