×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
آغاز توزیع کارت آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری از امروز

به گزارش همنوا، کارت ورود به جلسه دو آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۱۴۰۲ امروز دوشنبه هشتم اسفند بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، با توجه به دریافت اطلاعات شناسنامه‌ای متقاضیان از سامانه ثبت احوال، امکان ویرایش اطلاعات شناسنامه‌ای برای داوطلبان وجود ندارد. لذا چنانچه مغایرتی در اطلاعات کارت شرکت در آزمون وجود داشته باشد، ضروری است موارد مغایرت را از اداره ثبت احوال منطقه سکونت خود پیگیری نمایند.

داوطلبان چنانچه‌ در رابطه با بند معلولیت اختلافی مشاهده کنند باید در روز چهارشنبه دهم اسفند ماه جاری از ساعت ۸:۳۰  تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۷ به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص حوزه مربوطه مراجعه کنند.

همچنین در صورتی که‌ در رابطه‌ با سایر مندرجات‌ کارت شرکت در آزمون از جمله نام رشته تحصیلی، نام محل تحصیل و معدل دوره کارشناسی و ارشد و با توجه‌ به‌ ثبت‌نام انجام شده، اشکالی مشاهده‌ شود، لازم است جهت اصلاح مورد یا موارد مذکور حداکثر تا تاریخ ۱۲ اسفند ماه جاری منحصراً به قسمت ویرایش اطلاعات کارت در درگاه اطلاع رسانی این سازمان مراجعه و موارد مربوط را اصلاح نمایند.

داوطلبان کارشناسی ارشد شرکت‌کننده چنانچه داوطلب اعمال بند مربوط به گزینش در رشته‌های دانشگاه پیام‌نور و موسسات غیرانتفاعی هستند لازم است در زمان تکمیل فرم انتخاب رشته (در اواخر خرداد ماه سال ۱۴۰۲) در این خصوص طبق اعلام این سازمان اقدام کنند.

آزمون مقطع دکتری(Ph.D) سال ۱۴۰۲، صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۱ اسفند ماه جاری برگزار می شود.

به طور کلی ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر در آزمون دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شرکت کردند که از این تعداد ۷۵ هزار و ۶۲۵ نفر خانم و ۹۵ هزار و ۳۳۹ نفر آقا هستند و 44 درصد شرکت کنندگان در آزمون دکتری خانم‌ها و ۵۶ درصد نیز آقایان هستند.

این آزمون در هفت گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان برگزار خواهد شد و بطورکلی ۲۴۷ کد رشته در این آزمون تعریف شده است.

آزمون دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صورت دو مرحله‌ای نیمه متمرکز برگزار می‌شود که ۵۰ درصد نمره در اختیار دانشگاه‌ها می‌باشد. براین اساس نتایج اولیه این آزمون نیمه اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ اعلام می‌شود و در فاصله یک هفته بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز خواهد شد.

هفته اول خردادماه نیزاسامی چند برابر پذیرفته‌شدگان آزمون دکتری روی سایت سنجش آموزش قرار می‌گیرد و نیمه دوم خرداد ماه کار مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی داوطلبان آغاز خواهد شد. 

آزمون کارشناسی ارشد

آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بعد از ظهر روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه صبح و بعد از ظهر روز جمعه ۱۲ اسفندماه سال ۱۴۰۲ و بر اساس اطلاعات مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی مربوط برگزار خواهد شد.

آزمون کارشناسی ارشد، همزمان با آزمون دکتری برگزار خواهد شد و ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ شرکت کننده دارد که از این تعداد ۲۵۵ هزار نفر خانم و ۲۱۶ هزار و ۵۲۸ نفر نیز آقا هستند. در واقع ۵۴ درصد داوطلبان این آزمون را زنان و ۴۶ درصد را نیز مردان تشکیل می‌دهند.

همچنین آزمون کارشناسی ارشد نیز در شش گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی برگزار می‌شود و تعداد ۱۳۴ کد رشته نیز در آن تعریف شده است.

نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد دهه دوم خرداد ۱۴۰۲ و نتایج نهایی این آزمون نیز دهه اول شهریور ماه اعلام خواهد شد.

داوطلبان هریک از کدرشته های امتحانی لازم است به نشانی مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون مراجعه کنند.

کارت شرکت در آزمون دکتری و ارشد

کارت شرکت در آزمون حاوی اطلاعات ثبت نامی، تاریخ و محل برگزاری آزمون داوطلبان از فردا دوشنبه هشتم اسفند ماه جاری بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار خواهد گرفت.

فرآیند برگزاری هر دو آزمون فوق از ساعت ۸ صبح آغاز می شود و درهای ورود به جلسه حوزه های برگزاری آزمون، ساعت ۷:۳۰ صبح بسته خواهد شد، لذا متقاضیان باید قبل از بسته شدن درهای ورودی در محل حوزه امتحانی خود حاضر باشند.

داوطلبان فوق لازم است بر اساس مشخصات شناسنامه ای (نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، سال تولد) و مشخصات ثبت نامی (شماره پرونده و کد رهگیری) نسبت به دریافت پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام کنند.

برای شرکت در جلسه آزمون ای فوق همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس دار و ارائه آن الزامی است.

آن دسته از داوطلبان آزمون ارشد که علاوه بر کدرشته امتحانی اصلی داوطلب شرکت در رشته امتحانی دوم (رشته شناور) نیز بوده‌اند، باید برای کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی دوم خود را نیز از درگاه اینترنتی سازمان سنجش پرینت کرده و به آدرس حوزه امتحانی مندرج بر روی کارت مراجعه نمایند.

زمان برگزاری آزمون رشته‌های شناور (رشته انتخابی دوم) مقطع کارشناسی ارشد بعد از ظهر روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه خواهد بود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.