×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
آخرین وضعیت باغ موزه دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی/ پیشرفت ۳۷ درصدی دانشنامه نقش آذربایجان در دفاع مقدس

به گزارش همنوا، امیر دریادار دوم رضا عباسی با اشاره به فرآیند تشکیل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر اساس فرمایشات فرمانده کل قوا، افزود: این نهاد دو ماموریت مهم در راستای حفظ آثار دفاع مقدس و همچنین نشر ارزش‌های آن دوران و جبهه مقاومت را بر عهده دارد، چراکه دفاع مقدس گنجینه‌ای بسیار ارزشمند بوده و در سطح دنیا نیز کشورها از وقایع تاریخی عبرت گرفته و این موارد را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند تا نسل جوان مطلع باشد که کشورشان چه مسیرهایی را طی کرده است.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل باغ موزه دفاع مقدس استان در راستای ترویج ارزش‌ها و آرمان‌های شهدا و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه، افزود: در سال ۷۴ منطقه‌ای در شهر تبریز تحت عنوان "شمیم پایداری" توسط شهردار و استاندار تملک شده و به عنوان باغ موزه دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی لکه‌گذاری شد که از آن زمان تاکنون اقدامات بسیار موثری در رابطه با تملک اراضی، پوشش‌دهی فضای سبز، تسطیح اراضی و ایجاد مجموعه‌های مختلف نظیر موزه دفاع مقدس، حرم شهدای گمنام، ساختمان اداره کل، سالن‌های ورزشی و... اجرا شده است.

وی با بیان این‌که بخش‌های مختلفی از طرح جامع باغ موزه که در سال ۷۵ تصویب شده بود، تا به امروز آماده‌سازی شده است که مهم‌ترین بخش آن نیز موزه‌ای بسیار زیبا در سه طبقه در قالب ۸۰۰۰ مترمربع است، ادامه داد: فرآیند کار باغ موزه از سال ۷۴ تا به امروز ادامه داشته و طی حدودا ۲۷ سال اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شده، اما باید گفت که اقدامات انجام شده به نسبت زمان سپری شده، قابل دفاع نیست.

امیردریادار عباسی، با اشاره به این‌که در راستای احداث و تکمیل باغ موزه دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی شورایی تحت عنوان شورای هماهنگی ایجاد شده است، گفت: ریاست این شورا بر عهده استاندار آذربایجان‌شرقی بوده و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز به عنوان دبیر شورا فعالیت دارد و همچنین نزدیک ۱۹ مسئول نیز به عنوان اعضای این شورا در رابطه با باغ‌ موزه مسئولیت دارند؛ سه نفر از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس نیز در این شورا حضور داشته و تمامی اعضای شورا در رابطه با باغ موزه مسئولیت‌هایی بر عهده دارند.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر روندی که در خصوص بحث محتوا در باغ موزه وجود دارد، روند مناسبی نیست، خاطرنشان کرد: چالش‌های فرهنگی جامعه و اتفاقات اخیر اخطار داد که در حوزه‌های فرهنگی به خوبی کار نکرده‌ایم، در حالی که با راه‌اندازی باغ موزه دفاع مقدس استان و تولید محتوای ارزشی، می‌توان این فرهنگ غنی را از کودک گرفته تا کسانی که در کشور و استان تردد می‌کنند، انتقال دهیم.

باغ موزه؛ بهترین محل برای تبلیغ فرهنگ غنی دفاع مقدس

وی با اشاره به این‌که آذربایجان‌شرقی با تقدیم ۱۰ هزار شهید و حضور مستمر در حدود ۴۴ عملیات آفندی و پدافندی و همچنین پشتیبانی و راهبری پنج استان(آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان و بخشی از قزوین) در آن دوران به عنوان یکی از استان‌های کم نظیر مشارکت کننده در دفاع مقدس مطرح است، افزود: بهترین محل برای تبلیغ فرهنگ غنی دفاع مقدس و بازنشر آن و همچنین ارائه‌ی ارزش‌های والای آن دوران را به نسل‌های جدید، باغ موزه دفاع مقدس است.

امیر دریادار عباسی با بیان این‌که به عنوان یک سرباز که از آذرماه سال گذشته به این مسئولیت منصوب شده و افتخار خدمت به رزمندگان و خانواده‌های معظم شهدا را داریم، نقشه راهی در راستای تکمیل این باغ موزه تدوین کرده‌ایم، گفت: مشاور محتوایی نزدیک ۱۱ ماه روی طرح کار کرده و در حال حاضر در آخرین مراحل طرح قرار داریم تا کتابچه تکمیل شده و به عنوان نقشه راه باغ موزه دفاع مقدس استان در اختیار قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که در قالب این نقشه، باغ موزه را از درب ورودی تا انتهای موزه دفاع مقدس به یک درخت تشبیه کرده‌ایم و فردی که از درب شمیم پایداری وارد می‌شود تا انتهای طبقه سوم، یک فرآیند بسیار زیبا از رشادت‌های آذربایجان‌شرقی را ملاحظه می‌کند، گفت: وقایع و رشادت‌های قبل از پیروزی انقلاب از مشروطه خواهان گرفته تا مبارزان علیه ستم شاهی به عنوان ریشه‌های این درخت به نمایش درآمده و خود انقلاب اسلامی و نقش استان در انقلاب اسلامی و... به عنوان شاخه‌ها و میوه‌های آن نیز رزمندگان حماسه‌آفرین دفاع مقدس هستند.

وی با تاکید بر این‌که اجرایی شدن این نقشه راه مستلزم همت تمامی مسئولان استان و به ویژه اعضای شورای هماهنگی باغ موزه دفاع مقدس استان است، خاطرنشان کرد: در نشست علنی شورای شهر نیز خواهش کردیم نقشه راه سه ساله‌ای در این رابطه تعریف شده تا بتوانیم بخش‌های باقی مانده را سال به سال افتتاح کرده و در پایان سومین سال، شاهد افتتاح حداقل ۹۰ تا ۹۵ درصدی موزه باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی با بیان این‌که در حال حاضر بخشی از عملیات عمرانی و بخش اعظم مربوط به محتوا در باغ موزه دفاع مقدس استان نیازمند تکمیل است، ادامه داد: شایسته نیست که باغ موزه‌های برخی شهرها به بهره‌برداری رسیده باشد، اما این پروژه در استان ما هنوز تکمیل نشود، چراکه آذربایجان شرقی گنجینه‌های ارزشمندی در حوزه‌های مختلف و همچنین اثربخشی بسیاری در دوران دفاع مقدس داشته است.

وی با اشاره به رشادت‌های لشکر عاشورا، یگان‌های ارتشی و انتظامی، مجاهدت‌های آحاد مردم، روحانیت و دانشگاهیان استان و همچنین اصناف در دوران دفاع مقدس، یادآور شد: امروز نمی‌توانیم این حماسه‌ها و رشادت‌ها را در قالب باغ موزه دفاع مقدس استان ارائه دهیم، چراکه فضای موردنیاز آماده‌سازی نشده و بخشی از کارهای عمرانی و محتوایی باقی مانده است که رسانه‌ها و خانواده‌های معظم شهدا باید از مسئولان امر مطالبه گری کنند.

وی با تاکید بر این‌که دفاع مقدس یکی از گنجینه‌های ارزشمند کشورمان بوده و طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، یک تابلوی بسیار نفیس و زیبا از رشادت‌ها و فداکاری‌ها است، اظهار کرد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب می‌توانیم از دستاوردهای انقلاب اسلامی در راستای پیشرفت در حوزه‌های مختلف، به ویژه حوزه‌های کلان بهره بگیریم.

برگزاری کنگره ۱۰ هزار شهید استان در سال آینده

امیر دریادار عباسی در ادامه سخنانش با بیان این‌که سال آینده میزبان برگزاری کنگره ۱۰ هزار شهید استان خواهیم بود که از فضای کنگره در این رابطه استفاده می‌کنیم، افزود: امیدواریم با همت مسئولان مربوطه و اداره کل شاهد بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس استان باشیم و زمانی که صحبت از عملیات‌ و صحنه‌های مختلف دفاع مقدس می‌شود، مخاطبان به عینه آن را در باغ موزه مشاهده و درک کنند. چه کسی می‌تواند صحنه خداحافظی مهدی باکری با احمد کاظمی را در لحظات سخت نبرد و شهادت بیان کند؟ در باغ موزه می‌توان این صحنه‌ها را به خوبی به نسل جدید منتقل کرد.

وی با اشاره به این‌که در دنیا با قدرت رسانه‌ای و مجازی از یک متجاوز، قهرمان می‌سازند، اما ما در ارائه این انسان‌های وارسته که جانانه در مقابل تخاصم دشمنان ایستادند، خوب عمل نکرده و نمی‌توانیم قهرمان سازی کنیم، گفت: چه قهرمانان بزرگی در استان ما حضور داشتند؛ شهید علی تجلایی با ۲۰ نفر در سوسنگرد حماسه آفرید و صدایش از بی‌سیم به گوش رزمندگان می‌رسید که فریاد می‌زد: یا شهادت یا پیروزی. این قهرمان‌ها را باید از طریق سوژه‌های قوی به نسل جدید نشان دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت تکمیل باغ موزه دفاع مقدس استان از مسئولان، به ویژه اعضای شورای هماهنگی باغ موزه خواست تا با تمام توان پای کار آمده و در راستای تکمیل این پروژه مهم و ارزشمند کمک کنند، یادآور شد: در دهه فجر امسال چهار عنوان سوژه در موزه رونمایی شده و این سوژه‌ها را توسعه خواهیم داد تا حماسه آفرینی‌های دفاع مقدس به نمایش درآید و این امر محقق نمی‌شود، مگر این‌که مسئولان استان با همگرایی و هم‌افزایی حرکت کرده و با همت مضاعف و جذب اعتبارات لازم، این پروژه را تا سه سال آتی تکمیل کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ابراز کرد: با این روند، دورنمای خوبی برای باغ موزه ترسیم نکرده و شرایط فعلی ما موید این نیست که بتوانیم در سه حتی پنج سال آینده این پروژه را تکمیل کنیم، درحالی که آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری داشته و قطعا می‌تواند گام‌های بزرگ‌تری در این رابطه بردارد.

وی با تاکید بر این‌که از خانواده معظم شهدا و رزمندگان نیز خواهش داریم در بحث اهدای اقلام و وسایل باقی مانده از شهدا و رزمندگان همکاری کنند، افزود: موزه دفاع مقدس آماده بوده و ویترین‌ها نیز مستقر هستند که دعوت می‌کنیم وسایل باقی مانده شهدا و رزمندگان به موزه اهدا شود که در این رابطه در دهه فجر شاهد اهدای وسایل شهید اجاقی به موزه دفاع مقدس خواهیم بود؛ همچنین آقای صارمی نیز از رزمندگان فعال در حوزه تفحص اقلامی به موزه اهدا خواهد کرد.

وی در ادامه سخنانش به برخی اقدامات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در قالب هشت معاونت اشاره کرد و افزود: یکی از این معاونت‌ها در حوزه کتاب فعالیت داشته و طبق ابلاغیه‌ باید سالانه ۶۰ جلد کتاب و ۲۰ جلد کتاب صوتی چاپ کنیم که در این رابطه در قالب‌های حمایتی، مشارکتی و گاه چاپ کتاب به طور مستقل عمل می‌کنیم و آماده همکاری با نویسندگان استان در راستای ثبت و ضبط خاطرات و وقایع دفاع مقدس، موضوعات مرتبط با جبهه مقاومت و خدمات حوزه امنیت و سلامت هستیم.

امیر دریادار عباسی با بیان این‌که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۰ جلد کتاب و ۱۵ جلد کتاب صوتی چاپ کردیم و امسال نیز ۶۰ جلد را تکمیل کرده و طی دو ماه آتی نیز قطعا این روند را ادامه خواهیم داد، افزود: در رابطه با هنر سینمایی(تئاتر، سرود، مستند، تله فیلم، سریال و...) نیز معاونت هنری و سینمایی فعالیت داشته و امسال مستند "بوش بیر مزار" که متعلق به یکی از آزادگان بزرگوار بود را تهیه کردیم و هم اکنون در حال تدوین مستندهای دیگر و همچنین تله فیلم و سریال هستیم که برخی به صورت حمایتی یا مشارکتی با سایر ارگان‌ها است و شاهد اتفاقات بسیار خوبی تا پایان سال خواهیم بود.

برگزاری جشنواره ملی فانوس

وی با تاکید بر این‌که بیش از ۲۵ سرود ویژه دفاع مقدس و جبهه مقاومت را نیز آماده کرده‌ایم که یک سرود حائز رتبه کشوری شد، ادامه داد: سال آینده شاهد برگزاری جشنواره ملی فانوس خواهیم بود که در حوزه سینمایی و هنری کشور جایگاه ویژه‌ای دارد که از هنرمندان فعال در حوزه سینمایی، تئاتر و سرود دعوت به مشارکت می‌کنیم و هم‌اکنون به دنبال اسپانسر هستیم تا قرارداد منعقد شده و بتوانیم از فضای حشنواره که توامان با برگزاری کنگره ۱۰ هزار شهید استان است، استفاده کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی با اشاره به ابلاغیه تهیه دانشنامه از نقش استان در دفاع مقدس، بیان کرد: سه سال از این ابلاغیه گذشته و دو سال فرصت داریم تا این دانشنامه را به صورت علمی و تحقیقاتی تکمیل کرده و نقش اقشار مختلف مردم استان اعم از نیروهای نظامی، انتظامی، مردم، کارخانجات، اصناف، مساجد، مدارس و... را در دفاع مقدس تدوین کنیم تا در دایره المعارف کشوری گنجانده شود؛ تیم ۵۰ نفره‌ای روی این دانشنامه کار می‌کنند که پیشرفت ۳۷ درصدی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به استقبال به یادماندنی آذربایجان‌شرقی از پیکر مطهر هشت شهید گمنام  که همزمان با سراسر کشور در سالروز شهادت صدیقه کبری(س) تشییع و تدفین شدند، اشاره و بیان کرد: این مراسم در حوزه‌های مختلف اثربخشی بسیاری داشته و ۲۲۰ عنوان برنامه در قالب تشییع این شهدای بزرگوار در استان اجرا شد و هم اکنون در حال احداث المان‌های مخصوص برای این شهدا هستیم.

۲۲۰ یادمان‌ شهدای گمنام در ۷۲ نقطه استان داریم

وی با بیان این‌که در مجموع ۲۲۰ یادمان‌ شهدای گمنام در ۷۲ نقطه استان داریم که به عنوان زیارتگاه‌هایی در اختیار مردم هستند، خاطرنشان کرد: تمامی شهرستان‌های استان دارای یادمان شهدای گمنام بوده که توسط هیات امنای شهرستانی یا بخشی راهبری می‌شوند، اما کلیات مسئولیت این یادمان‌ها برعهده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان است.

امیر دریادار عباسی با تاکید بر این‌که در قالب ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس استان نیز رزمندگان و خانواده‌های شهدا در استودیو حضور یافته و خاطراتشان ثبت می‌شود، افزود: تمامی مستندات را در قالب یک موضوع پژوهشی پایش و چک کرده و به عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس استان چاپ می‌کنیم که امسال نیز یکی از این کتب تحت عنوان "سلسله اعصاب فرماندهی" در سطح ملی جزو ۱۰ کتاب برتر تاریخ شفاهی انتخاب شد.

وی افزود: در معاونت روابط عمومی و فضای مجازی و رسانه‌ای نیز تولید محتوای ارزشمندی در قالب سایت‌ها و گروه‌های مختلف انجام می‌شود تا بتوانیم با هجمه‌های رسانه‌ای و مجازی دشمنان مقابله کنیم که در این حوزه نیز رتبه دوم کشوری را کسب کرده‌ایم و در حال تلاش برای توسعه این روند هستیم تا از این فضا نهایت استفاده را ببریم.

وی با اشاره به گویاسازی و پویانمایی از تصویر شهدا در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس توسط معاونت روابط عمومی و فضای مجازی و رسانه‌ای این اداره کل، متذکر شد: امسال نزدیک ۱۰۰ مورد پویا نمایی در رابطه با عملیات‌های مختلف تهیه شده و در مناسبت‌های مختلف نیز تولید محتوا صورت گرفته است که پویانمایی برای یادواره شهید صیاد شیرازی و عملیات آزادسازی خرمشهر از جمله آن است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با تاکید بر این‌که در هفته دفاع مقدس نیز برپایی نمایشگاه و پخش مستقیم برنامه‌ها و همچنین پویانمایی از تصاویر و عملکرد شهدا در صحنه‌های مختلف انجام شد، افزود: در سالروز آزادسازی سوسنگرد نیز اقدام بسیار ارزشمندی انجام شده و دانش‌آموزان پای کار آمدند که هم‌اکنون ۵۰ دانش‌آموز دارای کارت افتخاری همکاری با این اداره کل بوده و در مراسمات مختلف حضور یافته و برنامه‌ها را مجری گری و راهبری می‌کنند.

وی با بیان این‌که این دانش آموزان در کنار اجرای برنامه‌ها، در کنار فرماندهان تیپ و لشکر نیز قرار گرفته و در حقیقت کادرسازی انجام می‌شود، گفت: بنا داریم تا پایان سال ۱۴۰۲ این ۵۰ دانش‌آموز را به رزمندگان با شاخص‌های دفاع مقدس تبدیل کنیم، چراکه رهبر معظم انقلاب بر تربیت جوانانی که زاویه دیدشان به دفاع مقدس همانند رزمندگان است، تاکید کرده‌اند که در این رابطه نیز فعالیت می‌کنیم.

رونمایی از بزرگترین تابلو موزائیک سنگ جهان در تبریز

وی با بیان این‌که در دهه فجر سال‌جاری شاهد بهره برداری و رونمایی یکی از بزرگترین تابلو سنگواره‌های دنیا در تبریز خواهیم بود، گفت: این تابلوی بسیار نفیس توسط هنرمند بزرگوار صابر بقال اصغری ساخته شده و متعلق به شهید جنگجو است که در ساخت آن بیش از دو میلیون سنگ‌ریزه طبیعی دریایی استفاده شده و نزدیک دو و نیم تن وزن دارد.

وی در ادامه افزود: در حال طراحی سایتی هستیم که با ورود به سامانه از داخل و خارج کشور، عملکرد معاونت‌های مختلف اداره کل در دسترس قرار گرفته و تولیدات و موارد در حال تدوین در هر معاونت قابل مشاهده باشد.

امیر دریادار عباسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند تدریس علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان در قالب دو واحد درسی، یادآور شد: ۱۰۰ نفر از رزمندگان صاحب دانش و مدارج علمی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان این دو واحد را تدریس می‌کنند.

وی با بیان این‌که امسال یادواره شهدای منطقه عجب شیر را برگزار کردیم تا بخشی از برنامه‌ها در سایر شهرستان‌ها نیز اجرایی شود، افزود: در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستیم که توجه به نقش زنان در دفاع مقدس و همچنین نقش روحانیت در عرصه‌های مختلف جنگ تحمیلی از جمله آن است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که در پایان سالجاری  باید شاهد یک انفجار در فضای رسانه‌ای باشیم، وگرنه توان مقابله با هجمه‌های مجازی دشمنان را نخواهیم داشت، یادآور شد: در این رابطه نیز با اتکا به توانمندی جوانان تلاش می‌کنیم تا در جنگ رسانه‌ای در مقابل دشمنان بایستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.