×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 21 مهر 1403  .::.   برابر با : Saturday 12 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
معادن راکد استان واگذار می‌شود

به گزارش همنوا به نقل از روابط عمومی صمت آذربایجان شرقی، عبدالحمید سرتیپی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی ثبت اطلاعات معادن استان در سامانه کاداستر (حدنگار) اظهار کرد: ثبت اطلاعات معدن از سوی بهره‌بردار یا مسئول فنی در سامانه کاداستر، شرط فعال بودن آن محسوب و اقدام نکردن به آن منجر به سلب صلاحیت بهره‌برداری از معدن می‌شود.

وی از تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن خبر داد و گفت: معادن راکد آذربایجان‌شرقی در قالب بسته‌های مزایده و در ۲ مرحله در اختیار بخش‌های خصوصی قرار می‌گیرد. با ارائه این بسته‌ها و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری، امیدواریم بتوانیم شاهد جذب سرمایه‌گذاران بیش‌تری در این بخش باشیم.
سرتیپی با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از قطب‌های معدنی کشور، دارای ذخایر غنی و متنوعی از جمله مس، طلا، مولیبدن و آلومینا است اظهار کرد: به رغم تمام این ظرفیت‌ها، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در استان به جز معدن مس سونگون انجام نگرفته است.

سرپرست اداره‌کل صمت آذربایجان‌شرقی با اشاره به قابلیت‌های برخی از مواد معدنی استان در منطقه‌ و حتی جهان افزود: بهره‌برداری بهینه از این ذخایر می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد این استان ایجاد کند و ما را در منطقه به یک قطب معدنی تبدیل کند.
سرتیپی به مشکلات موجود در مسیر جذب سرمایه‌گذاران در بخش معدن اشاره کرد و گفت: تامین ماشین‌آلات مدرن، نوسازی زیرساخت‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کلان از جمله چالش‌های پیش رو است که رفع آن‌ها نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است.

سامانه کاداستر یا همان حدنگار معادن زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت ارائه خدماتی مانند ثبت و صدور مجوز‌های معدنی و مشاهده نقشه معادن راه‌اندازی شده است.

آذربایجان‌شرقی با برخورداری از ۵۲ نوع ماده معدنی از بین ۶۵ ماده معدنی شناسایی شده کشور، عنوان بهشت تنوع مواد معدنی ایران را به خود اختصاص داده، اما سهم حوزه معدن در اقتصاد استان ناچیز و در حد ۲ درصد است.
این استان با ۸.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را دارد، اما فعالان عرصه معدن و افکار عمومی معتقدند که برخورداری استان متناسب با داشته‌های معدنی نیست و باید گام‌های جدی برای تغییر این وضعیت برداشته شود.

این خطه از میهنمان دارای معادن سیلیس (ماده اولیه کارخانه های شیشه و سیمان)، نفلین سینیت (بزرگترین معدن نفلین سینیت خاورمیانه)، مولیبدن (بزرگترین معدن مولیبدن خاورمیانه)، آهن (آذربایجان شرقی قطب سوم فولاد کشور)، منگنز (کاربرد بسیار فراوان در صنایع مختلف)، سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، پرلیت (کاربرد فراوان)، تراورتن آذرشهر (شهرت جهانی تراورتن‌های استان)، خاک‌های صنعتی (کائولن زنوز)، آهک (طرح‌های عمرانی و کاغذ سنگی)، پوکه معدنی (طرح‌های عمرانی) و گچ (طرح‌های عمرانی) است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.