×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
آب سد شهید مدنی، پشت سد ِ اعتبار/ سدی که آب ندارد!

به گزارش همنوا، یوسف غفارزاده در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز در خصوص آخرین وضعیت سد شهید مدنی اظهار داشت: پروژه‌های آب چه در بخش شرب و چه در کشاورزی جز پروژه های بنیادی و اولویت دار هستند و بر همین اساس پروژه‌های حوزه آب استان از جمله شهید مدنی در سفر استانی مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در مورد ابهامات مطرح شده در زمینه عدم خرید زمین‌های مخزن سد شهید مدنی نیز افزود: روند اجرایی این سد به صورت مرحله ای و با تخصیص مرحله به مرحله اعتبارات پیش رفته و همین امر دلیل اصلی ناقص ماندن این پروژه است و هیچ قصوری در این زمینه صورت نگرفته و ادامه و تکمیل پروژه نیز مترصد تزریق منابع مالی مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان نیز ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه مصوب شده که ۱۵۰ میلیارد تومان از این اعتبارات توسط دولت، ۵۰ میلیارد تومان در قالب مجوز ماده ۵۶ و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت مشارکتی توسط شهرداری یا جذب سرمایه گذار تأمین خواهد شد.

غفارزاده با تأکید مجدد بر وابستگی مستقیم بهره برداری از این پروژه به تخصیص و تزریق اعتبارات گفت: چنانچه ابلاغ اعتبارات مصوب سفر استانی رییس جمهور در زمان مقرر صورت گیرد، با خرید اراضی واقع در محدوده سد شهید مدنی به ویژه مخزن این سد و ساخت پل مورد نیاز می توان وعده دو ساله برای اتمام آن را داد.

سد شهید مدنی تبریز، از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و طول تاج ۲۷۷.۳۵ متر، ارتفاع سد از بستر رودخانه ۴۷ متر و عرض تاج آن هفت متر است. این سد در پنج کیلومتری شمال‌شرقی تبریز (جاده تبریز ـ اهر) و  پشت ارتفاعات شمال تبریز موسوم به عینالی واقع شده و با بهره‌برداری از آن یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت برای احیای دریاچه ارومیه تحقق خواهد یافت.

رودخانه آجی‌چای از دامنه‌های جنوبی سبلان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از طی ۲۲۰ کیلومتر و عبور از دره ونیار در شمال شهر تبریز و پس از پیوستن آبهای سرچشمه گرفته از کوه سهند، به دشت وسیع تبریز وارد می‌گردد. رودخانه آجی‌چای بعد از مشروب نمودن دشت تبریز به دریاچه ارومیه به فاصله ۹۰ کیلومتری غرب تبریز می‌ریزد.

 با اتمام عملیات و آبگیری مخزن سد شهیدمدنی علاوه بر اینکه در فصول مناسب آب ذخیره شده به منظور احیای دریاچه ارومیه آزادسازی خواهد شد، دریاچه پشت سد نیز به یکی از قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری اطراف کلان‌شهر تبریز تبدیل خواهد شد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این زمینه مشارکت بیشتری کرده و از این طریق به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و ایجاد فضای مفرح برای مردم آذربایجان کمک کنند.

سد شهیدمدنی سال ۱۳۹۰ به صورت ناقص توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد و از آن زمان هر سال برای تکمیل آن منتظر اعتبار است که در دولت تدبیر و امید مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.