×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
1600 حادثه آسانسور در زمان قطعی برق

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره قطعی برق در این روز‌ها و مواردی که شهروندان باید رعایت کنند، توضیحاتی داد.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، اظهار کرد: این روز‌ها به دلیل قطعی برق تعداد زیادی از شهروندان در آسانسور‌ها مانده اند. در شش روز گذشته که روز‌های تاریخی در این سازمان بود و یک هزار و ۶۰۰ مورد حادثه آسانسور داشتیم. یک ایستگاه ما در حوالی میدان آزادی در یک روز فقط ۳۰ مورد عملیات برای حادثه آسانسور داشتند و در یک ایستگاه در شرق تهران هم ۲۵ مورد این چنینی داشت.

وی ادامه داد: وقتی که نوسانات برقی و قطعی برق داریم، حوادثی در پی آن رخ می‌دهد. در بعضی از مواقع حتی برق هم قطع نمی‌شود، ولی یک شوک الکتریکی باعث می‌شود تا کابین آسانسور متوقف شود و اصطلاحا گیر کند. هر دستگاه آسانسوری یک توان مشخصی برای جابه جا کردن افراد دارد مقدار بیشتر از حد، اگر کلید‌ها زیاد فشار داده شود، تکان زیادی وارد شود، سرویس به موقع انجام نشود و یا برق قطع شود، باعث گیر کردن آسانسور می‌شود.

ملکی گفت: آسانسور‌های جدید سیستمی دارند که برق هم قطع شود تا نزدیکترین طبقه می‌رود، ولی در بیشتر آسانسور‌ها این سیستم وجود ندارد. در مواقعی که آسانسور گیر می‌کند باید آرامش خود را حفظ کنیم، نگران کمبود اکسیژن نباشیم و قرار نیست که در این وضعیت آسانسور سقوط کند، ولی اگر داخل ساختمانی تنها هستید ریسک نکنید و سوار آسانسور نشود. اگر شخصی در آسانسور گیر کرد ابتدا بدون بالا و پایین پریدن زنگ آسانسور را بزنید و اگر تلفن آنتن نداشت و زنگ هم خراب بود، چند ضربه به درب و قسمت فلزی آن بزنید و سعی نکنید خودتان که در آسانسور هستید خود را از این وضعیت خارج کنید و از افراد بیرون از آسانسور کمک بخواهید.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بیان کرد: این قطع و وصل باعث برق گرفتگی کسی نشده، ولی امکان آتش سوزی در این وضعیت وجود دارد. در لحظه‌ای که برق بعد از قطع شدن وصل می‌شود برق زیادی وارد مدار می‌شود و ممکن است به دستگاه‌ها آسیب برساند و شهروندان با استفاده از سه راهی‌هایی که محافظ دارند می‌توانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.