×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Sunday 28 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25410 خبر
۵۰ بازرگان و تولیدکننده آذربایجان شرقی در روسیه و تاتارستان

عابدین خرّم در شهر قازان در دیدار با رئیس آژانس توسعه و جمعی از مقام های عالی جمهوری خودمختار تاتارستان، اظهار کرد: سفر سال گذشته رئیس جمهور تاتارستان به آذربایجان شرقی، نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و روسیه محسوب می شود.

وی افزود: این سفر متقابلی که امروز من و همکارانم از بخش های دولتی و خصوصی آذربایجان شرقی به جمهوری خودمختار تاتارستان انجام می دهیم، می تواند آغاز خوبی برای تعمیق مناسبات دوجانبه بین دو نقطه مختلف از دو کشور روسیه و ایران باشد.

وی با اشاره به حضور ۵۰ نفر از بازرگانان و تولیدکنندگان آذربایجان شرقی در سفر به روسیه و جمهوری خودمختار تاتارستان، افزود: به دلیل اشتراکات مذهبی و فرهنگی، بین دو منطقه ظرفیت های بالایی برای گسترش مبادلات دو سویه در عرصه های مختلف اقتصادی، صنعتی، بازرگانی و کشاورزی و فرهنگی وجود دارد.

وی با اشاره به چشم انداز روشن توسعه مناسبات دوجانبه میان استان آذربایجان شرقی و جمهوری خودمختار تاتارستان در چارچوب تعمیق روابط میان ایران و روسیه، گفت: مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو منطقه باید نسبت به گذشته در سطح قابل قبولی ارتقا یابد.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: جهت گیری مثبت دولت جمهوری اسلامی و توجه آن به توسعه روابط در بخش های مختلف با همه کشورهای منطقه مخصوصا کشور دوست و همسایه روسیه و بسترسازی برای سرمایه گذاری، می تواند جمهوری خودمختار تاتارستان و آذربایجان شرقی را به عنوان یک الگوی موفق برای همه مناطق همسایه معرفی کند.

وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های مهم کشور در زمینه تولید، تجارت و صادرات در بخش های مختلف ایران اسلامی محسوب می شود و به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز و همسایگی با کشورهای اوراسیا، قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و نزدیکی به اروپا در طول تاریخ ایران در بخش تجارت نقش بسزایی داشته است.

وی بیان کرد: غنی ترین ذخایر معدنی ایران در آذربایجان شرقی قرار دارند و همین امر در کنار ویژگی های فوق الذکر، این استان را به بهشت سرمایه گذاران تبدیل کرده است.

خرّم تشریح کرد: شرایط اقلیمی متنوع، داشتن شهرک های صنعتی مختلف و نیروی کار متخصص و ارزان، هزینه های پایین تولید و خدمات زیرساختی با کیفیت آذربایجان شرقی را به استان مورد علاقه مند سرمایه گذاران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی علاوه بر اینکه بزرگ ترین معدن مس کشور را در دل خود جای داده، از قطب های گردشگری ایران به شمار می رود که بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

وی افزود: ثبت جهانی بازار تاریخی تبریز ، کلیساهای آذربایجان شرقی و ژیوپارک ارس در کنار برخورداری این استان از زیرساخت های ارتباطی مناسب جاده ای و ریلی آن را به نقطه قابل توجهی در حوزه سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

خرّم گفت: وجود منطقه آزاد ارس و واحد‌های تولیدی پرتعداد آن می تواند ظرفیت خوبی برای تسهیل و توسعه مناسبات دوجانبه بین استان آذربایجان شرقی و جمهوری خودمختار تاتارستان باشد.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: می توان با برگزاری نشست های تخصصی و معرفی ظرفیت های دوجانبه در مسیر ارتقای وضعیت فعلی ارتباطات دوسویه میان آذربایجان شرقی و جمهوری خودمختار تاتارستان گام برداشت.

وی اضافه کرد: بدون شک بخش خصوصی دو طرف در تحقق این مهم از طریق تحرک بیشتر اتاق های بازرگانی نقش مهمی دارند و عزم نهادهای دولتی دو طرف برای کمک به تسریع و تسهیل این روند نیز جدی است.

وی با اشاره به فعالیت بزرگ ترین گلخانه هیدروپونیک منطقه خاورمیانه در منطقه آزاد ارس گفت: ما معتقدیم همکاری های فنی و صنعتی بین دو منطقه می تواند در راستای تقویت خواهرخواندگی بین تبریز و قازان جهش چشمگیری داشته باشد.

رییس آژانس توسعه جمهوری خودمختار تاتارستان نیز در این دیار گفت: با توجه به اینکه بخش مهمی از اقتصاد ما را صنایع تشکیل می دهد، بدیهی است که این بخش به شما معرفی شود.

وی افزود: از ایران تاکنون در حوزه هایی مانند کشاورزی و مواد غذایی و تا حدی صنایع در جمهوری مان سرمایه گذاری داشته ایم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به توسعه مناسبات فی‌مابین جمهوری خودمختار تاتارستان و آذربایجان شرقی از برگزاری همایش سالانه اقتصادی قازان پروم‌ به عنوان یکی از بسترهای مناسب جهت تحقق این مهم یاد کرد.

وی گفت: این همایش امسال نیز برگزار شد و هیات ایرانی با ۱۶۹ نفر بزرگ ترین هیات حاضر در این رویداد اقتصادی بود.

رییس آژانس توسعه جمهوری خودمختار تاتارستان افزود: در قالب همایش اقتصادی قازان پروم‌ هفت یادداشت همکاری با ایران امضا شد و پاویون ایران برای معرفی ظرفیت های این کشور ۳۰۰ متر وسعت داشت.

وی بیان کرد: ما در زمان حاضر ۱۰۰ پارک صنعتی با امتیازات خوب و دو منطقه ویژه اقتصادی در جمهوری خودمختار تاتارستان داریم.

استاندار آذربایجان شرقی امروز (دوشنبه) در راس هیاتی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان عازم مسکو پایتخت روسیه و شهر قازان مرکز جمهوری خودمختار تاتارستان شد.

منبع:اناج

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.