×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
۴۰ زندانی جرایم غیرعمد آذربایجان‌ شرقی در آستانه چهل سالگی انقلاب آزاد می‌شوند

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، مدیر ستاد دیه استان با بیان این‌که 39 نفر از این زندانیان، زندانی مرد بوده و یک نفر نیز زندانی زن است، گفت: این زندانیان جرایم غیرعمد از زندان‌های مرند، سراب، میانه، اهر، مراغه، هشترود و به ویژه زندان تبریز آزاد می‌شوند.
رسول تقی‌پور با تاکید بر این‌که مجموع بدهی این ۴۰ زندانی، ۸۰ میلیارد ریال معادل هشت میلیارد تومان است، افزود: از این میزان، هفت میلیارد تومان از طریق حکم اعسار به تقسیط، 300 میلیون تومان از طریق گذشت شاکیان و 700 میلیون تومان نیز توسط ستاد دیه استان(به عنوان محل جمع‌آوری کمک‌های خیران) و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تامین شده و مقدمات آزادی این زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد فراهم شده است.
وی با بیان این‌که هشت نفر از این زندانیان، بدهکاران مهریه و نفقه، دو نفر زندانیان حوادث کارگاهی و ۳۰ نفر نیز محکومان مالی هستند، گفت: این زندانیان جرایم غیرعمد در ایام الله دهه فجر به کانون گرم خانواده بازمی‌گردند.
وی با بیان این‌که در حال حاضر 588 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و محکومان مالی در زندان‌های استان دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند، افزود: هشت نفر از کل زندانیان جرایم غیرعمد استان را زندانیان زن تشکیل می‌دهند که به علت محکومیت مالی در بند هستند.
تقی‌پور با تاکید بر این‌که از ابتدای سال‌جاری تاکنون 290 از زندانیان جرایم غیر عمد از زندان‌های استان آزاد شده اند، افزود: این رقم با احتساب ۴۰ زندانی که قرار است در دهه فجر آزاد شوند، به ۳۳۰ زندانی آزاد شده افزایش خواهد یافت.
وی با تاکید بر این‌که تلاش می‌کنیم طبق سنوات گذشته در روزهای پایانی سال با کمک خیران تعداد آزادسازی زندانیان را به 400 نفر افزایش دهیم، افزود: از خیران و خیراندیشان دعوت می‌کنیم تا کمک‌های نقدی خود را با حضور در ستاد دیه استان به حساب زندانی موردنظر خود واریز کرده و زمینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد را که ناخواسته پشت میله‌های زندان قرار گرفته‌اند، فراهم کنند.
وی در خاتمه گفت: از مردم خیراندیش استان دعوت می‌کنیم با کمک به زندانیان جرایم غیر در روزهای پایانی سال، یک سرپرست خانواده را از بند رها کرده و شادی و زندگی را به خانواده‌ها هدیه‌کنند.
 
کمک به آزادی 40 زندانی جرایم غیرعمد از محل اجرای نیت واقفان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران، آزادی مردم و کمک‌رسانی به مردم بود، از این‌رو تلاش کردیم تا از محل اجرای نیت واقفان در چهل سالگی انقلاب، تعدادی از زندانیان جرایم غیر عمد را به کانون گرم خانواده بازگردانیم.
حجت‌الاسلام علی مصایبی با بیان این‌که تا ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این امکان فراهم شد که زندانیان بی‌گناه آزاد شده و به آغوش گرم خانواده بازگردند، گفت: ما نیز تلاش کردیم به تاسی از آرمان‌ها و اهداف والای انقلاب، در چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، قدم خیری برداشته و در آزادی ۴۰ زندانی جرایم غیرعمد سهیم شویم.
وی با اشاره به این‌که کمک‌ به نیازمندان از جمله رسالت‌های اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه است، تاکید کرد: از خیران و افرادی که تمکن مالی دارند دعوت می‌کنیم تا در این راستا و برای کمک به نیازمندان، وقف‌ کنند تا هم گرهی از مشکلات نیازمندان باز شده و هم برای خودشان باقیات صالحات ذخیره شود.
وی با بیان این‌که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همواره در جشن‌های گلریزان در راستای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کمک کرده است، افزود: از خیران و افرادی که توانایی کمک به نیازمندان و همچنین زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد که ناخواسته در بند گرفتار شده‌اند، را دارند استقبال می‌کنیم تا با اجرای نیت‌هایشان در بخش‌های مختلف جامعه، گره از مشکلات نیازمندان گشوده و بتوانیم شادی را به خانواده‌های نیازمند هدیه کنیم.
 
آزادی مددجویانی که ناخواسته روانه زندان شده‌اند
 
یکی از این زندانیان جرایم غیرعمد که مقرر است در دهه فجر سال جاری و همزمان با چهل سالگی انقلاب در زمره 40 زندانی جرایم غیرعمد استان از بند رها شده و به کانون گرم خانواده برگردد، مددجوی 58 ساله‌ای است که از آبان ماه سال‌جاری روانه زندان شده است؛ وی که سابقا به شغل نگهبانی مشغول بود، از قشر ضعیف جامعه بوده و همسرش نیز در بستر بیماری است.
این مددجوی 58 ساله ضمانت وام دامادش را برعهده گرفته بود که با عدم پرداخت اقساط از سوی داماد، حکم جلب وی صادر شده و راهی زندان می‌شود؛ مبلغ بدهی وی 32 میلیون تومان بوده که با گذشت شاکیان، 10 میلیون تومان از بدهی وی باقی مانده بود.
زندانی دیگری نیز که مقرر است در دهه فجر سال‌جاری در زمره 40 زندانی جرایم غیرعمد استان از بند زندان رها شود، مددجوی 47 ساله‌ای است که از آذر ماه سال 95 در زندان به سر می‌برد؛ این مددجو سرپرست چهار نفر اعضای خانواده خود بوده و به علت محکومیت دیه غیرعمد ناشی از حوادث کارگاهی روانه زندان شده است.
وی پیش از این‌که روانه زندان شود، کارگر ساده‌ی کشاورزی در زمین‌های کشاورزی محل سکونت خود بوده که تصمیم به احداث طبقه فوقانی برای خانه خود کرده و یک نفر از روستائیان را به کار می‌گیرد که طبق اعلام بازرسان و کارشناسان مبتلا به بیماری صرع بوده است؛ این کارگر حین اجرای عملیات ساختمانی، به علت عدم رعایت نکات ایمنی کار از طبقه دوم سقوط کرده و پس از انتقال به مراکز درمانی فوت می‌کند.
در این رابطه، مددجوی 47 ساله به عنوان کارفرما و به علت عدم رعایت نکات ایمنی کار، 50 درصد مقصر شناخته شده و روانه زندان می‌شود.
مبلغ بدهی این مددجو برابر با 115 میلیون تومان بوده که پس از تایید حکم اعسار به تقسیط توسط مراجع قضایی، بدهی وی به 45 میلیون تومان تقلیل یافته است. از این مبلغ تنها 10 میلیون تومان جهت آزادی زندانی موردنیاز بود که با همکاری ستاد دیه و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تامین شده و زمینه آزادی این زندانی در دهه فجر سال‌جاری فراهم شده است.
گفتنی است، در پانصد و نود و نهمین جلسه‌ی هیات امنای ستاد دیه استان به ریاست "رییس کل دادگستری استان" و با حضور دادستان مرکز استان به عنوان نایب رئیس هیات امنای ستاد دیه استان و سایر اعضای هیات امنا، مصوب شد که ۴۰ نفر از زندانیان نیازمند جرایم عیر عمد استان در ایام الله دهه فجر از زندان‌های استان آزاد شوند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.