×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
۱۳ رجب؛ روزی که سایه همای رحمت بر سر جهانیان گسترانیده شد

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا؛ در چنین روزی کعبه به حرمت علی (ع) شکافت و او در خانه خدا زاده شد تا همگان بدانند که باطن کعبه چیست و کیست. فضیلتی که نه پیش از او و نه پس از او کسی در آن شریک نشد، علی (ع) مقصود دو عالم بود که پدید آمد، آنچنان که با زاده شدنش بانگ تهنیت از ساکنان عرش به گوش جهان رسید و شگفتی جهان از معجزه ایزدی، شور و هلهله را از زمین به آسمان رساند.

علی (ع) نخستین مسلمان و ایمان آورنده به دین محمد مصطفی (ص) بود. مردی که به رسالت ایمان آورد و در روزهای سخت و پرآشوب، یاور اسلام بود همو که آخرین پیامبر خدا دستش را در غدیر خم بالا برد و او را نخستین امام مسلمین کرد.

علی (ع) تجلی هستی و مظهر همه فضیلتهای عالم است، مردی که در تاریخ فقط یک بار ظهور کرد و آنچنان عدل وایمان  را نثار عالمیان نمود که در باور زمینیان ماندنی و جاودانه شد و هنوز لاله‌ها در دشت دلدادگی از عشق او شور زندگی می‌گیرند، شهر دل مومنین با نفس پاک علی (ع) نفس می‌کشد و نبض هستی‌اش به تپش می‌افتد.

آستان مقدس ثامن الحجج (ع) نیز به رسم هر ساله، به یمن سالروز میلاد نخستین امام، علی ابن ابیطالب (ع) به گلهای زیبا و معطر مزین شده است، سالروز طلوع خورشید کعبه، بر حرمت حرم قدسی نیز افزوده و مهر علی، دوستداران او را در برابر ساحت مقدس فرزند بزرگوارش، امام رضا(ع) به کرنش در آورده است.

آستان ملائک پاسبان رضوی با گل آرایی و آذین بندی ویژه میلاد امیرمومنان علی (ع)، غرق نور و عطر معنویت شده است، نقاره‌های حرم مطهر امام رضا(ع) همزمان با شب میلاد، طلوع خورشید امامت را بشارت دادند، آهنگ خوش نقاره‌ها بر فضای مشهدالرضا طنین افکند و زائران و مجاوران را رهسپار حرم قدسی کرده است.

آیین سنتی که در ایام و مناسبت‌های ویژه همچون اعیاد و میلاد ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود، در شب میلاد خجسته امام علی (ع) نیز در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مولودی خوانی پرداختند و زائران و مجاوران هر یک در گوشه‌ای از این مکان مقدس به ذکر مناجات و راز و نیاز با پروردگار در این شب خجسته نشستند.

در آیینی دیگر در رواق حضرت زهرا(س) حرم مطهر رضوی، شاعران آئینی به شعرخوانی در مدح نخستین امام شیعیان (ع) مشغول شدند، مداحان و ذاکران اهل بیت همچون امیر عارف و محمد جعفرنژاد نیز در کنار شاعران مدیحه سرایی کردند و  حجت ‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی به عنوان سخنران این آیین نیز به تبیین فضائل و کرامات این امام همام پرداخت.

یکی از برنامه های محوری آستان قدس رضوی به مناسبت میلاد با سعادت امام علی(ع)، اجرای همخوانی گروه‌های سرود با موضوعات زیارت امام رضا(ع)، امام علی(ع) و ماه رجب است که برگزاری آن از شب میلاد در صحن‌ها و رواق های حرم مطهر رضوی آغاز شده و بر معنویت حرم مطهر افزوده است.

همزمان با برنامه‌های مختلف حرم مطهر رضوی، نیازمندان نیز از خوان متبرک امام رضا(ع) متنعم می‌شوند، به طوری که خادمان بارگاه بسته‌های متبرک را به مناسبت روز میلاد بین نیازمندان به ویژه ساکنین حاشیه شهر مشهد توزیع می کنند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.