گروه : آرشیو

یک استاد نقاشی با تاکید بر اینکه جای خالی فرهنگ خرید آثار هنری در آذربایجان شرقی احساس میشود و باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: شاید "تابلوفرش" انتخاب اهالی تبریز بین یک اثر هنری و یک تابلو فرش باشد.
به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، یعقوب مشفقیفر منطقه آذربایجان شرقی، با بیان اینکه هر انسانی برای امرار معاش خود، نیاز به درآمد داشته و اگر درآمد با دخل و خرجش هم خوانی نداشته باشد، قطعا در امور زندگیش با مشکل مواجه خواهد شد، افزود: هنرمندان نیز در صورت تامین نشدن معیشت خود دچار مشکل میشوند. وی با اشاره به رونق کار هنرمندان به واسطه مردم، ارگانها، نهادها و... گفت: قطعا داشتن درآمد خوب هنرمندان را تشویق کرده و این قشر میتواند با انگیزهتر و خلاقتر جامعه را به سوی داشتن سواد بصری بالا سوق دهد و در نهایت شاهد پویائی جامعه خواهیم شد. این هنرمند با بیان اینکه وضعیت فروش آثار هنری در تبریز چندان رضایت بخش نیست و این موضوع دلایل خاص خود(وضعیت معیشت مردم، تحریمها، وضعیت اقتصادی و...) را دارد، افزود: در این شرایط، شاید تعدادی اندکی از هنرمندان بواسطه ارتباطات خود یا بواسطه انعطافپذیری در معامله، میتوانند آثارشان را در تبریز یا سایر نقاط بفروش برسانند؛ تعدادی کلکسیونر نیز در تبریز وجود دارد که با توجه به وضعیت کشور و اوضاع هنرمندان، سعی میکنند با نازلترین قیمت، آثار هنری را از دست هنرمندان بربایند. وی با بیان اینکه برگزاری اکسپو تبریز کار بسیار پسندیدهای بوده و در جای خود فعالیت هوشمندانهای است، اظهار کرد: اکسپو میتواند در فرآیند اجراء تاثیرات زیادی در سطح شهر، جامعه، حتی در بین هنرمندان بگذارد، به شرطی که اصحاب هنر، هنرمندان، جامعه دست در دست هم دهند تا این فرآیند، بهتر و منسجم تر از دوره های قبل برگزار شود. وی تشریح کرد: اکسپو تبریز هم مانند هر حرکتی دارای نقاط قوت و ضعف است، اما باید تلاش کرد نقاط ضعف را بر طرف کرده و نقاط قوت را تقویت کرد. مشفقیفر با تاکید بر اهمیت تبلیغات در برگزاری اکسپو تبریز، افزود: تبلیغات در زمان حاضر یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار در اذهان عمومی است که دست اندرکاران اکسپو باید یک نگاه ویژه ای به آن داشته باشند، چراکه با تبلیغات وسیع، سنجیده و حساب شده میتوان سطح اکسپو تبریز را ارتقا داد و درآمدزایی کرد، از اینرو با توجه به اینکه تعدادی از دوستان از بابت عدم اطلاع از برگزاری دوره اول و دوم اکسپو گلهمند بودند، توجه به تبلیغات و اطلاع رسانی در این رابطه بسیار اهمیت دارد. وی با تاکید بر انتخاب آثار باکیفیت در اکسپو، خاطرنشان کرد: آثار خوب و با کیفیت سطح اکسپو را بالا برده و انعکاس خوبی هم در رسانههای ملی خواهد داشت؛ همچنین تاثیر آن هم در جامعه بیشتر به چشم میآید و بی تاثیردر فروش آن نخواهد بود. این استاد نقاشی با بیان اینکه هنرمندان با همکاری و همدلی بیشتر میتوانند زمینه رشد فکری جامعه و تغییر در نگرشها را بوجود بیاورند، افزود: تغییر در نگرشها باعث سوق دادن افراد به سمت هنر واقعی میشود. وی با بیان اینکه برخلاف دورههای گذشته، در اکسپو چهارم بخشی از کار بر عهده گالریدارها بوده و به نوعی تقسیم کار شده است، تاکید کرد: مواردی چون داوری تک نفره در بخشهای مختلف نمایشگاه، نوع افتتاحیه و اختتامیه، کوچک بودن فضای افتتاحیه، نحوه دعوت هنرمندان، مدعوین و تبلیغات کم رنگ و... از جمله مواردی است برگزارکنندگان اکسپو باید بدان توجه کنند. مشفقیفر در بخش دیگری از سخنانش به توجه بیشتر به هنرمندان بومی در اکسپوی تبریز اشاره کرد و افزود: باید به هنرمندان بومی اهمیت بسیاری قائل شویم و اگر هنرمندان تبریز از اکسپو استقبال نمیکنند، باید آسیب شناسی شود، چرا که تبریز قطب هنر منطقه شمال کشور بوده و هنرمندان مطرح بسیاری را به جامعه تحویل داده است؛ اما در کنار توجه به هنرمندان بومی، از حضور هنرمندان سایر استان ها نیز باید استقبال شود. وی یادآور شد: برای فروش بیشتر در اکسپوی تبریز باید جذب اسپانسرهای قوی، تبلیغات وسیع و حرفهای در کشور، برگزاری نشست های هنری و نقد اکسپو را مورد توجه قرار داده و همچنین از هنرشناسان، دوستداران هنر، کلکسیون دارها و آنهایی که به اصطلاح دستشان به دهنشان میرسد، دعوت کرد. یعقوب مشفقیفر به مدت 40 سال است که در رشته نقاشی و خط مشغول فعالیت بوده و به مدت 25 سال نیز بصورت آکادمیک آموزش میدهد؛ او حضور پر رنگی در نمایشگاه های معتبر کشور و جشنوارهها داشته و همچنین در حوزه داوری در جشنوارهها و نویسندگی در حوزه هنر نیز فعالیتهایی داشته است. گفتنی است، چهارمین دوره «اکسپوی آثار هنری تبریز» در چهار رشته هنری ” نقاشی، مجسمه، عکس و خوشنویسی” در آبان ماه سالجاری در تبریز به صورت ملی برگزار میشود.
https://hamnava.ir/News/Code/32210
0 دیدگاه تایید شده