×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Wednesday 8 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25457 خبر
کم‌خوابی انسان را خودخواه و غیراجتماعی می‌کند

به گزارش همنوا، میرشهرام صفری درباره رابطه کم‌خوابی و بی‌خوابی با رفتارهای نوع‌دوستانه و کمک به دیگران، اظهار کرد: مقاله‌ای از دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد، حتی یک ساعت بی‌خوابی منجر به کاهش رفتارهای نوع‌دوستانه و کمک به دیگران می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش رفتارهای نوع‌دوستانه نه تنها شامل افراد ناشناس بلکه شامل دوستان نزدیک و فامیل فرد نیز می‌شود و رفتارهای فرد در کمک به آن‌ها را شبیه به برخورد با افراد ناشناس می‌کند، ادامه داد: با افزایش میزان بی‌خوابی حس خودخواهی تشدید می‌شود.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: در مقایسه همان فرد با خواب کافی در شرایط ۲۴ ساعت بی‌خوابی، کاهش ۷۸ درصدی در رفتارهای نوع‌دوستانه دیده می‌شود، در بررسی دقیق‌تر با اسکن مغزی نیز این امر تأیید شده و نشان داده است که بی‌خوابی باعث کاهش عملکرد در نواحی مغزی می‌شود که در رفتارها و کنش‌های اجتماعی نقش دارد.

وی با بیان اینکه کیفیت خواب مهم‌تر از کمیت آن است، خاطرنشان کرد: اگر بی‌خوابی کوتاه مدت باشد، قابل بازگشت است، اما نگرانی در مورد افراد دارای بی‌خوابی مزمن مانند برخی از مشاغل ازجمله کادر درمان و پلیس است.

صفری با بیان اینکه حدود ۵۰ سال است که بشر با تغییر الگوی زندگی، کم و بیش دچار بی‌خوابی و کم‌خوابی شده و به موازات آن حداقل تا حدی دچار کاهش نوع‌دوستی و کمک به دیگران شده است، اضافه کرد: خواب کافی باعث تنظیم شدن و بالا رفتن مقدار دوپامین مغز می‌شود، افرادی که دچار محرومیت خواب هستند، گیرنده‌های دوپامین به مرور زمان در مغز آن‌های کم‌تر می‌شود.

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.