×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25248 خبر
کاهش ۵۲ سانتی تراز آبی تالاب قوریگل

به گزارش همنوا، حسن عباس نژاد گفت : تالاب بین المللی  قوری گول امسال  با توجه به کاهش میزان بارندگی و وقوع شرایط خشکسالی در منطقه و همچنین شرایط نابسامان کانال آبرسانی آن نسبت به سال های گذشته وضعیت مساعدی به لحاظ آبگیری و تامین حقابه نداشته است. 

وی ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده از طرف شرکت آب منطقه ای استان میزان آب ورودی تالاب در سال آبی جاری 0.96 میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با سال آبی قبلی(1.4میلیون متر مکعب) به میزان 0.44 میلیون متر مکعب کاهش آبگیری داشته است.

عباس نژادگفت : تراز آبی تالاب درپایان فصل آبی جاری  به 1911.78 رسیده که نسبت به تراز زمان مشابه سال قبل(1912.31) به میزان 53 سانتی متر کاهش نشان میدهد.

وی با اشاره به اینکه آبگیری تالاب قوری گول هر سال از اواسط آبان ماه شروع و تا اواسط اردیبهشت ماه سال بعد ادامه پیدا می کند. گفت : وضعیت آبی فعلی تالاب نشان می دهد اگر در فصل آبی جدید روند آبگیری این تالاب به نحو مطلوب صورت نگیرد چه بسا در سال آتی شاهد خشک شدن کامل این تالاب مهم در استان خواهیم بود.

شایان ذکر است منابع تأمین‌کنندهٔ آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه قوریگل، این تالاب جزو تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد، این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.