×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 4 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Tuesday 23 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25388 خبر
کاهش ۴۸ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه

به گزارش همنوا، یوسف غفارزاده خاطرنشان کرد: وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود ۲هزار و ۳۳۴ کیلومترمربع و ۳۵ سانتی متر می باشد که نسبت به مشابه سال قبل حدود یکهزار و ۱۳۹ کیلومترمربع و ۶۷ سانتی متر و در مقایسه با متوسط درازمدت ۲هزار و ۳۵۹ کیلومتر و ۶۲ سانتی متر کاهش دارد.

غفارزاده ادامه داد: حجم آب دریاچه ارومیه در این تراز  ۲.۹۸  میلیارد مترمکعب برآورد می شود که این میزان نسبت به مشابه سال قبل ۱.۵۷ میلیارد مترمکعب و نسبت به میانگین درازمدت، ۱۴.۳۰ میلیارد مترمکعب کاهش حجم نشان می دهد.

وی توضیح داد: رفتار و تغییرات تراز دریاچه های طبیعی که دارای سیستم بسته می باشند (مانند دریاچه ارومیه)، تابعی از برآیند عوامل طبیعی و انسان ساز است، با توجه به اینکه تغییرات فعالیت های انسان سازِ موثر در عملکرد دریاچه‌ها، معمولاً در طول سال های متمادی اتفاق می افتد، نوسانات و تغییرات تراز سالانه و فصلی این قبیل دریاچه ها را می توان به عوامل اقلیمی نسبت داد که بیشترین سهم را در نوسانات آن دارند.

وی ادامه داد: با کاهش بارش های پاییزه، زمستانه و بهاره در سال آبی جاری از یک سو که سهم به سزایی را در تغذیه دریاچه ارومیه دارند، بالا بودن دمای فصول سرد سال نسبت به میانگین درازمدت و مشابه سال قبل نیز، باعث افزایش میزان تبخیر دریاچه شده است و کاهش تراز دریاچه را نسبت به سال قبل رقم زده است.

تراز سطح آب تالاب قوریگل ۲۷ سانتی متر کاهش یافته است

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت آبی تالاب قوریگل در بستان آباد نیز اظهار کرد: تراز سطح آب تالاب قوریگل یکهزار و ۹۱۲ متر و ۲۳ سانتی متر است که نسبت به مشابه سال قبل، ۲۷ سانتی متر و نسبت به متوسط درازمدت ۴۲ سانتیمتر کاهش نشان می دهد.

غفارزاده ادامه داد: وسعت تالاب در تراز کنونی حدود ۱.۲۳ کیلومترمربع برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود هشت هزارم کیلومترمربع و نسبت به میانگین درازمدت ۱۲صدم کیلومترمربع کاهش دارد.

وی ادامه داد: حجم آب تالاب قوریگل در تراز یاد شده ۱.۱۰ میلیون مترمکعب برآورد می شود که نسبت به مشابه سال قبل ۳۵صدم میلیون مکعب و نسبت به میانگین درازمدت ۵۵ صدم میلیون مترمکعب کاهش نشان می دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.