×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
کاشت درخت «پالونیا »ممنوع یا آزاد

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، تیر ماه امسال بود که رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: بر اساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور وارد کردن بذر، قلمه و نهال پالونیا در این استان ممنوع و کشت آن غیرقانونی است.

توحید ابراهیمی اظهار کرد: بر اساس جلسات متعددی که در مورد گونه درختی پالونیا در سازمان حفظ نباتات و سازمان جنگلها و مراتع کشور و با حضور کارشناسان مختلف از محیط زیست، سازمان پارکها، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و دانشگاه علوم مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شده است با دلایل و شواهد مستدل کاشت این گونه در مناطق خارج از شمال کشور که دارای اقلیم خشک و نیمه خشک هستند رد شده است.

وی خاطرنشان کرد: گونه درختی پالونیا گیاهی غیر بومی، نورپسند و سریع الرشد بوده و در اکوسیستم های جنگلی در سایه خوب رشد نمی کند و با دارا بودن ریشه های قوی و برگهای بزرگ از رشد گونه های بومی جلوگیری می کند.

وی گفت: اگر در کشور ما پالونیا در سطح وسیع و بدون مطالعه و پیش‌بینی کشت شود می‌تواند خیلی خطرساز شود و به دلیل رشد سریع می‌تواند به سرعت جایگزین گونه‌های بومی در محیط‌های طبیعی نظیر جنگلهای ارسباران شود.

ابراهیمی گفت: برای معرفی و ترویج یک گونه باید به خواستگاه اکولوژیک و نیازهای محیطی آن گونه توجه و به لحاظ اقتصادی نیز واقعیتها باید روشن شود و سازمان جنگلها و مراتع کشور و اداره کل منابع طبیعی در زمینه وضعیت ورود این گیاه به استان صاحب نظر است.

کشف و امحای ۱۵ هزار اصله گیاه پالونیا در بناب

مدیر جهاد کشاورزی بناب هم ماه گذشته از کشف ۱۵ هزار اصله گیاه پالونیا توسط سربازان گمنام امام زمان شهرستان خبر داد و گفت: این نهال ها بنا به دستور مقام قضایی جمع آوری و امحا شدند.

روح الله خیری با بیان اینکه گیاه پالونیا بومی مناطق پرباران شرق و جنوب شرق آسیاست و کشت آن به علت نیاز آبی زیاد در مناطق خشک و نیمه خشک ایران همانند آذربایجان شرقی نامناسب است، اظهار کرد: براساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور، وارد کردن بذر، قلمه و نهال پالونیا ممنوع و غیرقانونی است.

وی از همه کشاورزان و تولیدکنندگان خواست از کاشت این درخت مهاجم که آسیب های جدی به بخش کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه وارد می کند، جدا خودداری کنند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان  بناب همچنین از همه گلخانه داران و مدیران نهالستان های شهرستان خواست از وارد کردن و تولید محصول پالونیا ممانعت کنند، زیرا در صورت هرگونه مشاهده، جمع آوری و امحا خواهد شد.

ممنوعیت کاشت پالونیا در مرند رفع شد

این در حالی است که روز گذشته معاون عمرانی فرماندار ویژه مرند از رفع ممنوعیت کاشت درخت پالونیا در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت بالایی که کشت این درخت دارد، از متقاضیان کشت این محصول در شهرستان حمایت خواهد شد.

صادق میکائیلی در جلسه کارگروه آب، خاک و کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به اهمیت موضوع کشاورزی در کشور اظهار داشت: کشاورزی یک موضوع راهبردی است که باید با توجه جدی و حمایت واقعی  از آن در جهت خودکفایی کامل در این خصوص حرکت کنیم.
وی در حالی از رفع ممنوعیت کشت پالونیا به عنوان گیاهی با مصرف بالای آب خبر داد که خود به مشکلات سدهای موجود در شهرستان اشاره کرد و گفت: در زمینه مشکلات سد شهید کلانتری، متاسفانه عدم آبگیری به موقع و جلوگیری نکردن از برداشتهای بی رویه باعث مشکلات بسیاری شد که نباید این موضوع ادامه داشته باشد.
معاون عمرانی فرماندار ویژه مرند افزود: سد زنوز و بناب مرند نیز مشکلاتی دارند که نیاز به تامین اعتبار است و در تلاش برای تامین اعتبار آن هستیم.
میکائیلی در ادامه با اشاره به وجود کم آبی در شهرستان افزود: متاسفانه با کم شدن بارشها شاهد برداشت های بی رویه از چاه ها هستیم که باعث افت آبهای زیر مینی می شود و جهاد کشاورزی باید با ترغیب و تشویق کشاورزان و حمایت واقعی از آنها، به اصلاح الگوی کشت و آبیاری نوین کمک کرده و این مشکل را به حداقل رساند.
وی گفت: نصف اراضی کشاورزی آبی است و با ابلاغ کتبی به کشاورزان در مورد کم آبی و آگاه سازی برای آبیاری نوین اقدام شود.
معاون عمرانی فرماندار ویژه مرند افزود: با توجه به وسعت زمینهای کشاورزی نسبت به اراضی، تغییر الگوی کشت کمتری داریم که نیاز به توجه دارد.
 

شورای عالی جنگل بر ممنوعیت کشت پالونیا به غیر از جنگل های شمال کشور تاکید دارد

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی امروز در پاسخ به ایرنا در خصوص وضعیت کشت پالونیا در استان اظهار کرد: نظر قبلی شورای عالی جنگل بر کشت این گونه در اراضی غیر جنگلی شمال کشور با میزان بارندگی قابل قبول برای گونه بوده است این نامه اخیرا نوشته شده است .

احمد بایبوردی اعلام کرد: مرجع ما در این خصوص موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور می باشد که همچنان دایر بر ممنوعیت کشت در مناطق خشک و نیمه خشک می باشد و نظر مرکز تحقیقات کماکان بر ممنوعیت این گونه پابرجاست.

پالونیا ( Paulownia) ) درختی با برگ‌های بزرگ و گل‌های خوشه‌ای به رنگ سفید مایل به بنفش است که بومی کشور چین می‌باشد و در میان مردم کشور چین به درخت امپراطور و درخت نوروز شهرت دارد. 

 چوب و تنه درخت پالونیا در صنعت مبلمان، تخته لایه، کبریت و کاغذ و کارتن حتی هواپیما و گلایدر و ادوات موسیقی قابل استفاده است و برگها و گل اذین این درخت هم در تولید کمپوست و تغذیه دام مصرف می شود .

براساس اطلاعات منتشر شده در سایت وزارت کشاورزی آمریکا و بسیاری از منابع معتبر علمی، درخت پالونیا مهاجم است و هیچ کشوری اجازه ورود گونه خارجی گیاهی و جانوری را به سرزمینش نمی‌دهد. 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.