×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
کارفرمایان هویت شهرها را تعیین می‌کنند/قوانین مدونی در حوزه «نما» وجود ندارد

به گزارش همنوا، محمد عزتی امروز در نخستین اجلاس سازندگان و طراحان تبریز اظهار داشت: به جز سه دستورالعمل شورای عالی شهرسازی که آن هم الزام آور نیست، در حوزه نما قوانینی نداریم و در نتیجه قوانین سختگیرانه هم فایده‌ای ندارد.

او با اشاره به وجود چهار نهاد تصمیم گیر در حوزه نما و ساختمان، افزود: سازمان نظام مهندسی یکی از این نهادها بوده که با هدف احیای معماری ایرانی و اسلامی تشکیل یافته و دیگری شهرداری است که وظیفه کنترل و نظارتی منطبق بر طرح‌های جامع و تفصیلی را بر عهده دارد.

عزتی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی نهاد دیگری است که باید در برخی سازه‌ها نظر آنها مدنظر قرار گیرد و چهارمین وجه نیز کارگروه‌های سیما و منظر شهرسازی است که همین چندگانگی موجب تعدد تصمیم‌گیری‌ها شده است.

به گفته معاون معماری و شهرسازی شهردار تبریز، سازندگان در بین این ۴ نهاد سرگردان هستند و این  نهادها عامل تطویل احداث نمای ساختمان است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی ساخت ‌و سازها، انبوه‌سازی و بلندمرتبه‌سازی‌ها موجب سردرگمی در هویت شهری شده است، تصریح کرد: به طوری که اگر امروز تصاویری از شهرهای مختلف کنار هم قرار دهیم، معلوم نمی‌شود چه عکسی برای کدام شهر است.

عزتی ادامه داد: اگر پیمانکار را در این خصوص بازخواست کنیم او می‌گوید این خواست کارفرما بوده است و در نتیجه امروز کارفرمایان هویت شهری ما را تعیین می‌کنند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تبریز اظهار داشت: تولیدکنندگان باید در کنار سازندگان قرار بگیرند تا مشخص شود چه چیزی مورد نیاز سازندگان است.

عزتی با اشاره لزوم همخوانی نمای ساختمان‌ها با اقلیم و فرهنگ شهرها، گفت: خروجی چنین همایش‌هایی باید، وحدت نظر و ایجاد هماهنگی بین سازندگان باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.