×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
چگونه حساسیت بهاره را از کرونا تشخیص دهیم؟

به گزارش همنوا، تب، خستگی و سرفه‌های خشک از برخی از علایم ابتلا به کوید۱۹ هستند. گاهی‌اوقات هم کرونا علایمی شبیه حساسیت، مانند آبریزش بینی دارد. به همین‌ دلیل در فصل بهار که معمولا با حساسیت همراه است، تشخیص کرونا از حساسیت بسیار مشکل می‌شود.

در این روزها که آب‌وهوا در حال تغییر است و درختان شروع به گرده‌افشانی کرده‌اند، ممکن است به علایمی چون آبریزش بینی و سرفه و حتی مشکلات تنفسی مبتلا شوید. اما از آنجایی‌که کرونا هم علایمی شبیه علایم حساسیت دارد، ممکن است مطمئن نباشید که به کدام یک از این مشکلات مبتلا شده‌اید.

علایم ابتلا به حساسیت

بخشی از علایم حساسیت به دلیل التهابی که در بدن به‌وجود می‌آید، رخ می‌دهد. وقتی بدن به چیزهایی مانند گرده یا کپک واکنش بیش از حد نشان می‌دهد، ملتهب شده و در نتیجه حساسیت بروز می‌کند. از علایم رایج حساسیت باید به موارد زیر اشاره کرد:

آبریزش بینی، سرفه‌های خشک و خارش گلو، خارش چشم یا پرآب شدن چشم‌ها، گرفتگی بینی.

گاهی‌اوقات برخی از افراد حساسیت را «تب یونجه» می‌نامند. اما باید بدانید فرد مبتلا به حساسیت تب نمی‌کند.

علایم ابتلا به کوید۱۹

بیماری کرونا روی افراد اثرات متفاوتی از خود به جای می‌گذارد. بیشتر مردم آلوده به ویروس کرونا، علایم خفیف تا متوسطی از خود نشان می‌دهند و بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود می‌یابند. تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس چشایی و بویایی از رایج‌ترین علایم کرونا هستند.

اما گلودرد، سردرد، درد بدن، مشکلات گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ، جوش زدن یا تغییر رنگ پوست انگشتان و سرخی چشم از علایم کمتر رایج این بیماری‌اند.

از علایم جدی این بیماری هم که گاهی فرد را مجبور به بستری شدن در بیمارستان می‌کند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

اشکال در تنفس یا تنگی نفس، از دست دادن قدرت تکلم یا توانایی حرکت یا ابتلا به گیجی و همچنین درد در قفسه سینه

اگر به هر یک از علایم فوق مبتلا شدید، باید با پزشک تماس بگیرید تا توصیه‌های ضروری را دریافت کنید و اگر مشکل تنفسی‌تان حاد بود، باید در بیمارستان بستری شوید.

البته اگر هر سال در فصل بهار به حساسیت‌های فصلی و در نتیجه مشکلات تنفسی مبتلا می‌شوید، به علایم‌تان کاملا دقت کنید. اگر این بار علایم‌ تنفسی‌تا با علایمی که معمولا حساسیت موجب می‌شد متفاوت بود، مسلما به کرونا مبتلا شده‌اید.

عطسه‌های مکرر

هرقدر ویروس کرونا جهش پیدا می‌کند، علایم جدیدی هم به این بیماری افزوده می‌شود. در سویه‌های جدیدتر کوید۱۹، عطسه هم به علایم آن اضافه شده است و عطسه می‌تواند مانند بیماری‌های ویروسی دیگر مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی، کوید۱۹ را گسترش دهد. دقیقا به همین دلیل است که هنگام عطسه، مانند زمانی‌که سرفه می‌کنید، باید جلوی دهان‌تان را با دستمال بپوشانید تا از انتشار ویروس پیشگیری کنید. بلافاصله پس از آن هم باید دست‌هایتان را بشویید.

تفاوتی که عطسه‌های ناشی از کرونا با عطسه‌های حساسیتی دارد، پی‌درپی نبودن آنهاست. عطسه‌های حساسیتی معمولا پشت سر هم و مکرر رخ می‌دهند. اگر به چنین عطسه‌ای مبتلا شدید، مشکل‌تان حساسیت فصلی است.

تفاوت کرونا و آسم حساسیتی

گاهی‌اوقات افراد مبتلا به حساسیت، دچار علایم آسم همچون سرفه، تنگی‌نفس، خس‌خس سینه و احساس فشار و تنگی قفسه‌سینه می‌شوند. علایم تنگی‌نفس افرادی که به حمله آسم ناشی از حساسیت مبتلا می‌شوند، با استفاده از داروی سالبوماتول یا اسپری‌های درمان تنگی‌نفس به‌زودی برطرف می‌شوند. اما اگر این علایم حتی پس از استفاده از این داروها کاملا برطرف نشدند یا تنگی‌نفس فقط کمی بهتر شد، به احتمال زیاد آنها به آسم مبتلا شده‌اند.

چشم‌های قرمز

فقط چشم‌های ۱ تا ۳ درصد از افراد مبتلا به کوید۱۹، قرمز می‌شود. اگر چشم‌هایتان سرخ شد، به احتمال زیاد به حساسیت مبتلا شده‌اید و بیماری‌تان کرونا نیست. با این حال بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از حساسیت‌تان مطمئن شوید.

ابتلای همزمان به حساسیت و کرونا

گاهی‌اوقات ممکن است همزمان به حساسیت و کوید۱۹ مبتلا شوید. اگر علاوه‌بر علایم حساسیت مانند خارش چشم و آبریزش بینی، به علایمی چون خستگی و تب هم مبتلا بودید، احتمال دارد به کرونا مبتلا شده باشید.

درمان حساسیت در دوره همه‌گیری کرونا

در بحبوبه عالم‌گیری کرونا، رفتن به بیمارستان برای درمان حساسیت سخت می‌شود. اولین کاری که باید انجام دهید دور ماندن از هر چیزی که موجب حساسیت می‌شود است.

اگر هم به حساسیت مبتلا شدید، بهتر است از داروهای بدون نسخه برای آرام کردن وضعیت‌تان استفاده کنید. البته اگر برای درمان علایم حساسیت به داروهای قوی‌تری مانند داروهای استروئیدی مثل کورتیکواستروئید نیاز دارید، باید با پزشک تماس بگیرید.

روش‌های درمان خانگی حساسیت

اگر به حساسیت‌های فصلی مبتلا هستید می‌توانید از درمان‌های خانگی زیر استفاده کنید:

۱. شستشوی بینی

گرده‌ها معمولا به غشاء‌های مخاطی می‌چسبند. با استفاده از ابزار شستشوی بینی و آب نمک، بینی‌تان را تمیز کنید.

۲. مدیریت استرس

وقتی مضطرب می‌شویم، هورمون‌های استرس به‌شدت افزایش یافته و از توان سیستم ایمنی بدن می‌کاهند و احتمال ابتلا به حساسیت را افزایش می‌دهد. بنابراین با استفاده از مدیتیتشن، انجام دادن مراقبه و متعادل کردن کارهای روزمره‌تان از ابتلا به حساسیت پیشگیری کنید.

۳. طب سوزنی

با استفاده از طب سنتی می‌توانید از علایم شدید حساسیت بکاهید و مشکلات ریشه‌ای حساسیت را درمان کنید.

۴. استفاده از داروهای گیاهی

برخی از گیاهان دارویی می‌توانند از علایم حساسیت بکاهند. در واقع این گیاهان مانند آنتی‌هیستامین عمل می‌کنند. به‌طور مثال گیاهانی مانند چای سیاه و همینطور دمنوش‌های سیب از ترشح بیش از حد هیستامین و بروز حساسیت پیشگیری می‌کند.

۵. سرکه سیب

سرکه سیب، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در تجزیه مخاط و تخلیه لنفاوی تاثیر دارد. مصرف ترکیبی از یک تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک لیوان آب و یک عدد لیموترش می‌تواند حساسیت‌تان را درمان کند.

۶. سم‌زدایی بدن

وقتی سموم بدن زیاد می‌شود، کبد برای حذف آنها بیش از حد فعال می‌شود و این وضعیت باعث التهاب در بدن و در نتیجه واکنش‌های حساسیتی می‌شود. بنابراین از غذاهای سرخ‌کردنی، شکر، نوشیدنی‌های الکلی و مواد خوراکی فرآوری‌شده پرهیز کنید و با خوردن غذاهایی مانند کنگر فرنگی، مرکبات، آجیل و داروهای گیاهی مانند خارمریم به کمک کبدتان بروید.

با انجام دادن کارهای فوق می‌توانید از حساسیت خلاص شوید، اما اگر به کرونا مبتلا شده‌اید، موارد زیر را رعایت کنید:

* از دیگران دور بمانید.
* دست هایتان را مرتب بشویید.
* اگر مجبور هستید به فروشگاه یا داروخانه بروید، حتما ماسک بزنید.

درضمن افرادی که واکسیناسیون کرونای خود را کامل انجام داده‌اند، در صورت ابتلا به کرونا، نوع خفیف آن را تجربه خواهند کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.