×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
چرا خرید نان افزایش یافت؟/ آرد مجانی هم برای نانوایان به‌صرفه نیست

به گزارش همنوا، اخیراً رئیس اتحادیه نانوایان کشور از افزایش تقاضا برای خرید نان خبر داد. البته محمد سلیمانی در گفتگو با روزنامه کسب‌وکار منکر تخلف نانوایی‌ها نشد. او در این باره عنوان کرد: اگر دولت آرد را مجانی در اختیار نانوایان قرار بدهد، باز هم کفاف تأمین هزینه‌های نانوایی‌ها را نمی‌دهد. از این‌رو تعدادی از نانوایان مجبورند یا کم‌فروشی یا گران‌فروشی کنند.

رئیس مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران نیز در گفتگو با ایلنا کاهش ساعت کاری نانوایان و فروش آرد به صورت آزاد را تائید کرد. عباس ارشدی در این باره عنوان کرد: ممکن است برخی واحدهای متخلف ساعت کاری خود را کاهش داده باشند. چراکه تفاوت قیمت آرد دولتی و آرد آزاد زیاد شد. از همین رو بخشی از آرد دولتی با کاهش ساعت کاری خبازان از آنجا خارج می‌شود و تقاضا برای خرید نان افزایش یافت.

اما از همه عجیب‌تر این است که این مقام مسئول اعلام کرد که دلیل ایجاد صف‌های طولانی نانوایی ها هنوز برای فعالان این حوزه روشن نیست.

کارت‌های هوشمند عامل افزایش خرید نان شد؟

با بالا رفتن قیمت مولفه‌های تاثیرگذار در نرخ نان ازجمله اجاره ملک، خمیر مایه، افزودنی‌ها، دستمزد کارگران، قیمت حامل‌های انرژی و … نانوایان درخواست افزایش قیمت نان را داشتند. اما بنا بر اعلام رئیس مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران این درخواست در کارگروه استان تصویب نشد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه تجهیز نانوایی‌ها به دستگاه‌های هوشمندسازی یارانه گسترده نشد، همچنان تخلف نانوایی‌ها به‌رغم اینکه سازمان تعزیرات جریمه نانوایان را پنج تا ۱۰ برابر کرد، ادامه دارد.

هر چند نانوایی‌هایی که به این دستگاه مجهز شده‌اند چندان خشنود به نظر نمی‌رسند. زیرا این کارت‌خوان‌ها به دلیل اینکه بسیاری از مردم هنوز با نحوه کار کردن با آن آشنا نشده‌اند عاملی برای ایجاد صف‌های نانوایی‌ها شده‌اند. از سوی دیگر نانواها هم می‌گویند که ما نمی‌توانیم یک شخص خاص را بالای سر این کارت‌خوان‌ها بگذاریم.

پشتیبانی این کارت‌خوان‌ها نیز مشکل دیگری روی مشکل‌ها گذاشته است. در حال حاضر یک شرکت خصوصی ظاهراً پشتیبان این کارت‌خوان‌هاست که طبق اعلام فعالان این صنف توانایی لازم برای پشتیانی را ندارد.

با تمامی این مشکلات، اما بسیاری از مردم به دلیل ارزان بودن نان‌های سنتی ناچار به خرید نان هستند. این در حالی است که پیش از این نان‌های فانتزی بخشی از نیاز خانوارها را تأمین می‌کردند و اگر خانواده‌ای به نان خارج از ساعت کاری نانوایان سنتی احتیاج داشت از این واحدها تأمین نیاز می‌کرد. اما بعد از افزایش نرخ گندم و افزایش قیمت نان فانتزی، بخشی از نیاز مردم که با این نان‌ها تأمین می‌شد به سمت نان‌های سنتی سرازیر شد.

از سوی دیگر، اقلامی نظیر برنج، ماکارونی، روغن و … چنان جهشی داشتند که برخی شهروندان نان را جایگزین این اقلام کرده‌اند.

برچسب ها : , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.