×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
پایتخت نجوم ایران در خاموشی

به گزارش همنوا به نقل از فارس، فعالیت‌های مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه به علت الحاق با دانشگاه مراغه به صفر رسیده و همچنان در رکود است.

این مرکز به عنوان تنها مرکز تحقیقاتی نجوم و اختر فیزیک کشور فعالیت علمی خود را از سال ۸۱ زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرده است.

بیشتر از سه سال این مرکز علمی پژوهشی استقلال خود را از دست داده و در دولت قبل به دانشگاه مراغه الحاق شده و از آن روز عملکرد و فعالیت‌های آن هر روز رو به افول است.

در زمان رونق آن در سال صد‌ها طرح پژوهشی، تحقیقاتی و مقاله isi به همت استادان این مرکز تولید و در مجلات بین المللی به چاپ می‌رسید که حالا این تعداد به کمترین میزان رسیده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه گفت: این مرکز به عنوان اولین و تنها مرکز پژوهشی صرفا تخصصی در حیطه نجوم و اخترفیزیک در ایران به پشتوانه رصدخانه مراغه تأسیس شده است.

هومان مرادپور افزود: حتی ipm پژوهشکده نجوم تهران تهران بعد از مرکز نجوم و اخترفیزیک مراغه  تأسیس شده است.

وی اضافه کرد: این مرکز قبل از ادغام از نظر تحقیقاتی و رتبه پژوهشی هم ردیف دانشگاه‌های تهران، شیراز و تبریز بوده است.

به گفته این دانشمند مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه، این مرکز با استقلال از دانشگاه مراغه می‌تواند به جایگاه قبلی خود بازگردد و به دستاوردهای قبلی خود برسد.

وی افزود : قبل از ادغام همه ساله با مدیریت مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه چندین همایش ملی برگزار می‌شد و ده‌ها استاد و محقق در این همایش‌ها شرکت می‌کردند و از زمانی که این مرکز استقلال خود را از دست داده دیگر از آن فعالیت‌ها علمی خبری نیست.

دیگر عضو هیات علمی مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه گفت: رصدخانه تاریخی مراغه هویت علمی و تاریخی ایران و مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک با هدف احیای تاریخ گذشته علم نجوم در این شهر تاسیس شده است.

مظفری افزود: فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی این مرکز در زمان رونق آن همزمان با فعالیت‌های پژوهشی دنیا و با مشارکت دانشمندان علم نجوم و فیزیک دنیا پیش می‌رفت.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی با فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه مراغه همخوانی ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک نیز در این باره گفت: آمارها از کاهش فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشری این مرکز در سه سال گذشته است.

صادق‌نژاد افزود: تعداد مقالات isi این مرکز از ۱۱۴ مورد در سال نود و هفت به سه مورد در سال گذشته رسیده است.

وی اضافه کرد: تعداد طرح‌های پژوهشی این مرکز از ۱۹۷ طرح در سال نود و شش به صفر رسیده است.

به گفته، رئیس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک، تعداد همکاران پژوهشی این مرکز از ۲۰ تا ۳۰ نفر به صفر رسیده است.

 نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی گفت: استقلال دوباره تنها مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک کشور در مراغه برای احیای دوباره نجوم یک ضرورت است.

علی علیزاده افزود: نام رصدخانه مراغه با علم نجوم ایران عجین گشته و توسعه علم نجوم، اختر فیزیک و رصد خانه تاریخی مراغه تنها با استقلال دوباره این مرکز علمی و تحقیقاتی محقق خواهد شد. 

وی اضافه کرد: طرح استقلال دوباره این مرکز علمی از دانشگاه مراغه به عنوان سئوال از وزیر در مجلس از طریق کمسیون آموزش به ثبت رسیده است.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: سه سال پیش ادغام مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک با دانشگاه مراغه فعالیت‌های آن را تحت تاثیر قرار داده است.

تلسکوپ ارزشمندی که در یکی از ساختمان‌های این مرکز در شهرکولی عصر نصب شده در حال خاک خوردن است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.