×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25246 خبر
تبریز همواره پیشگام عرصه مجاهدت و ولایتمداری بوده است

به گزارش پایگاه خبری هم نوا به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه تبریز، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی در مراسم اربعین مبارز دوران انقلاب، حاج حسن عبدی یزدانی در تبریز، افزود: تبریز تاریخی سرشار از دلاوری و فداکاری دارد و این دیار غیرتمند و همواره در دفاع از ارزش‌های اصیل اسلامی و انقلابی نقش بسزایی را ایفا کرده است.

وی به نقش مهم مردم تبریز در پیروزی انقلاب اشاره و اضافه کرد: تبریز همواره پیشگام عرصه مجاهدت و ولایتمداری بوده است.

خاتمی اظهار داشت: با اندک مطالعه‌ای در تاریخ سیاسی ایران از نهضت مشروطیت گرفته تا پیروزی انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی، می‌توان به نقش مؤثر و مهم تبریز و آذربایجان در تاریخ این سرزمین پی برد.

وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان در کمتر از یک قرن دو نقش عمده در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ایفا کرد، ادامه داد: قیام ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۵۶ مردم تبریز در دوره استبداد رژیم پهلوی و در کنار آن قیام و نهضت مشروطیت که خاستگاه اصلی آن تبریز بود، توانست سلسله جنبان نظام‌های استبدادی را به خطر انداخته و بساط ظلم و زور را از جامعه ایرانی برچیند.

خاتمی یادآور شد: بدون تردید نهضت مشروطیت و قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز تأثیر عمیق و سرنوشت سازی بر تاریخ تحولات سیاسی ایران داشت.

وی قیام تاریخی و بی نظیر ۲۹ بهمن توسط مردم انقلابی تبریز را نخستین نهضت و خیزش مردمی پس از کودتای ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۳۲ در ایران عنوان کرد و افزود: این قیام علیه حکومت سلطنتی روی داد و با شکستن جو اختناق و خفقان حاکم، شیرازه رژیم شاه را از هم پاشاند.

خاتمی به شخصیت اخلاقی مرحوم عبدی یزدانی اشاره کرد و گفت: این مرحوم از انسان‌های بزرگی بود که در این خطه در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی قدم برداشت و نقش مهمی را در پیروزی انقلاب ایفا کرد.

مرحوم عبد یزدانی از مبارزان انقلابی و یاران مورد وثوق امام خمینی (ره) و شهید آیت الله قاضی طباطبایی بود که جمعه ۲۸ خردادماه دار فانی را وداع گفت.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.