×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 31 فروردین 1403  .::.   برابر با : Friday 19 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25368 خبر
وعده تابستان بدون خاموشی

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو می‌گوید: برنامه‌های مهمی در حوزه توسعه نیروگاه‌ها و همچنین مدیریت تقاضا و صرفه‌جویی در مصرف برق داریم و امیدواریم تابستان امسال با حداقل مشکلات سپری شود. او قول داده در سال‌جاری ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کند و تا پایان دولت هم به ناترازی بین تولید و مصرف برق پایان دهد. اما روند رشد مصرف، چالش بزرگ پیش پای سیاستگذاران حوزه تولید، انتقال و توزیع برق است و اگر سیاست‌های مدیریت تقاضا جدی گرفته نشود، بیم آن می‌رود که روند مصرف به‌ویژه در روز‌های پیک و گرم سال از تولید سبقت بگیرد.

 از ۶ هزار مگاوات برقی که قرار است به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، ۴.۵ هزار مگاوات آن سهم نیروگاه‌های جدید حرارتی و ۱.۵ هزار مگاوات دیگر هم سهم برق تجدیدپذیر و اضافه‌شدن به ظرفیت نیروگاه‌های جدید خواهد بود.

گرمای زودرس در بهار قرن جدید

افزایش دما در ایران آن‌هم در نیمه نخست فروردین سال ۱۴۰۱ یک زنگ هشدار برای شبکه برق به شمار می‌رود. دمای هوا در پایتخت ایران روز گذشته به ۳۰ درجه و در برخی استان‌ها به بالای ۴۰ درجه رسیده و باعث شده تا پیک مصرف برق در شبانه‌روز به ۴۲ هزار و ۷۳۰ مگاوات برسد که نسبت به روز ۱۶ فروردین پارسال ۹ درصد بر میزان مصرف برق اضافه شده است. این وضع نشان می‌دهد اگر افزایش دمای زودرس در هفته‌های پیش‌رو استمرار داشته باشد، فشار روی شبکه برق به جای نیمه دوم تیرماه این‌بار در نیمه دوم اردیبهشت یا خرداد شروع شود.

عبور هوشمندانه از تونل مصرف

آرش کردی، مدیرعامل توانیر با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، بیش از نیمی از بار‌های مصرفی شبکه کنترل‌پذیر خواهد شد، گفت: تفاوت اصلی برنامه‌های مدیریت بار امسال با سال‌های گذشته، کنترل‌‍‌پذیری بار‌های مصرفی شبکه برق است. او با بیان اینکه تمام بخش‌های صنعت برق شامل تولید، انتقال و توزیع، برنامه‌ها را به شکل مدون از ماه‌ها قبل تدوین و عملیات اجرایی طرح‌ها را شروع کرده‌اند، افزود: یکی از بزرگ‌ترین وجه تمایز برنامه‌های مدیریت مصرف امسال نسبت به سال‌های گذشته، اجرای برنامه‌ها با محوریت هوشمند‌سازی و کنترل‌پذیری مصارف است. به گفته او، هوشمند‌سازی عمده بار‌ها به لحاظ قرائت و از لحاظ کنترل در دست اجراست و براساس برنامه‌ریزی‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بار‌های مصرفی شبکه برق در تابستان امسال، قابل رصد و پایش دقیق خواهد بود.

تولید با حداکثر ظرفیت

به‌گفته مصطفی رجبی‌مقدم، سخنگوی صنعت برق ایران، تولید ۷۳‌هزار مگاوات نیروگاه حرارتی برای تامین نیاز در زمان اوج مصرف تابستان پیش‌بینی شده و انجام تعمیرات برای ۱۰۰‌هزار مگاوات نیروگاه ازجمله اقدامات انجام‌شده برای افزایش اطمینان از تامین برق در تابستان است.

او با بیان اینکه درحال حاضر ۸۷‌هزار مگاوات نیروگاه در کشور نصب شده که تعمیرات اساسی در برخی از این نیروگاه‌ها ۲ بار انجام شده، می‌افزاید: طبق برنامه ریزی‌های انجام‌شده تا پیش از تابستان باید ۶‌هزار مگاوات ظرفیت جدید به تولید برق کشور افزوده شود که این ظرفیت شامل احداث نیروگاه جدید، ارتقای توان تولید نیروگاه‌های موجود و استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده توربین‌ها‌ست.

این مقام ارشد وزارت نیرو در عین حال از کاهش محسوس ذخایر آبی برای تولید برق در نیروگاه‌های برقابی به میزان ۱۰ درصد خبر داده و تأکید می‌کند: اگر مشترکان صرفه‌جویی مناسبی در مصرف برق داشته باشند، می‌توانیم تا پیش از شروع زمان اوج مصرف استفاده مناسبی از نیروگاه‌های برقابی داشته باشیم.

برق‌خواران خانگی

بررسی‌های رسمی نشان می‌دهد ۹۰ درصد مصرف برق خانگی به ۳ وسیله الکتریکی پرکاربرد اختصاص داشته و می‌توان با استفاده صحیح از این لوازم، مصرف برق و به‌تبع آن هزینه قبوض را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. نکته مهم اینکه بخش خانگی، تجاری، اداری و عمومی کشور بیش از ۵۰ درصد برق تولیدی کشور را به‌خود اختصاص می‌دهند. در کشور‌های پیشرفته، بخش عمده مصرف برق به بخش مولد یعنی تولید و صنعت اختصاص می‌یابد و صرف به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشور‌ها می‌شود، شاید با یک مثال ساده بتوان بیشتر به اهمیت موضوع پی برد، اینکه از ۵۳‌هزار مگاوات پیک بار تابستان بیش از ۲۰‌هزار مگاوات مربوط به سیستم سرمایشی در بخش‌های مختلف بوده که معادل کل مصرف برق ۳ کشور همسایه ایران است.

منبع : روزنامه همشهری

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.