×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
وضعیت واردات خودرو از زبان وزیر صمت

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، علیرضا رزم حسینی در حاشیه مراسم رونمایی از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این وزارتخانه به دنبال شکستن انحصار در تولید خودرو است، اظهار کرد: شکستن انحصار فقط با آزاد کردن واردات نیست و باید در داخل کمپانی‌های خصوصی را تقویت و رقابت سالم ایجاد کنیم تا کیفیت افزایش و قیمت کاهش یابد که این مسئله در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این که برآورد می‌شود تولید خودرو تا پایان سال ۵۰ درصد افزایش یابد، گفت: اساس برنامه وزارت صمت در حوزه خودرو تعهدات مردم هم به موقع پاسخ داده خواهد شد. به طور کلی وزارت صمت به دنبال افزایش تولید و به دنبال آن افزایش اشتغال و افزایش فعالیت قطعه‌سازی در کشور است، اما دست‌هایی وجود دارد که نمی‌خواهد این موارد محقق شود.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا این وزارتخانه برای شکستن انحصار واردات را هم در نظر گرفته یا نه؟ اظهار کرد: برای واردات خودرو باید چندین مولفه وجود داشته باشد. در حال حاضر در کارگروه‌های کارشناسی بررسی‌هایی در حال انجام است تا خلا بازار با افزایش تولید جبران شود.

مسئول گران شدن مرغ وزارت جهاد کشاورزی است

وزیر صمت در ادامه درباره وضعیت بازار مرغ نیز با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و توزیع مرغ در سراسر کشور و وزارت صمت مسئول تامین نهاده‌های دامی است، گفت: بر اساس آمار نهاده‌های دامی از سوی وزارت صمت بیش از نیاز تحویل داده شده است. وزارت جهاد کشاورزی نهاده‌ها را در گمرک ایران بعد از ترخیص تحویل می‌گیرد و در بازارگاه خودش در اختیار مرغداران و دامداران قرار می‌دهد.

بنابراین به گفته وی اگر جوجه ریزی کم شده نتیجه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

رزم حسینی همچنین در پاسخ به اینکه چرا خرید مرغ از مرغداران انجام نشده هم گفت که این مسئله هم مسئولیتش با سازمان پشتیبانی امور دام است.

آیا قیمت گذاری فولاد دستوری می‌شود؟

وزیر صمت در ادامه در پاسخ به اینکه آیا قیمت گذاری فولاد دستوری می‌شود؟ اظهار کرد: هر بار بحث شفافیت مطرح می‌شود عده‌ای موضوع را طور دیگری جلوه می‌دهند. بورس برای ارائه کالا و خدمات تشکیل شده و همه محصولات تولیدی در آن عرضه می‌شود، اما اگر افرادی از بازار بورس به عنوان ابزار به گونه‌ای استفاده کنند که خودشان در حاشیه خارج از بورس به اسم بورس قیمت‌گذاری کنند، رانت است. وزارت صمت می‌خواهد جلوی این رانت‌ها را بگیرد، اما عکس این موضوع را به مردم نشان می‌دهند و می‌گویند وزارت صمت می‌خواهد در بازار دخالت کند.

وی افزود: وزارت صنعت در قیمت‌گذاری دخالت نمی‌کند بلکه نظارت می کند و همچنین بازار را مدیریت می‌کند که یکی از راه‌های آن این است که تولیدکنندگان موظف شدند کالاهای خود را در بورس عرضه کنند. همچنین بر اساس شیوه نامه هر خریداری میتواند ۲۰ تن کالا در بورس بخرد و قیمت‌ها نزولی است. در بخش فولاد مازاد تولید داریم اما عده‌ای بین تولید کننده و بازار قرار گرفته و طی چند ماه گذشته از فرصت استفاده کردند و قیمتها را بالا بردند، اما وزارت صمت به دنبال این است که قیمت‌ها را متعادل و معقول کند. منصفانه نیست که فولاد سازان قیمت فروش فولاد در بازار داخلی را بالاتر از قیمت جهانی تعیین کنند در حالیکه مواد اولیه، انرژی و کارگر به قیمت تامین می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هدف ابتدایی عرضه واقعی فولاد در بورس است که آغاز شده، تصریح کرد: در هفته گذشته عرضه خوبی انجام شده و به تدریج باید در زنجیره تولید فولاد مانند لوازم خانگی و خودرو نیز شاهد قیمت‌های منطقی باشیم.

کاهش هزینه‌های دولت و حوزه سلامت با الکترونیک شدن پرونده‌ها

رزم حسینی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت صمت بر اساس قانون موظف به ارتقای سامانه‌های مورد نیاز برای تحقق دولت الکترونیک در جهت افزایش کارآیی نظام اداری هستیم، گفت: راه اندازی سامانه و مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت کار مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده است. با استفاده از این سامانه در واقع همه پزشکان و داروخانه‌های سراسر کشور با استفاده از امضای الکترونیکی نسخه‌های دارویی خود را خواهند داشت و پرونده های سلامت با این سیستم با حداکثر سرعت و حداقل هزینه صادر و تشکیل می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه شهروندان هم با استفاده از این سیستم الکترونیکی به راحتی به پرونده‌های سلامت خود دسترسی خواهند داشت، اظهار کرد: این سامانه از افزایش بی رویه مصرف دارویی کشور جلوگیری می کند و شهروندان به صورت مستقیم از سراسر کشور با پزشک و داروخانه مورد نظر خود ارتباط برقرار خواهند کرد و امورات دارویی و پزشکی خود را جلو خواهند برد.

وی همچنین افزایش شفافیت و کاهش رانت را از مزایای به کارگیری این سامانه دانست و تصریح کرد: در برنامه اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های توسعه چهارم، پنجم و ششم بر روی شفافیت تاکید شده است، دو نرخی بودن نرخ ارز سبب شده تا رانت‌هایی برای دلالان حوزه اقتصادی به وجود آید که وزارت صمت در حوزه های مرتبط با خود کارهای جدی را برای مبارزه با فساد، رانت خواری و کاهش امضاهای طلایی شروع کرده‌ و رونمایی امروز در همین راستا بوده است.

به گزارش ایسنا، صبح امروز (دوشنبه) مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان نظام پزشکی کشور رونمایی شد. با رونمایی از این مرکز، امضا های کاغذی در فرآیند مراجعات پزشکی حذف و امضای الکترونیکی جایگزین آن خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.