×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه 2 آبان 1403  .::.   برابر با : Wednesday 23 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26124 خبر
ورود دادستانی کل کشور به ماجرای تخریب باغ گلستان

به گزارش هم‌نوا، متن نامه‌ای که احمد قاسمی، دادیار دادسرای دیوانعالی و مدیر کل حوزه حقوق عامه، به دادستان آذربایجان شرقی نوشته، از این قرار است:

جناب آقای علیلو

دادستان محترم عمومی و انقلاب و دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال استان آذربایجان شرقی

با سلام و احترام

به پیوست تصویر نامه شماره ۴۶۸ / ب / ۱۰۱ مورخ ۱۴۰۳/۷/۳۰ عضو شورای شهر تبریز مبنی بر واگذاری غیر قانونی محوطه باغ تاریخی گلستان تبریز به نیروی انتظامی آن استان و تخریب اثر ملی ثبت شده باغ گلستان و قطع درختان آن ارسال میگردد؛ در اجرای ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری و ماده ۲ دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه شایسته است در خصوص تعقیب کیفری مرتکبین و توقف اقدامات ناقض حقوق عامه دستور مقتضی صادر و نتیجه را به این مرجع اعلام نمائید.

اواخر شهریور بود که ماجرای باغ گلستان، از قطع شماری از درختان تنومندِ 100ساله، در مقابل بیمارستان شفا شروع شد و آرام ارام به چالش فرمانداری، شورا و دستگاه قضایی استان کشید و البته در این میان، شهرداری، تا به این‌جا سکوت کرده‌است.

با پیگیری رسانه ها و مطابق اظهار نظر تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر، مشخص شد شهرداری تبریز به دور از تشریفات قانونی،  با نیروی انتظامی توافق کرده‌ تا گوشه باغ گلستان را برای استقرار یکی از یگان‌ها در اختیار پلیس قرار دهد. به همین منظور، قرار شده تعدادی از درختان «جابه‌جا» شود. بهانه این موضوع نیز تامین امنیت پارک در برابر معتادان متجاهر و بزهکاران اعلام شده است.

فرماندار تبریز در واکنش به اعتراضات عمومی، صحبتی از «قطع درخت» نکرد، بلکه گفته «قرار است در قسمت کوچکی از آن پارک، کلانتری مستقر شود. لازمه این کار هم، جابه‌جایی پنج اصله درخت است.»
موضوع باغ گلستان با توجه به ابعاد زیست محیطی و تاریخی آن، حتی به رسانه های خارج از ایران نیز کشیده شد. 

حال با ورود دادستانی کل کشور به ماجرا، پیش بینی می شود، در روزهای آتی شاهد اخبار متفاوتی از وضعیت باغ گلستان باشیم. 

باغ گلستان، از آثار ثبت ملی تبریز و هر گونه مداخله در آن، تخلف است. این باغ، با تصمیم بحث‌برانگیز محمدعلی تربیت، شهردار وقت تبریز، در سال 1308 بر ویرانه‌های مقبره‌العرفای تبریز احداث شده و از اولین بوستان‌های ایران است. کاوش‌های باستان‌شناسی سال 1397 بخش دیگری از پیشینه باستانی این محدوده را عیان کرد. موضوعی که منجر شد، پرونده «محوطه تاریخی باغ گلستان» در سال ۱۳۹۹ با شماره ۳۲۷۲۷ در  فهرست آثار ملی به ثبت برسد. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.