×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
وجود ضعف‌های جدی در محتوای برنامه‌های توسعه در کشور

پایگاه خبری تحلیل هم‌نوا ـ داوود بهبودی پیش از ظهر امروز در نشست علمی- تخصصی رویکردها، روش‌ها و تجارب موفق برنامه‌ریزی به تشریح بایسته‌های برنامه‌ریزی توسعه با توجه به تجربه برنامه‌ریزی برخی کشورها پرداخت و اظهار داشت: برنامه‌ریزی، شرط لازم برای قرار گرفتن در مسیر توسعه است اما در ایران با وجود بیش از 70 سال برنامه‌ریزی، این امر به نحوه شایسته اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: ایران هشت سال زودتر از ژاپن، 14 سال زودتر از کره‌جنوبی، پنج سال زودتر از چین و سه سال زودتر از هند تدوین قانون برنامه برای توسعه ملی را آغاز کرده اما هنوز برخی از مهم‌ترین اهداف توسعه ملی مثل رشد صنعتی پایدار، صادرات کالاهای صنعتی، رفاه عمومی و عدالت اجتماعی، محقق نشده‌اند.

بهبودی تصریح کرد: سنت طولانی‌تر برنامه‌نویسی توسعه در ایران در مقایسه با اغلب کشورهای تازه صنعتی شده، نتوانسته به حل چالش توسعه نیافتگی کمک چندانی کند؛ صرفنظر از مشکلات اجرایی و ضعف نظام برنامه‌نویسی توسعه به نظر می‌رسد یکی از دلایل این امر، وجود ضعف‌‎های جدی در محتوای برنامه‌های توسعه بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، تجدید نظر در فرآیند و ساختار نظام برنامه‌ریزی در ایران را ضروری دانست و گفت: تجربه موفق و ناموفق سایر کشورها می‌تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به تجارب موفق برنامه‌ریزی کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، چین، هند و مالزی ابراز داشت: هیچ کشور پیشرفته‌ای در جهان وجود ندارد که با پیاده‌سازی اقتصاد، بازار آزاد و حذف مدیریت دولتی بر بازار به پیشرفت رسیده باشند.

بهبودی توضیح داد: پیشرفت فرآیندی است که طی شدن آن مستلزم داشتن برنامه مشخص و دقیق درباره وضع مطلوب، اشراف کامل دولت بر وضع موجود و برقراری یک رابطه هوشمند بین دولت و بخش خصوصی برای انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب است. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طرح‌های توسعه در ایران به دلیل تکیه بیش از حد بر فرآیند برنامه‌ریزی سنتی دچار فرسایش محتوا شده‌اند و پشتوانه علمی و اجرایی مطمئنی ندارند و در نتیجه کمتر توانسته‌اند در دستیابی به هدف‌های خود موفق باشند و این خود دلیلی بر الزام بازتعریف مجدد از فرآیند برنامه‌ریزی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی همچنین تاکید کرد: اولین و مهم‌ترین مولفه توسعه، توسعه اجرایی و مهم‌ترین نهاد ضروری برای توسعه کشورها، دستگاه اداری لایق است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.