×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26082 خبر
بگذارید چیزی از «کوه‌بودن عینالی» باقی بماند

به گزارش همنوا، مدیرعامل سازمان عون بن علی تبریز ضمن اشاره به هدف‌گذاری برای افزایش سرانه فضای سبز تبریز و توسعه تفرجگاه عون بن علی، از آغاز عملیات ساخت استخر ژئوممبران به ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ضلع شرقی کوه عینالی و محدوده فوقانی دره یاران خبر داد.

بابک دانش‌پناه در بیان جزئیات این طرح گفت: احداث استخر ژئوممبران بخشی از طرح جامع توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز تبریز و همچنین توسعه ۵۰ هکتاری تفرجگاه عون بن علی است.

مدیرعامل سازمان عون بن علی تبریز ادامه داد: این استخر با اعتباری بالغ بر ۸۷ میلیارد ریال ساخته خواهد شد و به عنوان یک زیرساخت حیاتی برای تأمین آب در محدوده دره یاران به کار خواهد رفت. با راه‌اندازی این پروژه، تأمین آب برای درختکاری‌های پایین‌دستی این منطقه فراهم خواهد شد.

او افزود: در سال گذشته، عملیات لوله‌گذاری برای انتقال آب به این استخر به طول تقریبی ۵ کیلومتر انجام شده است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امید است که این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام برسد و آبگیری آن در سال آبی ۱۴۰۴ آغاز شود.

گزارش همنوا حاکی است دستکاری در طبیعت عینالی، با جنگل‌کاری انبوه در دامنه‌ها از دهه 70 آغاز شد. بعدها نیمی از وسعت عینالی با سنگفرش پوشیده شد. احداث آمفی‌تئاتر، برگزاری مسابقات موتورسواری، احداث روستای بوم‌گردی دند،جاده‌سازی در دامنه، سنگفرش مسیر، توربین‌های بادی، تله‌کابین، حصارکشی، یادمان شهدای گمنام، رستوران، کافی‌شاپ، گالری، اقامتگاه بومگردی، سالن چندمنظوره،  مرکز امداد و نجات کوهستان، ایجاد شبکه توزیع آب خام، احداث چندین نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی در ایستگاه‌های مختلف، محوطه پرورش قوچ و میش وحشی، مزرعه شترمرغ، آلاچیق، تجهیزات ورزشی، آبخوری، صندلی و نیمکت و سطل‌های زباله،  از جمله الحاقات عمرانی و خدماتی و گردشگری عینالی در دو دهه اخیر بوده‌است.

طرح‌های خدماتی، عمرانی و گردشگری در کوه عینالی، سال‌به‌سال افزایش می‌یابد و بیم این می رود که با ادامه این روند، تا چند سال دیگر، چیزی از جذبه طبیعی و تاریخی عینالی باقی نخواهد ماند.

این طرح ها، درست روی گسل، مشرف به خاک سست و بافت حاشیه نشین اجرا می شود و معلوم نیست در مراحل اجرا، چقدر به پیامدهای طبیعی و تهدیدهای آتی این طرح ها اندیشیده شده است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.