×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
واعظی: رفع محدودیت‌های تسلیحاتی موفقیت بزرگ ایران است

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، محمود واعظی امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه به چین گفت: سفر وزیر امور خارجه به چین سفر بسیار خوبی بود. در این سفر درباره روابط کلان دو کشور، مسائل دوجانبه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین درباره سند ۲۵ ساله بسیار جامع بحث و گفت‌وگو کردند.

رییس دفتر رییس جمهوری تبادل نظر درباره مسائل منطقه را از دیگر محورهای گفت و گوهای ظریف در چین ذکر کرد و افزود: تحولات منطقه ما قطعاً هم برای ایران و هم برای چین مهم است.  

وی با بیان اینکه چین امروز چین گذشته نیست، گفت: چین کشوری است که به دلیل نوع ارتباط اقتصادی که با بسیاری کشورهای جهان دارد، امنیت و ثبات در کشورها برای آن اهمیت دارد، جدی‌تر از گذشته مسائل را رصد و رایزنی می‌کند. به همین جهت چین ایران را در مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی شریک خود می‌داند.  

رییس جمهوری افزود: در این سفر وزیر امور خارجه و مقامات چینی درباره برجام و سایر موضوعات بین‌المللی صحبت کردند که در مجموع سفر موفقی بوده است که بر اساس گزارش آقای ظریف در دولت، انشاء‌الله گشایش خوبی در همه زمینه‌ها بوجود می‌آید.

بررسی پرونده تخلفات مدیران به ریاست جمهوری روال طبیعی است  

واعظی درباره ارسال فهرست مدیران متخلف به نهاد ریاست جمهوری هم گفت: این موضوع مطلب جدیدی نیست. بر اساس قانون همه تخلفات کارمندان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد اما به دلیل اینکه اعمال نفوذ و حق و ناحق نشود و به تخلفات مدیران و کارکنان خوب رسیدگی شود از ابتدای قانون در نهاد ریاست جمهوری کمیته‌های مختلفی وجود دارد که طبق روال به این تخلفات رسیدگی می‌کنند و پرونده‌ها بررسی می‌شود. خیلی از اینها هم مشکلی ندارند و در کمیته  حضور می‌یابند و از خود دفاع می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: ارسال فهرست تخلفات اتفاق جدیدی نیست یعنی در دولت‌های مختلف همه مدیرانی که شکایتی علیه آنها شده یا مشکلی داشتند، پرونده آنها در ستاد رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری رسیدگی می‌شود؛ این پرونده‌ها از سراسر کشور و از همه دستگاه‌ها و تمام وزارتخانه‌ها است و خیلی از اینها بعد از بررسی‌ها مشخص می‌شود که مشکلی ندارند.

وی گفت: این تعداد پرونده یک‌جا و یک‌مرتبه نمی‌آیند هر چه که هست همان پرونده‌هایی است که از هر جای دیگر هم می‌آید که در رسانه‌ها شنیدم. هر مدیری در هر جا از یک رده بالاتر اگر تخلف و ادعایی درباره او وجود دارد، باید در نهاد ریاست جمهوری رسیدگی شود این کار طبق روال انجام می‌شود هیچ وقت هم فهرست نمی‌آید و بصورت بخش بخش ارسال می‌شود.

بودجه بر اساس تفاهم و تعامل دولت و مجلس تصویب می‌شود

واعظی در خصوص نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رییس جمهوری درباره برنامه بودجه گفت: همیشه اینطور بوده که در تصویب بودجه بین دولت و مجلس با هم تفاهم، تعامل و یا مذاکره می‌کنند.  اینطور نیست که دولت بخواهد چیزی که مورد توافق با مجلس نیست انجام بدهد و نه مجلس کاری می‌کند که مورد توافق با دولت نباشد. در همه دولت‌ها و همه مجالس همین گونه بوده است.

وی بیان کرد: این‌گونه نامه‌ها و تعامل‌ها همیشه میان دولت و مجلس و میان دولت و قوه قضاییه و دولت و سایر نهادهای انقلابی و حاکمیتی بوده است، اما این که اول خبر ارسال نامه را در رسانه‌ها می‌خوانیم و بعد نامه را دریافت می‌کنیم بدعت جدیدی است.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: اصل مطلب که باید بیشتر به آن توجه شود این است که سیاست ما برای تصویب بودجه سیاست همکاری و تعامل با مجلس و نه تبلیغاتی است که این روزها مرتب برای هر کاری به راه می اندازند.

 واعظی درباره وصول نامه گفت: من هنوز نامه‌ای ندیدم.

رییس جمهوری در هفته دوبار قیمت صد کالا را کنترل می‌کند

رییس دفتر رییس جمهوری درباره افزایش قیمت کالاها گفت: کشور با شرایط بسیار سختی مواجه است؛ از یک طرف مسائل تحریم و فشار حداکثری که بر اقتصاد کشور در آن قرار گرفته و از طرف دیگر با مشکلات و مسائل کرونا مواجه شده ایم که در نتیجه‌ آن در قیمت کالاها نوساناتی ایجاد شده است.بیشتر این نوسانات به افزایش قیمت ارز بر می‌گردد که مشکل جدی ایجاد کرده است.

واعظی اینکه برخی می‌گویند «دولت و مسئولان نسبت به گرانی‌ها بی‌تفاوت است» را نادرست عنوان کرد و گفت: از شخص رئیس‌جمهوری تا بقیه اعضای کابینه یکی از دغدغه‌های‌شان که با جدیت و روزانه دنبال می‌کنند کاهش قیمت ها و مقابله با گرانی است.رییس جمهوری قیمت‌ صد قلم کالای مورد نیاز و ضروری مردم را در هفته، دو بار دریافت و برای مراقبت و کنترل قیمت‌ها در کنار آن به دستگاه‌های مختلف دستورات لازم را صادر می‌کنند. 

وی افزود: دکتر روحانی در ابتدای جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت (یکشنبه‌ها و دوشنبه‌ها) از وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی می خواهند که آخرین وضعیت درباره کالاهای مورد نیاز مردم را گزارش دهند و سیاست‌ها را اعلام کنند.

بانک مرکزی برای گشایش ارزی طرح ارائه کرده است

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین به سفر رییس کل بانک مرکزی به عراق اشاره کرد و اظهار داشت: سفر آقای همتی به عراق سفر خوبی بود؛ توافق بسیار خوبی هم درباره منابع ارزی مسدود شده ایران انجام شده و طرحی را برای آینده ارز ارائه کرده است که امیدوارم گشایشی ایجاد شود.

سفره و معیشت مردم دغدغه اصلی دولت است

واعظی بیان کرد: آقای رزم‌حسینی وزیر صمت در این دو هفته‌ای که کار خود را شروع کرده‌اند تمرکز خود را بر مسائل کالای اساسی و مورد نیاز مردم گذاشته و روی آن کار می‌کنند که طرح خوبی دارند. مهمترین دغدغه همه مسئولان در دولت سفره و معیشت مردم است و اینکه بتوانند راهکاری پیدا کنند که این فشارها کمتر روی مردم اثر بگذارد.برنامه‌ها و طرح های دولت هر روز عملیاتی می‌شود، اما باید توجه شود که ما در یک جنگ و درگیری اقتصادی قرار داریم.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه«با یک جنگ اقتصادی جدی مواجه هستیم»، گفت: آمریکا با تمام قوا به میدان آمده است؛ ما با فرد و گروهی که هیچ اصولی را رعایت نمی‌کند و کاری می‌کنند که اراذل و اوباش انجام می‌دهد، مواجه هستیم. آنها تلاش می‌کنند و فشار می‌آورند ما هم تلاش می‌کنیم و مقاومت می‌کنیم.

وی اظهارداشت: اگر شرایط عادی بود و دشمن هر روز علیه ما برنامه‌ریزی نمی‌کرد، می‌توانستیم به شما بگویم تا سه یا چهارهفته دیگه این اتفاقات می‌افتد. آمریکا هفته گذشته ۱۸ بانک‌ ایران را تحریم کرد البته خبر آن را قبلا شنیده بودیم؛ از دو ماه پیش در این زمینه برنامه‌ریزی و کار کردیم و جایگزین را مشخص کردیم و با صرافی‌ها و غیره کار کردیم.

واعظی اظهار داشت: ما این اقدامات را نمی‌توانیم علنی اعلام کنیم زیرا اگر عنوان شود دشمن همین حرف‌ها را می‌بیند و راه آنها را می‌بندد.

وی گفت: برنامه‌ریزی و روش‌ها در اکثر وزارتخانه‌هایی که با خارج صادرات یا واردات دارند روش‌های خاصی است که بتوانند تحریم‌ها و فشارها را دور بزنند. البته برای ما گران‌تر تمام می‌شود؛ اگر شرایط عادی باشد هم صادرات و هم واردات را ارزان‌تر تمام می‌شود ولی به هر حال شرایط سختی است.

در مقابل فشارها قد خم نمی‌کنیم/ هزینه استقلال کشور را می‌پردازیم 

واعظی افزود: همیشه گفته‌ایم به خاطر این فشارها و سختی ها شرمنده مردم هستیم، ولی از آنها تشکر می‌کنیم؛ مردم می‌دانند که دولت، حاکمیت و قوای سه گانه با این وضع موافق نیستند ولی بنا ندارند در مقابل فشارهای دشمن تسلیم شوند و قد خم کنند، زیرا این هزینه‌ای است که برای استقلال کشور می‌پردازیم.

وی یادآورشد: آمریکا برای رسیدن به اهداف خود در تحریم و فشار بر ایران، برنامه‌ریزی سه چهار ماهه کرده بود، اما با شرایطی که در دنیا ایجاد شد، آنها به اهداف خود نرسیدند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: هر اتفاقی که در آمریکا بیفتد، چه این دولت و چه دولت دیگری و رییس جمهوری دیگری بر سر کار بیاید آنها می‌دانند که با این ملت و این نظام و حکومت از طریق فشار نمی‌توانند به نتیجه برسند.

واعظی با ابراز امیدواری از اینکه  وضع کشور در آینده بهتر خواهد شد، تصریح کرد:آمریکایی‌ها هیچ راهی غیر از این ندارند که تغییر موضع بدهند، آنها برای سه ماه برنامه‌ریزی کرده بودند الان ۲سال و ۸ ماه شده است که به اهداف خود نرسیده‌اند.

آمریکا با تمام قوا آمده بودند تا مانع پایان محدودیت‌های  تسلیحاتی ایران شود

رییس دفتر رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در تاریخ ۲۷ مهرماه گفت: این کار بزرگی بود. تحریم از سال ۲۰۱۰ بود الان بیش از ۱۰ سال است که این تحریم وجود داشته هفته آینده تحریم برداشته خواهد شد از دو جنبه این توفیق بزرگی برای ملت ایران است از جنبه اول این که تحریمی که ما برای صادرات و واردات تسلیحاتمان داشته ایم، از هفته دیگر برداشته می‌شود.

واعظی افزود: توفیق بزرگ دیگری داشتیم که یک کشتی اساسی بین ما و آمریکا بود برای این که آنها با تمام قوا آمده بودند که این تحریم تمدید شود موفق نشدند و بعد رفتند ماشه را آوردند که آن هم موفق نشدند و آن هم یک توفیق بزرگ هست یعنی ایران کشوری نیست که آمریکا بخواهد به نفوذ و امکانات خودش تکیه کند و هر چه خواست را به‌آن تحمیل کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد کار بزرگی انجام شده و این توفیقات متعلق به کل مردم و حکومت ماست و باید قدر اینها را بدانیم. وقتی که مانعی برداشته می‌شود شما می‌توانید حرکت کنید. بنابراین شما از روز یکشنبه بعد هر کاری که در این زمینه قبلاً نمی‌توانستید، انجام می‌دهید.

وی در پاسخ به این سوال که ‌آیا کاری در این زمینه انجام شده است، ‌ گفت: مقدمات این کار از قبل فراهم شده است.

از ابتکار عمل روسیه استقبال می‌کنیم

رییس دفتر رییس جمهوری پاسخ به سوالی درباره ابتکار عمل روسیه برای آتش بس در قره باغ گفت: از اینکه در منطقه ما جنگ و خونریزی نباشد، استقبال می کنیم. اعتقاد ما بر این است که همه اختلافات و بحران‌ها نباید راه حل نظامی داشته باشد و باید راه حل آن مذاکره و گفت و گو بر اساس اصولی شناخته شده بین‌المللی باشد.

 واعظی اضافه کرد: موضع ما همواره در ارتباط با قره‌باغ این بوده که باید تمامیت ارضی کشورها بر اساس مرزهای بین‌المللی به رسمیت شناخته و مورد احترام قرار بگیرد. ما همیشه ضرورت پایان اشغال را گوشزد کردیم و فکر می کنیم که اگر دو طرف در این چارچوب گام بردارند می‌توانیم در آینده شاهد استمرار این درگیری و بحران نباشیم.

وی با بیان اینکه لازمه هر گفت و گویی آتش بس است، گفت: ما از مذاکرات  ۱۰، ۱۲ ساعته در روسیه و آتش بس استقبال می‌کنیم و از میانجیگری روسیه هم تشکر می‌کنیم و امیدوار هستیم هر دو طرف به  چهار قطعنامه ای که درباره این منطقه وجود داشته، متعهد باشند.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره جزییات سامانه جامع تجارت که در جلسه هیات دولت مطرح شد، اظهار داشت: رییس جمهوری در چند ماه گذشته دستور دادند که سامانه‌هایی که هر کدام از ۱۳-۱۴ دستگاه، اعم از بیمه، گمرک حمل و نقل و انبارها برای خودشان دارند، را به هم متصل کنیم و سامانه‌ای ایجاد کنیم که مسئولین به‌صورت آنلاین بتوانند از تمام اطلاعات استفاده کنند. یعنی لحظه ای که در گمرک یا در وزارت صمت، اطلاعات یک خریدار یا یک فروشنده را وارد می‌شود، ‌بقیه بتوانند همان زمان آن اطلاعات ببینند.

واعظی با بیان اینکه مشکلاتی که از نظر فنی میان برخی از دستگاه‌ها وجود داشت در جلسه گذشته مطرح شد، گفت: این سامانه در حال کار است ولی برخی از بخش‌ها به‌صورت کامل متصل نیستند و یا به‌صورت آفلاین وصل هستند یعنی اطلاعات را جمع کرده و سپس وارد می‌کنند در صورتی که ما سامانه را به این شکل قبول نداریم و همه باید بتوانند اطلاعاتی را که در سامانه وارد می‌شود، بلافاصله ببینند.  

وی افزود: در این زمینه ما مصوبه‌ای داشتیم که حدود ۱۳-۱۴ بند بود. براساس این مصوبه نهم آذرماه را مهلتی برای تکمیل این سامانه قرار دادیم. اکنون بیش از ۷۵ درصد اطلاعات کامل است و به‌صورت آنلاین کار می‌کند.

 فرزند رییس جمهوری عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیست

رییس دفتر رییس جمهوری درباره  پرداخت پول خارج از سیستم اداری برای ساخت ساختمانی در دانشکده شهید بهشتی گفت: خیلی از دانشگاه‌ها که نیازمند هستند رییس سازمان برنامه و بودجه کمک کردند و کمک هم می کنند. رقم آن هم مشخص است که  قرار بود سخنگوی دولت رقم آن را اعلام کند.  اگر بخواهید در هر کدام از  دانشگاه‌ها فردی پیدا کنید و بگویید به خاطر آن پول دادند که کار درستی نیست چرا که ما غیر از دانشگاه به بیمارستان و خیلی جاهای دولتی هم پول داده‌ایم.

واعظی افزود: هر مبلغی از صندوق که بخواهد پرداخت شود بر اساس چارچوبی است که ما خدمت رهبر معظم انقلاب نوشتیم و ایشان براساس دستوری که دادند خرج می‌شود مگر می‌شود هر کسی هر کاری بخواهد سرخود انجام دهد.

وی ادامه داد: من از دانشگاه هم پرسیدم که فرزند رییس جمهوری در آنجا عضو هیات علمی هستند که مشخص شد اصلا چنین چیزی نبوده است. 

 بی‌اخلاقی‌ها نوبت دیگران هم می‌شود/ رقابت‌های انتخاباتی را زود شروع کرده‌اند

رییس دفتر رییس جمهوری درباره توهین به رییس جمهوری گفت: این بی‌اخلاقی‌هایی که برخی انجام می‌دهند و برخی هم سکوت می‌کنند باید بدانند که فقط این بی‌اخلاقی‌ها تنها به رییس جمهوری نیست بعدا نوبت خیلی‌های دیگر هم می‌شود و از طرف دیگر متاسفانه عده‌ای رقابت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی را برای سال ۱۴۰۰ خیلی زود شروع کردند. 

واعظی با بیان اینکه باید مشکلات مردم را حل کنیم،گفت: اگر می‌خواهید کار تبلیغاتی و انتخاباتی بکنید سفر بروید ولی این که شعار تبلیغاتی بدهید و بگویید فقط ما می‌توانیم انجام بدهیم. مردم می‌دانند که شما قبلا سرکار بودید و قبلا هم مسوولیت داشتید ولی هیچ کدام از این کارها را نتوانستید انجام بدهید.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که چنین ادعاهایی می‌کنند عملکرد روشنی دارند و ما نمی‌خواهیم وارد این مقولات شویم. شورای نگهبان قانونی برای انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرده است بنابراین در آن زمان بیایند تبلیغات خود را شروع کنند و از حالا از سمت‌ها و جایگاه های خود برای تبلیغات استفاده نکنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.