×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Sunday 28 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25408 خبر
واردات لوکوموتیو ضربه به تولید داخل و کارگران است

به گزارش همنوا به نقل از ایلنا، مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اراک چندی پیش از انعقاد قرارداد واردات ۸۰ دستگاه لوکوموتیو از کشور چین انتقاد کرد و گفت: "طی یک سال گذشته این شرکت هیچ سفارشی نداشته" است. او همچنین تاکید کرده که «در سال‌های گذشته با ورود لوکوموتیو دست دوم به کشور، خط تولید شرکت اراک تعطیل شده است».

علی زند (رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی) در واکنش به انعقاد قرارداد واردات لوکوموتیو توسط شرکت‌های دولتی به ایلنا گفت: وارداتِ لوکوموتیو آن هم در شرایطی که در کشور توان تولید داریم، ضربه به کارگر و تولید داخلی است و این اقدام با رویه و سیاستهای کلی و شعار سال مغایرت دارد.

وی به نامه‌ی کارگران واگن پارس اشاره کرد و گفت: این کارگران در نامه‌ای تأکید داشتند که توان تولید لوکوموتیو در داخل وجود دارد. کارگران به درستی نگرانِ از دست دادنِ امنیت شغلی خود هستند. آنطور که مدیرعامل شرکت پارس مپنا گفته است ۱۰۰ کارگر و تکنسین متخصص در واگن پارس اراک به سایر بخش‌های شرکت منتقل شده‌اند.

زند با اشاره به مصوبه‌ی مجلس در سال ۹۸ گفت: در تبصره ۱ بند ب ماده ۵ قانون مصوب ۱۵ اردیبهشت سال ۹۸ در خصوص حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی تکلیف شده است که «چنانچه دستگاههای موضوع ماده (۲) این قانون، ضرورتی برای تأمین کالاها یا خدمات خارجی - که مشابه محصول داخلی دارند - داشته باشند، باید مراتب را با امضای بالاترین مقام دستگاه مرکزی و با مستندات لازم به وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا حسب مورد وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنند. در صورت تأیید بالاترین مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا حسب مورد وزارت جهاد کشاورزی و رعایت حد نصاب تبصره (۲) این ماده، دستگاه مجاز خواهد بود نسبت به تأمین کالای خارجی اقدام کند.»

وی گفت: مشخص نیست با توجه به چنین مصوبه‌ای مجوزِ وارداتِ این دستگاه‌ها چگونه داده شده است! چرا از ظرفیت واحد تولید لوکوموتیو در شرکت واگن پارس اراک که از سال گذشته به علت‌ عدم انعقاد قرارداد فعال نیست غافلند؟ چرا برای واردات خودروهای خارجی و دست دوم باید مجلس تصمیم بگیرد ولی برای سایر صنایع دیگر به آسانی و بدون هیچگونه دغدغه‌ای با واردات معنادار به جنگ تولید و امنیت شغلی کارگران می‌روند؟ سود چه کسانی پشت این واردات وجود دارد که هم تولید و هم کارگران را نادیده گرفته‌اند؟

زند گفت: وزیر صمت در بازدیدشان از واگن پارس اطمینان دادند که از طرف وزارت صمت، هیچ فردی به سمت واردات نمی‌رود، امیدواریم آنچه ایشان گفته‌اند صادقانه باشد و سیاست‌ها آنطور که در شعار وجود دارد، در عمل نیز در راستای حمایت از تولیدات داخلی و همچنین حمایت از کارگر ایرانی باشد.

به گفته‌ی رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی، کارخانه شرکت واگن پارس مپنا با شرکتهای پیمانکاری حدود ۷۰۰ نیرو دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.