×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25247 خبر
نیاز ارزی ۱.۲ میلیارد دلاری صنعت برق در سال

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، «رضا اردکانیان» روز چهارشنبه درصحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: کشور عراق مهمترین همسایه ایران است که صادرات برق به آن انجام و به این ترتیب بخشی از نیاز ارزی صنعت برق از این طریق تامین می‌شود.

 

وی درباره وضعیت بدهی و طلب وزارت نیرو ادامه داد: مجموع بدهی‌های این وزارتخانه ۴۵ هزار میلیارد تومان است و به همین میزان از دولت طلب داریم که باید به همکاری و همفکری مجلس شورای اسلامی راهکار مناسبی برای آن اندیشید.

 

وزیر نیرو به وضعیت راندمان نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد و گفت: بررسی مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد درحالی که  متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی در جهان ۳۷.۳درصد است این عدد در کشورمان اندکی از متوسط جهانی بهتر است .

 

اردکانیان راندمان دسترسی سال گذشته را ۳۸.۶ درصد عنوان کرد و خاطرنشان ساخت : امسال تلاش می‌شود این میزان به بیش از ۳۹ درصد و تا پایان دوره به حد پیش‌بینی خواهد رسید.

 

عضو هیات دولت ادامه داد: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی یکی از ظرفیت‌های مهم هستند که می‌توانند مبالغ قابل توجهی صرفه‌جویی مصرف گاز  و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را ایجاد کنند که با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجرای قانون خوبی که در این زمینه وجود دارد بتوان منابع لازم یعنی سوخت صرفه‌جویی شده در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده شود زیرا باید تا هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات دیگر واحدهای بخار را به این سیکل‌ها اضافه کنیم.

 

کاهش ۵ درصدی تلفات در شبکه برق

 

وی یکی از روشن‌ترین نقاط در کارنامه صنعت برق را کاهش تلفات در شبکه توزیع دانست و افزود: هنگامی که کار در این دولت آغاز شددر سال ۱۳۹۲ تلفات شبکه توزیع نزدیک پانزده درصد بود، در اسفند ماه سال گذشته این تلفات یک رقمی شد و به ۹.۷۶درصد رسید.

 

اردکانیان گفت: کاهش هر یک دهم تلفات شبکه توزیع موید صرفه‌جویی قابل ملاحظه در نیاز به تولید است و این مقدار که در این دوره کاهش یافته به این معنا است که از سه هزار و ۲۰۰ نیروگاه جدید و صرفه جویی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بی‌نیاز شده‌ایم و این دانش و تجربه‌ای است که امروز دراختیار فرزندان این کشور است.

 

وزیر نیرو ادامه داد: تجربه حاصله قابل عرضه در سطح منطقه است از جمله در کشورهای همسایه که تلفات شبکه توزیع تا بیش از ۵۰ درصد است.

 

عضو هیات دولت یکی دیگر از نقاط روشن در کارنامه همکاری دولت با مردم در زمینه مصرف انرژی را کاهش  اوج بار دانست و افزود: به طور متوسط تا دوسال گذشته هرسال به نسبت سال قبل در تابستان بیش از پنج درصد افزایش اوج بار وجود داشت که این افزایش اوج بار یا پیک به این معنا بود که می‌بایست مبالغ قابل توجهی سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

 

اردکانیان گفت: سرمایه‌گذاری مذکور می‌بایست برای احداث نیروگاه صرف می‌شد تا بتوان اوج باردر تابستان را بدون خاموشی پشت سر نهاد.

 

وی ادامه داد: برنامه مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف خانگی، صنعت و کشاورزی طرحی شد و به ویژه در سازمان‌های دولت و با حمایتی که از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی نه در وضع قانون بلکه در تسهیل ارتباط با مردم و انتقال این مفهوم موفق شدیم تا سال گذشته این افزایش اوج بار را از ۵.۲درصد به یک درصد کاهش داده شود.

 

وزیر نیرو کاهش محقق شده را به معنای صرفه سه هزار و ۸۷۴  مگاوات فرار از خاموشی در تابستان و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در سرمایه‌گذاری دانست و افزود: اگر این برنامه اجرا نمی‌شد مبالغ قابل توجهی باید سرمایه‌گذاری صورت می گرفت.

 

ادرکانیان گفت: یک سیستم تشویقی مابه ازای این صرفه‌جویی برای مردم طراحی شد و امروزه در قبض برق آنها قابل ملاحظه است و هر کس به میزانی موفق شود با تنظیم دمای وسایل سرمایشی  یا با استفاده از ادوات پر مصرف در خارج از ساعت اوج مصرف مصرف ماهانه کاهش دهد معادل آن را پاداش خواهد گرفت.

 

وی ادامه داد: پارسال در بخش خانگی بیش از یکصد میلیارد تومان و در بخش صنعت بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان از این طریق به مصرف‌کنندگان و مشترکان پرداخت شد.

 

عضو هیات دولت افزود: امسال وضعیت متفاوت است و شرایط سختی است زیرا هم گرما زودترآغاز شده و هم تداوم‌دار است و هم شرایط کرونایی وجود دارد و وضعیت بهداشتی ناشی از آن سبب شده از وسایل سرمایشی  استفاده بیشتری می‌شود و از ۵۷ هزار مگاوات اوج باری که در تابستان محقق می‌شود حدود۲۱هزار مگاوات آن متعلق به وسایل سرمایشی است.

 

ادرکانیان گفت: هر میزان در این زمینه همراهی شویم و به بخش برق کمک شود، می‌توان با اطمینان بیشتر بدون هرگونه اختلالی در عرضه انرژی به خصوص در سال جهش تولید تابستان را با آسایش و آرامش پشت سرنهاد.

 

وی خاطرنشان ساخت: روز دوازده خرداد امسال روزی بود که منحنی نشان می‌داد به نسبت دوازده خرداد سال گذشته بیش از ۱۲درصد افزایش اوج بار رخ داده است.

 

وزیر نیرو گفت: دستاوردهای صنعت برق فقط منحصر به ظرفیت نصب شده نیست، امروز در بخش نیروگاهی بیش از ۷۵درصد، در بخش انتقال و توزیع تا۹۵ درصد خود اتکایی حاصل شده است .

 

اردکانیان ادامه داد: هفده سال است که کشورمان بدون خاموشی گسترده یا فروپاشی شبکه عرضه خدمات کرده است و این نسبت   در جهان به طور متوسط در۱۰سال است حتی در کشورهای پیشرفته جهان حدود۱۵ تا ۱۶ سال یکبار دچار فروپاشی شبکه می‌شوند.

 

وی افزود: سال گذشته و سال قبل از آن در همین همسایگی کشورمان کشورهای مختلفی دچار این عارضه شدن و این حاکی از ظرفیت وسیع صنعت برق به خصوص در بخش منابع انسانی است.

 

عضو هیات دولت گفت: سخت‌ها و مشکلات و عقب‌ماندگی‌هایی در این بخش وجود دارد که باید با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای برطرف شدن آن تلاش کرد.

 

اردکانیان یکی از این مشکلات را بحث ناترازی موضوع انرژی در بخش منابع مالی برشمرد و خاطرنشان ساخت: امروز بدون احتساب قیمت سوخت به طور تقریب برای هر کیلووات ساعت انرژی ۱۴۰ تومان هزینه می‌شود که مورد تایید سازمان حسابرسی است.

 

وزیر نیرو افزود: متوسط نرخ فروش برق حدود ۵۰درصد است و این موجب شده هرچند درسال گذشته و سال قبل از آن به برکت چاره‌گشایی‌های قانون بودجه حدود ژانزده هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها به تولیدکنندگان وسازندگان تجهیزات تسویه شود اما امروز حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد.

 

وی ادامه داد: به همین میزان نیز بابت مابه التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده از دولت صنعت برق طلبکار است که امید است چاره‌جویی شود .

 

ادرکانیان نیاز ارزی را درسال حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیون دلار برشمرد یعنی ۱.۲ میلیارد دلار که بخشی از آن از محل صادرات برق به کشورهای همسایه تامین می‌شود.

 

عضوهیات دولت گفت: با همه کشورهایی که مرز زمینی داریم امکان تبادل انرژی وجود دارد که مهمترین مشتری‌مان کشور جمهوری عراق است.

 

وی از تدوین برنامه‌های مفصل برای امسال و در سال جهش تولید خبرداد که بخش عمده آن به اتکای دستاورد و پشت گرمی است که پارسال انجام شد.

 

اردکانیان گفت: پارسال پویشی تحت عنوان هرهفته #الف-ب-ایران راه‌اندازی شد به این معنا که الف حرف آغاز الفبا است که آغاز هر زیربنایی است.

 

وزیر نیرو آب و برق را یکی از زیربنایی‌ترین مولفه‌ها برای عمران، آبادانی و توسعه کشور دانست و افزود: در نیمه دوم سال گذشته، 227 پروژه آب و فاضلاب را با سرمایه‌گذاری 33 هزار میلیارد تومان افتتاح شد.

 

وی ادامه داد: امسال تلاش خواهیم کرد این پویش با 250 طرح در سال جهش تولید و سرمایه گذاری حدود 50 هزار میلیارد تومان در همه استان‌های کشور انجام شود.

 

اردکانیان احداث واحدهای نیروگاه حرارتی، نیروگاه‌های تجدیدپذیر، بهره‌برداری از نیروگاه‌های مقیاس کوچک و احداث خطوط انتقال را از جمله این طرح‌ها برشمرد.

 

عضوهیات دولت به بخش آب اشاره کرد و گفت: همه ادوار جمهوری اسلامی به مساله آب توجه شده است زیرا کشوری خشک و نیمه خشک است.

 

وی ادامه داد:همین بارش کم درحدود یک سوم خاک کشورنازل می‌شود و می‌بایست جمعیت تثبت شده در همه نقاط کشور داشته باشیم زیرا جزو مقوله امنیت ملی است و بنابراین باید آب به گونه‌ای مدیریت شود تا هم موجب تثبیت جمعیت، رفع نیازها و پایداری امنیت ایجاد شود و هم صنعت و زیست محیط تامین شود.

 

اردکانیان گفت: امروز 186 سدبزرگ مخزنی تحت بهره‌برداری وجود دارد که از این تعداد42 سد در این دولت تاکنون و بیش از 50سد تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وزیر نیرو ادامه داد:متناسب با آن شبکه‌های آبیاری و زهکشی در پایین دست سدها احداث شده است و بیش از 300 هزار هکتار شبکه اصلی در این دولت احداث شده و این روند تاحدود 340 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

 

وی افزود: بخش آبرسانی شهری و روستایی اقدام‌های خوبی صورت گرفته است در تصفیه‌خانه‌های آب شهری و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری روال‌هایی که وجود دارد در سطح جهان قابل مسابقه و رقابت است.

 

اردکانیان گفت: تلاش می‌شود تاپاین این دولت به طور متوسط هرماه یک تصفیه خانه فاضلاب به مدار بهره‌برداری آمده و هر دوماه یک تصفیه‌خانه آب شهری انجام شود.

 

وزیر نیرو گفت: آبرسانی به روستاها در این دوره بیش از 10 هزار روستا با جمعیت هفت میلیون و هفتصد هزار نفر از شبکه‌ آب پایدار برخوردار شده‌اند.

 

به گفته وی، امروز در سطح جهان شاخصی که برای برخوداری جوامع روستایی از آب سالم تعریف شده که مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی این است که اگر در هر جامعه روستایی حداکثر ظرف مدت 30دقیقه پیاده‌روی دسترسی به منبع‌آب داشته باشند طبق این شاخص آن مردم وآن منطقه برخوردار محسوب می‌شوند.

 

ادرکانیان افزود: 82.5درصد جمعیت روستایی کشورمان با این شاخص جهانی بهره‌مند هستند اما ما در ایران شاخص خود را داریم و از سال 93 این شاخص قرار داده شد که جمعیت روستایی برخوداری آن در آشپزخانه منزل دسترسیی به‌ آب داشته باشد.

 

وی ادامه داد: با این شاخص در سال 92حدودیک میلیون روستایی  بهره‌مند بودند و این عدد امسال  نزدیک هشت میلیون نفر بالغ شده است.

 

وزیر نیرو گفت: تا نیمه 1400 نزدیک 10 میلیون جمعیت برخوردار خواهند شد.

 

اردکانیان افزود: در بخش آب هم مثل  بخش برق برای امسال در پویش افتتاح 9 سد، آبگیری 9سد، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی 54 هزار هکتار و تکمیل آبرسانی به هزار و 412 روستا با جمعیت نزدیک به هشتصد هزار نفر و 12 تصفیه‌خانه آب و هیجده تصفیه‌خانه فاضلاب در برنامه است.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.