×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 28 فروردین 1403  .::.   برابر با : Tuesday 16 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25356 خبر
نغمه‌خوان انقلاب؛ مردی در مبارزه همیشگی با آمریکا

به گزارش همنوا به نقل از فارس، با حضور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور و رئیس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان، استاندار آذربایجان شرقی،  رئیس  حوزه هنری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی و جمعی از فعالان فرهنگ و هنر  مراسم بزرگداشت تجلیل از نیم قرن فعالیت فرهنگی،هنری و موسیقی استاد اسفندیار قره باغی  در حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار شد.

استاد اسفندیار قره باغی به حق که صدای انقلاب و نغمه خوان انقلاب نامیده شده است. او که موسیقی را از حالت تفنن و تفریح به سوی تعهد انقلابی کشاند و بار موسیقی  حماسی را به دوش کشید.

عرق ملی و صدا هر دو با هم حماسه می‌سرایند. او بار موسیقی حماسی و ملی این سرزمین را به دوش کشید. کار رزمی و میهنی کرد و هنر او همچون اسلحه بزرگی است علیه بیگانگان.

این استاد برجسته موسیقی متعهد، با سرود «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» در حافظه تاریخی ملت ایران ماندگار و جاودانه شد و در ۴۳ سال گذشته انقلاب اسلامی هر رویدادی که در قلب انقلاب رخ داده با صدای پر طنین خود ماندگار کرده است.

 اسفندیار قره‌باغی خواننده سرود «آمریکا مرگ به نیرنگ تو» معتقد است: این سرود، سرودی است که خشم یک ملت از دست‌درازی‌ها، غارتگری‌ها و دخالت‌های آمریکا را در خود نهفته دارند.

موسیقی او از جنس و رنگی متفاوت بوده و روح حماسی و اسکتبار ستیزی ملت ایران و تمام مظلومان جهان را به جوش و خروش درآورده است.

اجرای بیش از ۸۰۰ سرود و نغمه انقلابی در کارنامه هنری نغمه خوان انقلاب دیده می‌شود، اوج فعالیت های او را می‌توان در خواندن بهترین نغمه‌ها و آواهای دفاع مقدس با جان و دل شنید که تمام ملت ایران با آنها حماسه آفریدند و با او آموختند که هنر انقلاب هنر استکبارستیزی و به اهتزاز درآوردن پرچم و بیرق جوانمردی و رشادت است و این پرچم  تمام آزادگان عالم است.

در حالی که تعدادی از اصحاب فرهنگ و هنر نما طی سال‌های اخیر به نهضت ملی مردم ایران پشت کردند ولی استاد قره‌باغی همچنان بر آن عهد اول خود پایبند بود و هیچ شک و شبهه‌ای به خود راه نداده و هرچه از دل برآمده به آوا و نوا تبدیل کرده و دل به دل و دست به دست چرخیده و در یادها ثبت شده است.

 افراد مغرضی هم  که می‌خواستند این شخصیت عزیز را مصادره به مطلوب کنند تیرشان به سنگ خورد و فهمیدند که استاد قره باغی  به ملت ایران تعلق دارد و طنین صدای گرم و دلنشین او مشام جان را تازه می‌کند.

او که بارها با صدای رسا اعلام کرده " من عاشق این خاکم. خون من جان من یعنی وطن من. مگر بی‌وطن بودم، که غربت نشین شوم

مردی در مبارزه همیشگی با آمریکا

«آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» خط‌ موسیقی ضدآمریکایی را شکست و جبهه جدیدی علیه استکبار گشود و خواننده‌اش هنوز پرافتخارترین مجاهد این جبهه است؛ اسفندیار قره‌باغی، مردی در مبارزه همیشگی با آمریکاست.

«آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» نخستین سرودی است که در جبهه موسیقی مستقیماً به نبرد با آمریکا برخواسته است؛ سرودی که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، امروز به یک نوستالژی گفتمانی در سطوح فراملی بدل شده و معتبرترین برند جهانی موسیقی ضد آمریکایی است.

سرودی که ۴۱ سال پیش به پیشنهاد امین امام خمینی (ره)، خط‌ موسیقی ضد آمریکایی را شکست و جبهه جدیدی علیه استکبار گشود، خواننده‌اش، هنوز پرافتخارترین مجاهد این جبهه است.

پیرمرد ۸۲ ساله ای که اگر پای صحبت‌هایش بنشینی (علی‌رغم همه بی‌مهری‌ها) طوری از استواری‌اش بر آرمان‌های انقلاب و مبارزه با استکبار جهانی حرف می‌زند که تو گویی هنوز در ابتدای راه جوانی است؛ اسفندیار قره‌باغی مردی است که ۱۳ آبان را بارها تکرار کرده است؛ او بیش از هزار سرود، برای انقلاب، جنگ و امام (ره) در روزهای سخت ساخته و هنوز هم خط مقدم جنگ در جبهه موسیقی را رها نکرده است.

اسفندیار قره‌باغی، مظهر «لا اله» در موسیقی انقلاب اسلامی است و این «لا اله‌ترین روز انقلاب»، این مجاهد پیر عرصه پیکار با شیطان بزرگ و مردی در مبارزه همیشگی با آمریکا، تکریم شود؛ او مصداق اتم این پیام امام خمینی است: «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله و سلم، اسلام ائمه هدی علیهم السلام، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت‌ها باشد.

هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌ درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد.

هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است، هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسیم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است.

هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‌برند؛ تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب و در رأس آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد؛ هنرمندان ما تنها زمانی می‌توانند بی‌دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیده‌اند.»

و چه تکریمی از این بالاتر که هنرش مصداق همان چیزی است که حضرت روح الله گفت: «مورد قبول قرآن است.»

 نغمه خوان انقلاب

ما مدیون نغمه خوان انقلاب استاد اسفندیار قره باغی هستیم به پاس تمام خدمات شایانی که برای هنر و موسیقی این کشور انجام داده‌اند.

نغمه خوان انقلاب گفتمان اعتراضی نسل دهه پنجاه و شصت بود، زمانی که ملت‌ها از هیمنه امپریالیسم جرات فریاد کشیدن نداشتند صدای رسای او از ایران اسلامی پیچید.

او حنجره زبان‌های  بسته و لب‌های دوخته و بغض فروخورده مظلومان تمام عالم است که روح استکبار ستیزی و امپریالیسم ستیزی را در دنیا رواج داده است.

استاد قره باغی در حیات طیبه خود با موسیقی انقلاب عجین شده و هنر متعهد را در تمام ادوار زندگی سرلوحه کارهای فرهنگی و هنری خود قرار داد و با هنر موسیقی به اتفاقات رخ داده در جامعه واکنش نشان می‌دهد که می‌توان به  اجرای سرود" نفرین به تو تندیس آزادی" در واکنش به ترور شهید احمدی روشن  دانشمند هسته‌ای و در محکومیت تروریسم اشاره کرد.

اجرای سرود " من یک سپاهی‌ام" در واکنش به شهادت سردار سلیمانی سیدالشهدای جبهه جهانی مقاومت یکی دیگر از آثار فاخر اوست.

در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی اثر هنری فاخری با عنوان " مرگ به تو ای اسرائیل" را در شهر شیعه نشین قانا هم مرز با اسرائیل به زبان نغمه و نوا در تاریخ ماندگار کرده است تا جنایات رژیم کودک کش اسرائیل را به زبان هنر به دنیا مخابره کند.

زمان شناسی و روش‌شناسی او بی‌بدیل است تا صدای اعتراض خود را به زبان هنر بیان کرده و هنر متعهد را در جامعه گسترش دهد.

حس میهن دوستی در سرودهای او نسل به نسل منتقل می شود و بازتاب هویت دینی و حماسی مردمان این کشور است چرا که هنر او در خدمت آرمان ها و اهداف عالیه انقلاب است.

هر چند که این هنرمند برجسته با سرود " آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو " پرآوازه شده است ولی نغمه ها و آواهایی همچون " ای ایران ای مرز پرگهر،  نگین کهکشان، قصیده پیروزی، دلیر جبهه‌های جنگ، جنگ جنگ تا پیروزی، پایان شیطان، تیر نمرود، خلیج همیشه فارس، من یک سپاهی‌ام ، مرگ بر تو ای اسرائیل، خدایا خدایا خمینی را نگهدار، سرود مسجدالاقصی،

سمفونی خلیج فارس، راهیان کربلا، صبح شرق، سرود نبرد، کلید پیروزی، ایران ای نگین کهکشان و صدها اثر فاخر دیگر این هنرمند را می‌توان برشمرد.

_______________________

 معصومه درخشان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.