×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26082 خبر
میانگین مصرف برق خانگی ایران، دو برابر میانگین جهانی است

هم نوا- مهدی قاسمی

به گزارش هم نوا، اکبر فرجی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی در نشست خبری در خصوص پویش سراسری برق امید و معرفی اپلیکیشن برق من گفت:

در بحث موضوعات بحث مصرف انرژی، شاید بعضی از ما بد مصرف هستیم. و اگر فردی این مورد را گوشزد کند شاید در مقابل امر به معروف آن فرد بگویند پولش را میدهیم که این جواب در مقابل جامعه درست نیست. 

 

وی به میزان پرداخت یارانه انرژی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش در ایران سازمان بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۸ هفتاد میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت شده است که این مقدار ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی است. عربستان ۴۴ میلیارد و چین ۳۳ میلیارد دلار در این حوزه پرداختی داشته‌اند.

 

فرجی درباره میزان مصرف کشوری اظهار داشت: میزان مصرف ما ۲ برابر میانگین جهانی است.

مدیریت مصرف در فرهنگ ما وجود دارد و رعایت مصرف بهینه به ما توصیه و تأکید شده است.

شاه کلید طرح برق امید اصلاح الگوی مصرف انرژی است.

ما هفتاد میلیارد یارانه انرژی پرداخت داشته‌ایم و میزان مصرف مشترکین خانگی ما ۲ برابر میانگین جهانی است که این ها اعداد بزرگی هستند. همه ما باید در مصرف خود رعایت کنیم.

 

او درباره دسته بندی مشترکین گفت: مشترکین ما در ۳ دسته، کم مصرف، خوش مصرف و پر مصرف قرار میگیرند. هدف نهایی ما کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف است.

 

فرجی به تامین بخشی از برق مشترکین از طریق سلول های خورشیدی اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه داریم که هر مشترک بخشی از مصرف خود را از طریق سلول های خورشیدی تامین کند.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی درباره طرح های این شرکت گفت: در بحث برق دیجیتال در فاز اول حذف قبوض کاغذی را در برنامه داشتیم و در فاز دوم اپلیکیشن برق من.

قبلا برای رفع مشکلات مشترکین ما باید با سامانه ۱۲۱ ارتباط برقرار میکردند که الان این امکان در سامانه برق من وجود دارد. قبلا مشترک با ما تماس می‌گرفت و پشت خط می ماند اما الان به جای تماس مشترک، ما با مشترک تماس خواهیم گرفت.

 

 

فرجی درباره میزان تلفات انرژی در استان و کشور گفت: میزان تلفات انرژی ما در سال ۹۳، ۱۳/۹۶ درصد بوده که سال ۹۹ این میزان به ۹/۵ درصد رسیده است. برنامه پنج ساله ای داریم که این عدد به ۹ درصد برسد.

خوشبختانه برای اولین بار میانگین تلفات انرژی در کل کشور به زیر ۱۰ درصد کاهش یافت.

 

فرجی به پاداش مشترکین اشاره کرد و گفت: هر اشتراک خانگی در ۴ ماه گرم سال [ خرداد تا شهریور] زیر ۱۰۰ کیلووات و در سایر ماه ها زیر ۸۰ کیلو وات مصرف کند، معادل برق مصرفی اش پاداش خواهد گرفت.

وی به سوالی با مضمون که آیا شأن ایرانی ۸۰ کیلووات در ماه است؟ پاسخ داد: اگر به کشور های اروپایی و همجوار نگاه کنیم، آن ها هم رعایت مصرف دارند و هم در رفاه به سر میبرند. میزان مصرفی که برای دوره در نظر گرفتیم ۱۶۰ کیلووات [ طرح پاداش معادل برق مصرفی] است.

۲۵ درصد مصرف مشترکین ما کم مصرف هستند که در شهر ها اقامت دارند. آیا آن ها رفاه ندارند؟

اگر استخر خود را با هیتر گرم نکنیم، مصرف در دوره ما ۱۸۰-۱۹۰ کیلووات است. 

 

فرجی ضمن تشکر از رسانه ها به خاطر اطلاع رسانی درباره صرفه‌جویی استان در روز پیک مصرف اظهار داشت: از اصحاب رسانه تشکر می‌کنیم که همکاری و اطلاع رسانی کردید تا در یک روز ۵۲۰۰ مگاوات صرفه جویی کردیم. در ۴ تیر ، حدود ۴۳۵۰ مگاوات صرفه جویی اتفاق افتاد. پیک در کل کشور یک درصد رشد کرد.

امسال، آذربایجان شرقی در روز پیک کل کشور، ۱۱۷ مگاوات همکاری داشت‌.

۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پاداش این صرفه جویی بود که طهاتر خواهد شد.

این مقدار پارسال ۴۲۰۰ میلیارد تومان بود.

فرجی در ارتباط با اخطار های منجر به قطعی برق اظهار داشت: کمتر از یک درصد اخطار های ما منجر به قطعی می‌شود. کارشناسان ما هر روز تماس گرفته و پیگیری می‌کنند.

مدیرعامل توزیع نیروی برق استان آذربایجان شرقی در رابطه با سوالی مبنی بر تامین برق خانه باغ های خارج از تبریز اظهار داشت؛ طبق قانون، ملزم به تامین برق ساخت و ساز های قبل از برج ۳ سال ۹۶ هستیم.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.