×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
موسوی: اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکایی‌ها انجام خواهیم داد

به گزارش همنوا به نقل از فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان در ابتدای این نشست خبری عید سعید قربان و روز عرفه را خدمت ملت ایران و مسلمانان جهان تبریک گفت و عنوان کرد: امیدوارم این عید برای همه مسلمانان جهان خوش یمن باشد و برکات ویژه‌ای را برای مسلمانان و جهان اسلام به همراه خود نازل کند.

 

* منافقین به دایناسورهای تروریست تبدیل شده‌اند

 

وی با اشاره به سالگرد عملیات غرورآفرین مرصاد گفت: بعد از تجاوز نظامیان صدام آخرین حربه آنها امتحان کردن وطن فروشانی چون منافقین بودند که در ماه‌های پایانی جنگ با تجهیزاتی که دشمن متجاوز در اختیار آنها قرار داده بودند، به خاک میهن حمله کردند. اگرچه کاری از پیش نبردند و مردم آن خطه دلاوری‌ها و رشادت‌هایی از خودشان بروز دادند که در تاریخ ماندگار است.

 

موسوی افزود: اگرچه منافقین پیر و فرتوت هستند و به دایناسورهای تروریست تبدیل شدند و کاری از پیش نمی‌برند، آن زمان هم با اینکه ساز و برگ داشتند و علیرغم حمایت‌ها از جمله از سوی صدام، نتوانستند کاری از پیش ببرند.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: ملت ایران خاطره بدی از این گروهک منفور در ذهن خودش دارد. این گروهک علاوه بر اقدامات تروریستی در اوایل دهه ۶۰، به نوکری متجاوز تن داد که این وطن فروشی هیچگاه از یاد ملت ایران محو نخواهد شد. ضمن اینکه حمایت‌های گذشته و فعلی برخی کشورها از این گروهک را فراموش نخواهیم کرد.

 

*سفر ظریف به مسکو و عراق/ حضور الکاظمی در تهران

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سفر ظریف به مسکو اشاره کرد و ادامه داد:  ظریف ضمن رایزنی با لاوروف، از طریق تماس تلفنی امن حدود یک ساعت با پوتین در خصوص مهمترین مسائل و دغدغه‌های دو کشور در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو داشت که انشاءالله ثمراتش در آینده مشخص خواهد شد.

 

موسوی به سفر ظریف به بغداد و اربیل نیز اشاره و خاطرنشان کرد:ظریف سفری پربار و فشرده به بغداد و اربیل داشت و مذاکرات در جهت بسیار مثبت، صمیمی و کاری برگزار و بعد به سفر نخست‌وزیر عراق به ایران در رأس هیأت بلندپایه منجر شد که امیدواریم خیر این سفر به هر دو ملت برسد.

 

وی به سفر عراقچی به افغانستان پرداخت و افزود: عراقچی در این سفر با مقامات افغانستانی دیدار و گفت‌وگو و در کنفرانسی شرکت کرد.

 

* آمریکایی‌ها را در اظهاراتشان صادق نمی‌دانیم

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان مبنی بر اینکه آماده گفت‌وگوی واشنگتن - تهران درباره وضعیت صلح در افغانستان است و اینکه گفته شده این پیشنهاد در سفر عراقچی به کابل به وی داده شده، عنوان کرد: هیچگونه صداقتی در گفتار و کردار آمریکایی‌ها درباره منطقه ما به ویژه همکاری درباره افغانستان وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران، آمریکایی‌ها را در اظهاراتشان صادق نمی‌داند و آنها و حضورشان را باعث بروز ناامنی و بی ثباتی در منطقه و به خصوص افغانستان می‌داند.

 

وی افزود: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است گفت‌وگوهای بین الافغانی است که باید با رهبریت و حاکمیت دولت افغانستان صورت بگیرد و ما هرگونه دخالت خارجی را در این زمینه مردود می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌هایی دارد که حتما از آنها برای برقراری صلح، ثبات و آرامش در کشور همسایه افغانستان استفاده خواهد کرد.

 

موسوی گفت: آمریکا بعد از شکست‌ها در منطقه و افغانستان، به گفت‌وگو با برخی گروه‌ها رو آوردند و متاسفانه این اقدامات بیشتر برای نجات خودشان است تا خیرخواهی و دنبال صلح بودن برای ملت و دولت افغانستان. ما آنها را در این پیشنهادات و حرف‌هایی که عنوان می‌کنند، صادق نمی‌دانیم.

 

*اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکا انجام می‌دهیم/اقدام خصمانه و تروریستی آمریکا را به وقت مقتضی پاسخ می‌دهیم

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعرض جنگنده‌های آمریکا به هواپیمای مسافربری ماهان بیان کرد:‌آمریکایی‌ها انواع و اقسام راهزنی‌ها را امتحان می‌کنند، از راهزنی دریایی به هوایی رسیدند و اقدام خطرناکی که علیه هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در فضای سوریه و لبنان انجام دادند، بسیار خطرناک بود. یک اقدام و تهدید تروریستی بود که خلاف همه موازین و قوانین حقوقی و بین‌المللی است.

 

موسوی خاطرنشان کرد: قطعا وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران با کمک ستاد کل نیروهای مسلح، قوه قضاییه و سازمان هواپیمایی کشوری حتما همه اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکایی‌ها در این زمینه انجام خواهد داد. در سطح بین‌المللی از طریق دفتر نمایندگی در سازمان ملل اقداماتی را صورت دادیم و برخی اقدامات در حال انجام است. گزارش نهایی که دست ما برسد سایر اقدامات حقوقی و دیپلماتیک خود را اعم از شکایت‌ها و پیگیری‌ انجام خواهیم داد.

 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی و خصمانه آمریکا را به وقت مقتضی پاسخ خواهد داد.

 

*تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را بعید می‌دانیم

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و اینکه تضمین می‌کنیم که تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر تمدید شود، گفت:‌ ما می‌دانستیم آمریکایی‌ها از هیچ تلاشی برای این مسئله فروگذار نخواهند کرد خبر داریم فشارهای زیادی را به کشورها در سطح شورای امنیت و هم در سطوح منطقه‌ای آوردند.به اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت فشار آوردند.

 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما این را هم به آنها گفتیم و هم به دوستان خودمان و هم اعضای شورای امنیت گفتیم که این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران غیرقابل قبول است و آنها تحت فشار آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را از این حق قانونی و طبیعی که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده محروم می‌کنند. قطعا با واکنش و حساسیت جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد بود.

 

موسوی گفت: تا آنجایی که رایزنی کردیم و تماس‌هایی که جمهوری اسلامی با دوستان خود برقرار کرده، رسیدن به این هدف آمریکا را قدری بعید می‌دانیم و احتمال نمی‌دهیم کشورهای مختلف تن به خواسته قلدرمابانه و نامشروع آمریکایی‌ها بدهند.

 

وی افزود: امیدواریم فشارهای آمریکا متوقف شود و بدانند کار عبث و بیهوده‌ای انجام می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خودش را در مقابل انجام خواهد داد تا به حق قانونی و طبیعی خود دست یابیم.

 

* خوانش جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره خوانش جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در فرانسه و اینکه چه تضمینی است که اطلاعات خوانده شده به رسانه‌ها درز نکند؟ عنوان کرد: کشور فرانسه تکنولوژی خوانش را در اختیار دارد و با هماهنگی انجام شده جعبه‌های سیاه به آن کشور منتقل شد و این کار با حضور کشورهای ذینفع و به ویژه جمهوری اسلامی ایران و دولت اوکراین صورت می‌گیرد و فکر نمی‌کنم دست به چنین کاری بزنند و اطلاعات خوانده شده را از طرق غیررسمی منتشر کنند.

 

وی اضافه کرد: این کار قوانین و سازوکار خاص خود را دارد و آنها موظف هستند اطلاعات را استخراج و در اختیار کشورهای ذینفع قرار دهند. این حق را ندارند که اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

 

*سفر ظریف به مسکو

 

موسوی درباره سفر ظریف به روسیه گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود و ایشان در سفر الکاظمی به ایران هم حضور نداشت چون از قبل تعیین شده بود که در این روز مقرر به مسکو سفر داشته باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: رایزنی‌های همیشگی با مقامات روسی داریم و با توجه به اهمیت شرایط و تحولات لازم بود این سفر انجام و پیام رئیس جمهور ایران به همتای روس منتقل شود.

 

موسوی همچنین گفت: این سفر دو هدف داشت یکی مواضعی است که آمریکایی‌ها درباره ادامه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در حال اتخاذ هستند و لازم بود مجددا مذاکراتی را در سطوح عالی با فدراسیون روسیه داشته باشیم و در کنارش برخی مسائل دیگر مطرح شد. نکته دیگر تمدید قراردادی است که از ۲۰ سال پیش با روسیه داشتیم که اسفند ۱۳۷۹ امضا و ۱۰ ساله مدت زمان آن دیده شد و ۲ بار در طی فواصل زمانی پنج سال تمدید شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: گفت‌وگوهایی شد که این قرارداد را طویل المدت‌تر داشته باشیم و یکسری نقطه نظرات طرفین بود که باید در قرارداد جدید که اسفند امسال پایان می‌پذیرد با اصلاحات مجدد تمدید کنیم که این هم از محورهای گفت‌وگوی ظریف بود.

 

*سفر الکاظمی به تهران/حاضریم رابطه متوازن و توام با احترام متقابل با کشورهای منطقه به خصوص عربستان داشته باشیم

 

وی درباره لغو سفر الکاظمی به عربستان عنوان کرد: من به اطلاعاتی که دولت عراق منتشر کرده بسنده می‌کنم، ولی طبیعتا وقتی مقامات به کشورهای همدیگر سفر می‌کنند علاوه بر مسائل دوجانبه موضوعات منطقه‌ای نیز در دستورکار آنها قرار می‌گیرد.طبیعتا ‌مسائل منطقه ما و برخی ناسازگاری‌ها و ناهماهنگی‌ها و سوء تفاهمات در منطقه می‌تواند محور این گفت‌وگوها باشد.

 

موسوی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها به کشورهای منطقه اعلام کرده که همسایگان در منطقه ما برای آن اولویت هستند و حاضریم رابطه متوازن و متعادل توام با احترام متقابل با کشورهای منطقه علی الخصوص با عربستان داشته باشیم. 

 

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: کشورهای مختلف در مقاطع مختلف اعلام آمادگی کردند که دیدگاه‌های دو کشور را در برخی مسائل به هم نزدیک کنند و اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران آمادگی دارد در این زمینه همکاری و با حسن نیت کار را پیش ببرد.

 

*هوک حرف زیاد می‌زند/رئیس جمهور آمریکا در مقابل ملت ایران ایستاده نه در کنار آن

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و اظهارات برایان هوک مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا کنار مردم ایران ایستاده است، گفت: آقای هوک حرف زیاد می‌زند. از طرف دیگر با توجه به شرایطی که در داخل آمریکاست و براساس توهماتی که دارند به دوره‌گردی جدیدی افتاده و به آنها حرجی نیست.

 

موسوی خاطرنشان کرد: حرف آنها بی پایه و اساس است و نمی‌خواهم به این حرف و ادعای مضحکی که راجع به ایستادن رئیس جمهور آمریکا در کنار مردم ایران گفت، پاسخ دهم.

 

وی بیان کرد: رئیس جمهور آمریکا کجا در کنار مردم ایران ایستاده؟ او در مقابل مردم ایران ایستاده است. اقداماتی که رئیس جمهور فعلی آمریکا علیه ملت ایران، تروریسم اقتصادی، با فشار حداکثری و تحریم‌ها انجام داده این اسمش در کنار مردم ایران ایستادن است؟ کشته شدن کودکان بیمار، نداشتن دارو برای بیماران صعب العلاج و بستن راه‌های قانونی توسط دولت کنونی نامشروع آمریکا و دست زدن به اقدامات نامشروع‌تر و زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات بین‌المللی و با قلدری و یکجانبه‌گرایی از توافقات خارج و ملت ایران را تحت فشار شدید قرار می‌دهد، این اسمش در کنار مردم ایران ایستادن است؟

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ملت ایران به این حرف توجه نخواهد کرد و آمریکایی‌ها کسانی هستند که قهرمان ملی مبارزه با تروریسم را بزدلانه ترور و شهید کردند. شهید کردن قهرمان ملی یک ملت در کنار ملت ایران ایستادن است؟

 

موسوی افزود: در بی پایه‌گی و بی اساس بودن اظهارات هوک شکی نیست.

 

*نامه ظریف به بورل

 

موسوی درباره اینکه آیا اروپایی‌ها به نامه ظریف به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ دادند؟ عنوان کرد: اروپایی‌ها فقط گفتند دریافت کردیم و فکر نمی‌کنم پاسخ رسمی به ما داده باشند.

 

*اهداف سفر ظریف به مسکو

 

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره سفر ظریف به روسیه هم بیان کرد: تحولات در سطح منطقه و بین‌المللی به سمتی رفت که لازم بود مجددا دو کشور در خصوص منافع و نگرانی‌های مشترک از اقدامات برخی کشورها رایزنی داشته باشیم. بخشی از این مسئله مربوط به برجام و موضوع تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی بود که آمریکایی‌ها مدعی هستند با حداکثر فشار آن را انجام دهند. لازم بود رایزنی مجدد با روسیه داشته باشیم و بحث قرارداد دو کشور و تمدید آن هم یکی از اهداف سفر ظریف به مسکو بود.

 

*رابطه کره با کشورهای دیگر به خودشان مربوط است/انتظار داریم پول ایران را زودتر آزاد کنند

 

 وی درباره بدهی کره جنوبی به ایران و آخرین اقدامات انجام شده در این زمینه بیان کرد: ما در تهران، سئول و همه ملاقات‌ها در سطوح و سازمان‌های مختلف با مقامات کره‌ای به آنها گفتیم اقدام آنها خلاف روابط دوستانه و سنتی بین ایران و کره جنوبی است و از آنها خواستیم که اراده شخص ثالث را در روابط دیرینه و سنتی خودمان دخالت ندهند و بهانه‌هایی که می آورند که تحریم‌ها و فشار آمریکا باعث شده نتوانیم به بازگرداندن دارایی‌های ایران اقدام کنیم، گفتیم مسموع نیست و از آنها انتظار داریم به تعهدات خودشان عمل کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اگر مدعی هستند کشور مستقلی هستند استقلال خود را نشان دهند و به ما و ملت ایران نشان دهند که به خاطر روابط حسنه‌ای که داشتیم تحت تاثیر کشورهای ثالث قرار نمی‌گیرند و پول ملت ایران را آزاد می‌کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: رابطه آنها با سایر کشورهای به خودشان مربوط است و ما دخالتی در نوع رابطه آنها با دیگر کشورها نداریم، ولی درخواست ما این است که بدون دخالت آنها پول‌های ملت ایران را که الان به ویژه برای مبارزه با کرونا و عواقبش نیازمند آن هستیم، آزاد کنند. 

 

*صهیونیست‌ها در جایگاهی نیستند که به ایران بگویند کجا باش یا نباش

 

موسوی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه نتانیاهو عنوان کرده به ایران اجازه حضور نظامی در مرزهای فلسطین اشغالی را نمی‌دهیم، تصریح کرد: آقای نتانیاهو هم مثل آقای هوک حرف‌ زیاد می‌زند.

 

وی افزود: ما نه جایی حضور نظامی داریم و نه قصد داریم به صورت نظامی تا ابد جایی باشیم. حضور ایران به درخواست دولت قانونی، مشروع و مستقر در سوریه و ملت است و حضور مستشاری است و به آنها کمک می‌کنیم.

 

موسوی خاطرنشان کرد: آنها (صهیونیست‌ها) باید خودشان را قدری جمع  و جور کنند و ضمن اینکه اساس و موجودیت آنها برای ما و اکثر کشورهای منطقه و حتی در سطح جهان، حضور و موجودیتی نامشروع و غیرقانونی است. آنها در جایگاهی نیستند که به ایران بگویند کجا حضور داشته باشد و نداشته باشد. این‌ها حرف‌های زیادی است که نتانیاهو هر از چندی می‌زند و اصلا قابل اعتبار نیست.

 

* هیچ حساب ویژه‌ای روی اینکه چه کسی و دولتی در آمریکا سر کار باشد باز نکرده‌ایم

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارزیابی از برنامه حزب دموکرات برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در این کشور و بازگشت آمریکا به برجام عنوان کرد: این مسئله داخلی آمریکاست و با ایران ارتباط مستقیم پیدا نمی‌کند. 

 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از چهار دهه گذشته همه این دولت‌ها را با گرایش‌های مختلف حزبی آزموده و ملت ایران حافظه قوی تاریخی دارد و همه اینها را به ذهن خود سپرده چه در دولت‌های دموکرات و چه جمهوریخواه شاهد اقدامات خصمانه علیه ملت ایران در سطوح و مقاطع مختلف بودیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: خیلی برای جمهوری اسلامی ایران اینکه چه کسی در آمریکا سر کار بیاید و با چه گرایشی اهمیت ندارد، جمهوری اسلامی ایران کاری به حرف‌ها و تبلیغات آنها در انتخابات ندارد. ما به رویکرد آنها نگاه می‌کنیم و براساس شرایط و مقتضیات واکنش‌های مقتضی را خواهیم داشت. ما هیچ حساب ویژه‌ای روی اینکه چه کسی و چه دولتی با چه گرایشی در آمریکا سر کار باشد باز نکرده و نخواهیم کرد.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.