×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 31 فروردین 1403  .::.   برابر با : Friday 19 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25368 خبر
معیشت مردم خط قرمز ماست/برنامه ریزی برای از سرگیری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی

به گزارش همنوا، عابدین خرّم در این گفت‌‍وگوی تلویزیونی که به صورت زنده از شبکه استانی سهند پخش شد، جذب سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین اولویت استان اعلام کرد و گفت: در ماه‌های گذشته تلاش کردیم اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران را به حضور و سرمایه‌گذاری در استان جلب کنیم؛ در این راستا با تشکیل ستاد سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری، با بیش از ۱۳۰ نفر از سرمایه‌گذاران استان که در نقاط مختلف کشور حرفی برای گفتن داشتند نیز به طور اختصاصی جلساتی برگزار کردیم.

ایجاد اعتماد متقابل بین سرمایه‌گذاران و دولت

وی افزود: بحث ما این بود که اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران را جلب کنیم؛ در این جلسات ضمن اینکه ظرفیت های استان را به طور کامل معرفی کردیم، نگرانی سرمایه‌گذاران از مسائل اداری و بحث‌های قانونی را هم مورد توجه قرار دادیم و امروز می‌توانیم بگوییم که اعتماد متقابلی بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دستگاه‌های اداری و دولتی ایجاد شده است و امیدواریم حداکثر تا یک سال آینده، جذب سرمایه قابل قبول و مناسبی در استان اتفاق بیفتد.

بهره برداری از خط آهن بستان‌آباد تبریز تا پایان سال 

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی استان، گفت: راه‌آهن میانه- تبریز یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان است که اتمام آن به طول کشیده است؛ این پروژه در مرحله‌ای بود که باید ۳۰۰ میلیارد تومان طلب پیمانکار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای ادامه پروژه تأمین می‌شد؛ این موضوع به صورت جدی در سطح ملی پیگیری و با پیمانکار پروژه نیز هماهنگ شد که ان‌شاءالله تا پایان سال بتوانیم مسیر بستان‌آباد تا تبریز را به بهره‌برداری برسانیم.

تامین اعتبار برای انتقال آب ارس به تبریز 

وی درخصوص طرح انتقال آب ارس نیز گفت: این پروژه به مدت ۶ سال متوقف شده بود و پیمانکار قبلی به دلایل مختلف امکان ادامه کار نداشت؛ با تغییر پیمانکار و ورود قرارگاه خاتم به پروژه، کارگاه عمرانی آن تجهیز شده و دستگاه حفاری در حال انتقال است و با تأمین بخشی از اعتبار لازم، امیدواریم کل پروژه تا سه سال آینده افتتاح شود.

خرّم به پروژه‌های حوزه آب هم اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر ۷ سد با میانگین پیشرفت ۶۰ تا ۹۰ درصد در استان داریم، افزود: با توجه با اهمیت این پروژه‌ها در اشتغال و رشد اقتصادی و همچنین تأمین آب شرب و کشاورزی، پیگیری کردیم تا جزو برنامه‌های دولت قرار گیرند و به زودی اجرای شبکه‌های پایاب آنها آغاز خواهد شد.

وی، بهره‌برداری از پروژه‌های فاضلاب را از دیگر اولویت‌های بخش آب استان اعلام کرد و گفت: اکثر پروژه‌های این بخش در سال ۱۴۰۱ یا به مرحله افتتاح و یا به مرحله اتمام خواهند رسید و قطعاً در بهره‌وری تولید، اشتغال و درآمد سرانه استان تاثیرگذار خواهند بود.

تکمیل شبکه شاهراهی استان با پروژه‌های حوزه راه

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از آغاز یک حرکت جهشی برای تکمیل پروژه‌های حوزه راه استان خبر داد و گفت: با پیمانکاران پروژه‌های راه‌سازی صحبت کرده‌ایم و تمام پروژه‌ها در حال حاضر فعال هستند؛ امیدواریم تا یکی دو سال آینده با افتتاح بخش عمده این پروژه‌ها، شبکه شاهراهی استان تکمیل شود.

وی با بیان اینکه اتمام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی با بودجه دولتی امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: برای تأمین اعتبار این پروژه‌ها، از سه طریق پیگیری کردیم؛ ابتدا بخش خصوصی را پای کار آوردیم و امروز خوشبختانه سرمایه‌گذاران برای اتمام این پروژه‌ها اهتمام جدی دارند؛ استفاده از فاینانس داخلی اقدام دیگری بود که با بانک‌ها در این خصوص هماهنگی شده است؛ اقدام دیگر تهیه نظام مسائل و مشکلات استان در حوزه زیرساختی است تا در سفر آتی رئیس جمهور به استان بتوانیم بخش قابل توجهی از اعتبار مورد نیاز پروژه‌‍‌های استان را از این راه تأمین کنیم.

توسعه دیپلماسی اقتصادی، اولویت استان برای استفاده از ظرفیت مرزی

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به تشریح اقدامات انجام‌شده در حوزه دیپلماسی و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه پرداخت و با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت مرزی استان به خوبی استفاده نشده است، گفت: رئیس جمهور در آغاز به کار دولت سیزدهم خطاب به استانداران استان‌های مرزی تأکید کرد که باید از این ظرفیت برای توسعه دیپلماسی اقتصادی استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش و جایگاه ویژه تبریز و آذربایجان شرقی در حوزه روابط خارجی و ارتباط با کشورهای همسایه، گفت: در مدت سه ماه گذشته جلسات متعددی با سفرای کشورمان در کشورهای همسایه برگزار کردیم و اولویت‌های استان را به بازرگانان و فعالان اقتصادی معرفی کردیم.

خرّم با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های استان را به سرعت در کشورهای همسایه معرفی و تبادل هیأت‌های اقتصادی با این کشورها را در دستور کار قرار دهیم، افزود: امسال در سایه تلاش برای رفع موانع بازرگانان و بخش خصوصی، صادرات استان ۳۰ درصد افزایش داشته است که این رویکرد باید با قدرت بیشتری ادامه داشته باشد.

وی درخصوص سفر اخیر هیأت سیاسی اقتصادی کشورمان به جمهوری آذربایجان نیز گفت: در این سفر توافق‌های خوبی با مسئولان این کشور انجام شد و آنها نسبت به همکاری شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی در پروژه‌های مختلف بویژه بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ ابراز علاقه کردند.

خرّم افزود: در مجموع این سفر دارای نتایج خوبی در آینده نزدیک خواهد بود و امیدواریم با مجموعه اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه، آذربایجان شرقی بتواند به عنوان مرکز صادرات و هاب لجستیک منطقه ایفای نقش کند.

آذربایجان شرقی در مسیر رفع موانع تولید

تسهیل و رفع موانع تولید محور بعدی سخنان استاندار آذربایجان شرقی در این گفت‌وگوی تلویزیونی بود که خرّم در تشریح آن گفت: با پیگیری جدی کارگروه تسهیل، در سه ماه گذشته ۸۵ واحد تولیدی راکد در استان احیا شده و ۷۸ واحد صنعتی جدید با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۳۰۰ نفر ایجاد شده؛ در همین مدت ۱۵۵ پروانه بهره‌برداری و توسعه در شهرک‌های صنعتی صادر شده که با افتتاح این طرح‌ها برای ۲۳۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه با پشت‌میزنشینی، مشکلات تولید حل نمی‌شود، افزود: در طول این مدت از ده‌ها واحد صنعتی و تولیدی بازدید شده و کارگروه رفع موانع همچنان در حال پیگیری است تا به جایی برسیم که واحدهای تولیدی ما با ظرفیت کامل کار کنند و واحد راکد در استان نداشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص اقدامات بخش معدن، گفت: ما در استان با وجود در اختیار داشتن بیش از ۸ میلیارد تن ذخایر معدنی، امکان بهره‌برداری از این ظرفیت را نداشتیم و عمدتاً خام‌فروشی مواد معدنی صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: پیگیری‌های خوبی در سطح ملی و مسئولان عالی دولت انجام شده تا نسبت به ایجاد صنایع پایین‌دستی مس در استان و توسعه و استقلال صنعت مس آذربایجان اقدام شود که به نتایجی هم در این زمینه رسیده‌ایم.

فراهم کردن نقل و انتقالات باشگاه تراکتور

خرّم تأکید کرد: چنین مجموعه‌هایی باید تأثیرات خود را در اقتصاد استان نشان دهند و حتماً باید مسئولیت‌های اجتماعی این صنایع شفاف و روشن باشد؛ یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شد انتقال مالکیت تیم تراکتور به مجتمع مس سونگون بود؛ با پیگیری‌های انجام‌شده امکان نقل و انتقال بازیکنان برای این تیم فراهم و ۶۰ میلیارد تومان هم اعتبار برای آن تصویب شد؛ در عین حال دقت لازم انجام شده است تا تیم تراکتور دچار مسائل قانونی و حاشیه‌ای که برای بعضی از تیم‌های کشورمان به وجود آمد، نشود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه این گفت‌وگو به اقدامات دولت در حوزه مسکن اشاره کرد و با بیان اینکه تأمین مسکن از اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: ۱۶۰ هزار نفر از مردم استان در طرح‌های مسکن ثبت‌نام کرده‌اند؛ زمین‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها در شهرهای مختلف استان آماده شده و برای شهر تبریز هم در قالب شهرهای جدید سهند، شهریار و بازآفرینی شهری پروژه‌های مورد نظر اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۳۰۰ واحد مسکن با میانگین پیشرفت ۳۰ درصد در استان در حال ساخت است، افزود: ۴ هزار واحد نیز در مرحله انتخاب پیمانکار و ۵ هزار واحد در قالب شهرهای جدید در مرحله آماده‌سازی قرار دارد و ۴۳۴۰ هکتار زمین آماده شده تا برای ساخت مسکن در اختیار افراد متقاضی قرار گیرد.

خرّم درخصوص پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در شهر تبریز هم گفت: با بانک شهر توافق شده است تا برخی از این پروژه‌ها ازجمله موزه فرش و پروژه‌های آیسان و سون‌استار اجرا شود و ضمناً این بانک برای اتصال خط‌آهن از ایستگاه خاوران تا ایستگاه راه‌آهن تبریز و همچنین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و طرح‌های بازآفرینی شهری و تولید مسکن اعلام آمادگی کرده است.

در تأمین کالاهای اساسی مردم مشکلی نداریم

استاندار آذربایجان شرقی محور بعدی سخنان خود را به بحث تنظیم بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اختصاص داد و با بیان اینکه دغدغه تأمین کالاهای اساسی در ابتدای دولت سیزدهم کاملاً محسوس بود، افزود: امروز در سایه اقداماتی که دولت در حوزه تامین، تولید، توزیع و ذخیره کالاهای اساسی انجام داده، تقریبا هیچ مشکلی نداریم و رویکرد جدید دولت در حوزه برنامه و بودجه در راستای کارآمدی و حل مشکلات جامعه تحقق یافته است.

معیشت مردم خط قرمز ماست

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار در سطح استان نسبت به گذشته کاملا فعال است، گفت: همان‌طور که رئیس جمهور محترم تأکید کرده است معیشت مردم خط قرمز ماست؛ طرح‌های خوبی از سوی دولت آماده شده و در حوزه نظارت بر بازار یک جراحی اساسی صورت گرفته است و تلاش می‌شود تا فراز و فرود قیمت‌ها تأثیر منفی بر زندگی مردم نداشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی این گفت‌وگو بر ارتباط مستمر و نزدیک مسئولان با مردم تأکید کرد و با اشاره به راه‌اندازی میز خدمت در نمازهای جمعه استان، گفت: مسئولان باید ارتباط خود را با مردم تقویت کنند؛ شأن ما خدمت‌گزاری و نوکری مردم است و یکی از شاخص‌‌های موفقیت مدیران، تلاش برای ارتباط بیشتر با مردم و حل مشکلات مردم است؛ ان‌شاءالله میز خدمت را در مساجد و محلات کم‌برخوردار استان تشکیل خواهیم داد تا مردم بتوانند به راحتی به مسئولان دسترسی داشته باشند.

تأکید جدی بر انجام واکسیناسیون

وی درخصوص وضعیت بیماری کرونا در استان نیز با قدردانی از کادر بهداشت و درمان، گفت: در سایه بازتوانی نیروی انسانی و تجهیزات درمانی و تجاربی که از موج‌های قبلی داشتیم، امیدواریم دغدغه جدی برای مردم در حوزه سلامت پیش نیاید؛ تأکید جدی ستاد مقابله با کرونا نیز بر انجام واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

_____

منبع : تبریز بیدار

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.