گروه : آرشیو
مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی تاکید کرد: نگرانی من از این است که بازار تبریز گرفتار توریسم شود و مانند بازار استانبول صرفا تبدیل به دکانهایی بغل هم شود که فقط سوغاتی به توریستها ارائه میکند و کارایی دیگری ندارد، هر چند این کار، پول زیاد و اقتصاد فعالی دارد، اما دیگر بازار معنای رایجش را از دست میدهد و محلی برای تولید فرهنگ و تعاملات اجتماعی نیست.
به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، اکبر تقیزاده اظهار کرد: اگر آذربایجان اهمیت بنیادین گذشته را که در سطح کشور و فراتر از کشور داشت از دست بدهد، تجارت نیز افول میکند و بازار اهمیتش را از دست میدهد. وی گفت: حوادثی مانند آتش سوزی و تخریب قسمتی از بازار در طول دورههای مختلف روی داده و در نهایت مرمت شده است، هر چند این حوادث نیز آسیبهای جدی به بازار وارد میکند، اما به کمک دانش روز قابل مدیریت و کنترل است. وی با بیان اینکه بازار از گذشته روالهایی برای مدیریت جمعی خودش داشته است، افزود: به عنوان مثال در گذشته ساختارهایی برای اصنافی که در خطر ورشکستگی قرار داشتند، پیش بینی شده بود و اگر چنین مشکلی برای کسی پیش میآمد، بازاریان به او کمک میکردند تا ضرر جدی به کسی وارد نشود. تقیزاده ادامه داد: اگر حمایتهای این چنینی بازاریان از هم به صورت زنجیروار تسری پیدا نکند، سرمایه اجتماعی بازار به خطر میافتد و بازار از بین میرود. وی از بین رفتن سرمایه انسانی را از دیگر خطراتی عنوان کرد که حیات بازار تبریز را تهدید میکند و گفت: بازار به انسانهای فکور و حکیمی نیاز دارد که آن را با حکمت خودشان اداره کنند. بازار نه تنها محل تجارت، بلکه محل تولید فرهنگ و حیات است، اما باز تولید این فرهنگ و انسانهای حکیم الان به راحتی اتفاق نمیافتد. وی با تاکید بر ارتباط و تاثیر دو جانبه انسان و محیط بر یکدیگر افزود: هر یکی از این دو صدمه ببیند، هویت شهری و ارتباط دو جانبه انسان و محیط را تحت تاثیر قرار میدهد. مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص عدم تناسب برخی مشاغل و صنوف مستقر در بازار تبریز با هویت و قدمت تاریخی آن بیان کرد: تغییر الگوهای شغلی با توجه به تغییر سبک زندگی اجتناب ناپذیر بوده و با خارج شدن برخی مشاغل از چرخه بازار، مشاغل و کالاهای دیگر جایگزین شده و مشاغل قبلی اهمیتشان را از دست میدهند. وی در ادامه، تغییر اقلیم را از دیگر خطراتی که بازار تبریز را تهدید میکند، عنوان کرد و گفت: با تغییرات اقیلمی شاهد کاهش محصولاتی مانند خشکبار در بازار هستیم، مثلا کاهش تعداد روزهای یخبندان و صنایع آلاینده غرب تبریز نیز بر تغییر محصولات کشاورزی ارائه شده در بازار تاثیر دارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانهها در شناساندن جایگاه واقعی بازار به مردم و اصناف و رسالت واقعی بازاریان نقش موثری دارند و اگر مردم از این حقایق مطلع باشند، پای تبریزیها هرگز از بازار بریده نمیشود.
https://hamnava.ir/News/Code/32351
0 دیدگاه تایید شده