×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 2 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25428 خبر
عطاری‎ها حق فروش داروهای گیاهی را ندارند/ تشخیص مزاج با نگاه به ظاهر درست نیست

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، سید محمد باقر فضل‌جو اظهار کرد: انجمن علمی طب سنتی ایران حدود هشت سال سابقه تاسیس دارد که تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت و با همکاری متخصصان طب سنتی ایران که دوره ‎ های دانشگاهی در این رشته را به صورت آکادمیک در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت طی کرده‌اند، فعالیت می کند .
وی افزود: تنها مرجع برگزاری دوره‌های آموزشی طب سنتی ایرانی مورد تایید وزارت بهداشت، دوره ‎ های برگزار شده توسط این انجمن است و تمام دوره‌های دیگری که در زمینه طب سنتی ایرانی، برگزار می‌شود، از دیدگاه قانونی و وزارت بهداشت، غیر قانونی هستند، چرا که از سوی برخی افراد غیرمتخصص برگزار شده و ممکن آسیب ‎ های زیادی را سبب شوند .
وی بیان کرد: انجمن علمی طب سنتی اقدام به افتتاح شعب جدید در مناطق مهم کشور کرد تا دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان این رشته در کشور پخش شوند و مقر انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور نیز در تبریز بوده و استان ‎ هایی مثل اردبیل، آذربایجان شرقی، غربی و بخش‌هایی از استان کردستان را پوش می ‎ دهد، اعضای این انجمن را بیش از 30 نفر از متخصصان، پزشکان و دستیاران طب سنتی تشکیل می‌دهند .
این متخصص طب سنتی با تایید این که چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد، اظهار کرد : طب، علمی است مربوط به بدن انسان و دلیل این که به طب اسلامی شهرت یافته، این است که علم طب نیز مانند هر علم دیگری، پس از ظهور اسلام، توسعه یافته است.
وی با اشاره به آسیب‎هایی مختلف مراکز طب سنتی غیرمجاز، ادامه داد: آسیب‎های اجتماعی، علمی، درمان و سلامت و فهم نادرست مردم از طب ایرانی از جمله آسیب‎هایی است که این مراکز ممکن است، ایجاد کنند.
عضو انجمن علمی طب سنتی ایران تاکید کرد : اقدامات زیادی برای آموزش دادن به عطاری‎ها انجام شده است تا خارج از محدوه قانونی‎شان عمل نکنند، وزرات بهداشت علاقه‎مند ساماندهی عطاری‎هاست، اما هنوز اقدامات کاربردی در این خصوص انجام نشده است.
وی افزود: طب سنتی می‎تواند به همراه طب جدید، به سلامت جامعه کمک کند، طب سنتی به تنهایی نیز پاسخگوی درمان بسیاری از بیماری‌ها بوده و در برخی موراد و در صورت نیاز، از طب جدید نیز استفاده می‎کند.
وی در ادامه بیان کرد: مرکز طب سنتی که تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تبریز باشد، در بیمارستان سینای تبریز و در شیفت صبح فعالیت می‎کند و قرار است سلامتکده طب سنتی دانشگاهی در بیمارستان اسدآبادی تبریز راه اندازی شود.
فضل‌جو در بخش دیگری از سخنانش در  پاسخ به این که آیا پزشکان عمومی و ماماها مجاز به حجامت کردن، هستند؟، اظهار کرد: از نظر قانونی، پزشک می‎تواند هر روش درمانی را که درست می‎داند استفاده کند، اما اکثر قریب به اتفاق این پزشکان، دوره‌های تخصصی مورد تایید وزارت بهداشت در این حوزه را سپری نکرده‌اند و این نقص بزرگی است.
وی افزود: هم حجامت و هم زالو درمانی در صورت انجام گرفتن از سوی شخص غیرمتخصص و ناآگاه، ممکن است آسیب رسان باشد، فارغ‎التحصیلان رشته‎های مرتبط پزشکی مثل بهیاری، پرستاری و مامایی می‎توانند پس از گذراندن دوره‌های مورد تایید، اعمال کوچکی مانند حجامت، زالودرمانی و بادکش کردن را انجام دهند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: چهره و رنگ پوست، یکی از فاکتورهای تشخیص مزاج بوده و قضاوت بر اساس یکی از فاکتورها و  تشخیص مزاج  با یک نگاه ظاهری، نادرست است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.