×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه 14 آبان 1403  .::.   برابر با : Monday 4 November 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26176 خبر
ضرورت زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، محمد اصغر مصباحی در هشتمین وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت تصریح کرد: در واقع این مذهبی که ما آن را قبول داریم یعنی مذهب اسلام  یک پیام جهانی دارد.  
 
وی با بیان این که اگر قرآن مجید را مطالعه کنید، شاهد خواهید بود که تاکید زیادی بر وحدت و اتحاد وجود دارد، اظهار داشت: خداوند دستور داده مسلمانان زندگی توأم با اتحاد داشته باشند و از اختلافات دوری کنند.  
 
مصباحی خاطرنشان کرد: تلاشی که جمهوری اسلامی ایران به وسیله مجمع تقریب مذاهب اسلامی و در چارچوب برگزاری کنفرانس  دارد، یک تلاش موفقیت‌آمیز است و ما برای کامیابی آن دعا می کنیم.  
 
وی به حدیثی از رسول خدا (ص) اشاره کرد که می‌فرمایند کسانی که بر اساس قوم و قبیله و مسلک تعصب می‌کنند، به جهنم خواهند رفت.  
 
مصباحی در ادامه افزود: علمای کرام شیعه هند و هم چنین علمای کرام جمعیت علمای هند که قدیمی‌ترین سازمان علمای هند است، همیشه تلاش کرده‌اند که درمیان خود وحدت ایجاد کرده و از تفرقه دوری کنند.  
 
وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) می‌فرماید: المسلم للمسلم کالبنیان یشد بعضه بعضه. یعنی یک مومن برای مومن دیگر مانند یک دیوار است. همانگونه که در یک دیوار، یک خشت موجب تقویت خشت دیگر می‌شود که در نتیجه کل دیوار محکم می‌گردد، همینطور همه مسلمانان از هر جای جهان که باشند، باهم برادرند و باید به یک دیگر محبت داشته باشند.  

 

قرآن باید قاعده و پیشوای مسلمانان باشد 

در ادامه این وبینار، آیت الله محمدحسن زالی (فاضل گلپایگانی) -نماینده مجلس خبرگان رهبری- اظهار کرد: اختلاف مذهبی موجب نزاع، دعوا و کشمکش خواهد شد.  
وی با بیان اینکه قرآن باید قاعده و پیشوای مسلمانان باشد و همه باید پیرو دستورات آن باشیم، گفت:‌قرآن، مسلمانان را از هر گونه خشونت، تندی، فحش و ناسزا برحذر داشته و تاکید کرده است که به صورت مسالمت آمیز زندگی کنیم.  

آیت الله زالی تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید همه " حزب الله" باشید که "حزب الله" موفق و رستگار است. ما باید جوری زندگی کنیم که زندگیمان رنگی از صلح، انفاق، ‌خیر و نیکی داشته باشد. ‌ما مسلمانان باید حقوق مومنین را رعایت کنیم و به یاری زیر دستان بشتابیم.  

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم تاکید کرده است که "لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ"، گفت: ما مسلمانان باید پیامبر گرامی اسلام را الگوی راستین خود قرار دهیم؛ چراکه ایشان مجموعه‌ای از صفات برجسته، کمالات اخلاقی، رفتار انسانی، برخورد محبت‌آمیز با هم نوعان خود دارد. ایشان هرگز اهل خشونت نبوده است.  

وی در همین خصوص ادامه داد: در اسلام رفتار خشونت آمیز ممنوع است، رفتار و کردار و اخلاق، همه و همه باید بر مدار دوستی، صفا، صمیمیت و مسالمت آمیز باشد.  


وحدت به معنای دست کشیدن از عقاید، ثوابت و مسلمات نیست 

آیت الله سیدعلی حسینی اشکوری -نماینده مجلس خبرگان رهبری- در هشتمین وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تأکید کرد: بحث تقریب مذاهب اسلامی و  تقریب بین جامعه موحدین عالم و تقریب بین افکار مشترک همه بشریت یکی از مهمترین کارهایی است که از ناحیه خیرخواهان جامعه متدین و جامعه بشریت مورد تأکید قرار گرفته و می‌گیرد و جزو آمال و آرزوهای بسیاری از فرهیختگان است.  
 
وی ادامه داد: این اختلافات و کشمکش‌های مذهبی و عقیدتی زمینه‌های کشمکش‌های سیاسی و اختلافات دیگر را در جامعه به وجود می آورد و موجب پراکندگی جامعه و برهم خوردن انسجام آن می شود که نوعاً مورد بهره‌برداری سودجویان و کسانی قرار می‌گیرد که منافعشان در اختلاف اندازی میان مردم است و از این اختلاف میان انسان‌ها بهره‌مند می‌شوند و سود مادی می‌برند.  
 
 آیت الله اشکوری افزود: معیار این سودجویان نه دین است، نه مذهب است، نه دفاع از آرمان‌ها است و نه برای حقوق انسان‌ها ارزش قائل هستند.  
 
  وی تأکید کرد:‌در طول تاریخ از صدر اسلام، پیامبر اکرم (ص) در برابر کسانی که می‌خواستند تفرقه‌افکنی کنند و منافقانه در میان مسلمانان رخنه کرده و زمینه نفاق را ایجاد کنند، چه با درایت خود و چه با کمک وحی و عنایت پروردگار جلوی فتنه آنها را می‌گرفتند.  
 
 اشکوری خاطرنشان کرد: این افراد از ابزار قومیتی یا ابزار دینی و عقیدتی یا ابزار زبان و اختلاف گویش‌ها برای ایجاد تفرقه استفاده می‌کنند.  
 
 وی ادامه داد: در زمان ائمه اطهار هم منافقین می‌خواستند از اختلافات سوء استفاده کنند و از قرائت های مختلف دینی و عقیدتی بهره‌مند بشوند، اما بزرگان دین درصدد جلوگیری بودند و همیشه یکپارچگی امت اسلام را مورد حمایت قرار داده و از اختلاف دوری کردند.  
 
 آیت الله اشکوری با تأکید بر اینکه همیشه حفظ کیان اسلام، کیان جامعه بشریت و کیان توحید، مورد تأکید بوده و هست، اظهار کرد: در زمان غیبت و عدم حضور امام معصوم نیز در نزد امامیه همین نقش وحدت آفرینی اهمیت دارد.  
 
 وی با بیان اینکه منظور از وحدت دست کشیدن از عقاید، ثوابت و مسلمات خودمان نیست، خاطرنشان کرد:‌برای حفظ کیان و هویت اسلام و هویت دین و توحید و دفاع از انسانیت ما را مأمور کرده‌اند که به اصولی پایبند باشیم و از آنها دفاع کنیم.  
 
 وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی و تصدی مدیریت و رهبری جامعه به زعامت امام خمینی(ره) و  استمرار آن با رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، این بزرگواران در حفظ وحدت تأکید کردند و تلاش های چشمگیر و خدمات شایانی به دستور آنها و به وسیله خیرخواهان و بزرگانی نظیر مرحوم آیت الله تسخیری انجام گرفته و در قالب مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و همچنین سفرهای مختلفی که به وسیله شخصیت‌های خیرخواه به سایر کشورها انجام گرفته، صورت گرفته است.  
 
 وی در پایان گفت: آنچه مهم است، همین تقریب و نزدیک بودن و نزدیک شدن انسان ها است که بسیار مسئله حائز اهمیتی است، زیرا وقتی دور از هم هستند، افکار همدیگر را به صورت مستقیم و بدون پرده دریافت نمی‌کنند و به وسیله سوء فهم یا سوء نیت بعضی از افراد ممکن است برداشت‌های غلطی بشود.  


  

تبدیل شدن اختلاف به تفرقه، خطر جنگ را به همراه دارد 

زرهانی -قائم مقام ستاد اقامه نماز- در بخشی از این وبینار با تأکید بر ضرورت اقدام مسلمانان برای حل وفصل هوشمندانه اختلافات در محیط‌های علمی هشدارداد، درصورتی که اختلاف تبدیل به تفرقه شود، احتمال تبدیل شدن آن به جنگ بسیار زیاد خواهد بود.  

وی ادامه داد: خیلی از مسلمانان برای ساده‌ترین عمل‌های جراحی باید پول هنگفتی را به کشورهای اروپایی پرداخت کنند، درحالی که در ایران امکانات درمانی ارزان در دسترس همه مسلمانان دنیا وجود دارد.  
 
زرهانی خاطرنشان کرد: ما باید این بستر را فراهم کنیم که مبادلات علمی وجود داشته باشد، ما پژوهشگاه‌های متعددی در دنیای اسلام داریم، به صورتی که در خود ایران ده‌ها پژوهشگاه و صدها شرکت دانش بنیان و دانش افزوده وجود دارد که قابل انتقال به دنیای اسلام هستند.  
 
زرهانی تأکید کرد: ما می‌توانیم از این رهگذر، زمینه را به گونه‌ای فراهم کنیم که دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های دنیای اسلام مبادلات علمی داشته باشند و استاد و دانشجو مبادله کنند.  
 
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور  گفت: «در تفکر انقلاب اسلامی، در نگاه امام و در نگاه مقام معظم رهبری مبادله علمی یک امر مباح و مستحسن است؛ ما باید در دنیای اسلام چنان اعتمادسازی کنیم که همه دانشمندان ما با هم، کنگره‌های علمی داشته باشند و مشکلات جهان اسلام را حل کنند.  
 
 وی با بیان این که از اقتضائات صلح، تعاون است و بسترهای همکاری سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و حتی نظامی هم در آینده می‌تواند وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: «چرا نباید اتحادیه جهان اسلام داشته باشیم، یکی از مطالعاتی که در مجمع تقریب مذاهب اسلامی انجام گرفته، تدوین نظام‌نامه اتحادیه جهان اسلام است و همه کشورهای مسلمان، از جمله عربستان، مصر، اردن، سودان، پاکستان و بخش‌های مسلمان نشین هند و دیگر کشورهای اسلامی بیایند با کمک ایران، اطلاعات و دانش خود را روی هم بگذارند و ساز و کاری پیدا کنند تا اتحاد جهان اسلام ایجاد شود.  
 
زرهانی در پایان گفت: صلح یک کلمه نیست، صلح یک مفهوم است که بر اساس آن باید تعاون اتفاق بیفتد و در عرصه‌های تعاون باید مشکلات جهان اسلام حل شود.  

 

همزیستی و وحدت از طریق ارزش‌های بزرگ ایجاد می‌شوند

ادریس هانی -اندیشمند، فعال سیاسی، پژوهشگر و نویسنده اهل کشور عربی مغرب در شمال آفریقا- در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت که از سوی مجمع جهانی تقریب برگزار می‌شود، به تاثیر بسزای این کنفرانس بر توسعه و رشد آگاهی و تفکر و ایجاد زمینه برای توسعه جهان اسلام تاکید کرد.  
 
وی در این باره توضیح داد: مجمع تقریب مذاهب اسلامی نهادی است که هر موضوعی که بتواند میان مذاهب مختلف در کشورهای اسلامی تقریب ایجاد کند و زمینه‌ساز وحدت میان مسلمانان شود را رصد می‌کند و در این اقدام همه اختلافات تاریخی که از حدود طبیعی و موضوعی خود خارج شده و به عاملی از عوامل عقب‌ماندگی این امت تبدیل شده‌اند را کنار گذاشته است.  

وی افزود: مسلمانان برای اینکه در ارزش‌های معین اتفاق نظر داشته باشند، باید اینگونه بنگرند که در ارزش‌ها سلسله مراتبی وجود دارد و در نتیجه اگر ارزش‌های بزرگ را در نظر بگیرند، از طریق آنها می‌توانند همزیستی و وحدت  ایجاد کنند. حتی می‌توانند از شعارهای سنتی وحدت فراتر روند، اما اگر از این ارزش‌های بزرگ کوتاه آمدیم، با سختی‌هایی رو به رو خواهیم شد که با آن آشناییم.  

این فعال برجسته فرهنگی جهان اسلام معتقد است که تجارب زیادی از گفتمان اسلامی در باب وحدت وجود دارد که یکی از آنها توسعه یا گشودن فضایی برای توسعه این گفتمان و آگاهی از شکننده بودن بسیاری از گفتمان‌هایی است که از نیت خیر نشأت می‌گیرد اما از مهد ایجاد اقدام عملی برای فتح آفاق بزرگ فراتر نمی‌رود.  

وی افزود: من معتقدم که اگر بخواهیم تمدنی بسازیم یا حداقل در جهان از موقعیت قوی برخوردار باشیم، باید مشخص کنیم که این تمدن چه ارزش‌هایی را گرد هم می‌آورد.  

 

مسئله وحدت هرگز نباید از دستور کار مسلمانان خارج شود 

در بخشی از این وبینار محمد اوقرون -استاد دانشگاه ترکیه- تأکید کرد: مسئله وحدت هرگز نباید از دستور کار مسلمانان خارج شود، زیرا یک دستور دینی است و از سوی دیگر، حتی اگر این موضوع حساسیت‌ اسلامی هم نباشد، هر فردی که در این جغرافیا زندگی می‌کند، باید عادلانه و شرافتمندانه از صلح به عنوان لازمه زندگی مشترک حمایت کند و هرگز از این مسئله دور نباشد.  

وی اظهار کرد: سطوح مختلف یک جامعه یعنی همه مذاهب، فرهنگ ها و مکاتب سیاسی که در جغرافیای مسلمانان زندگی می‌کنند، باید بر سر موضوع وحدت و یا حداقل در مورد مشترکات کوچک خود به یک اتفاق نظر برسند.  

استاد دانشگاه ترکیه خاطرنشان کرد: پروژه وحدت اسلامی پیش از اینکه یک پروژه سیاسی باشد، یک پروژه تمدن‌گرایانه است. فقط مسلمانان نیستند که به وحدت اسلامی احتیاج دارند، زیرا می‌بینیم مشکلاتی که در آسیای میانه رخ می‌دهد، غیر مسلمانان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

وی تأکید کرد:مشکلات بین مسلمانان باید توسط علما و روحانیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد. حاکمان کشورهای اسلامی نیز مسئولیت بزرگی در این زمینه بر عهده دارند.  

اوقرون گفت: بنابراین اگر بخواهیم پروژه وحدت تحقق پیدا کند، باید با واقعیت‌ها روبه رو شویم و جسارت بیان آن را داشته باشیم. به عبارت دیگر هر کشوری دارای پیش قضاوتها، رادیکال‌ها و تعصباتی است که توسط ساختارهایی که درک دینی آن کشور را تشکیل می‌دهد، ایجاد می شوند. مذهب، واقعیت ماست و نمی‌توانیم از این واقعیت فرار کنیم. هر مذهب باید برای رام کردن افراط و تفریط موجود در درون خود و جلوگیری از آسیب‌های آن گام‌هایی بردارد؛ مهمترین راه برای تحقق این امر، راه‌های علمی، کلامی و فلسفی و تاریخی است، زیرا جهل در خط مقدم  عواملی است که موجب افراط گرایی و تفریط می‌شود.  

وی تصریح کرد: ما به دیدگاه عمیقی که به نفع مشترکات اسلام باشد، به حاکمیت قرآن اهمیت دهد و انسانیت را در نظر بگیرد، احتیاج داریم. پروژه واقعی وحدت باید بدون در نظر گرفتن مذهب، همه افرادی که در یک خاک و هوا زندگی می کنند را در نظر داشته باشد.  

استاد دانشگاه ترکیه گفت: انسان بودن وظیفه‌ای است که خداوند به ما امر کرده است؛ وقتی این وظیفه را انجام دهیم، می توانیم آرام آرام و یا سریعا به بار نشستن وحدت را شاهد باشیم.  

وی خاطرنشان کرد:در مقابل ما دشمنانی هستند که پروژه‌هایی در ارتباط با جهان اسلام را در قالب پروژه‌های تفرقه به اجرا در می‌آورند و از نقطه ضعف ما در حساسیت دینی و اختلافات مذهبی بهره می برند.  

اوقرون افزود: چیزی که ما به عنوان مشکل می‌بینیم، مذاهب نیستند، بلکه تعصبات مذهبی هستند. بسیار مهم است که مذاهب، یکدیگر  را شرافتمندانه بپذیرند و سعی در تغییر یکدیگر نداشته باشیم.  

وی در پایان گفت: نقش روشنفکران، هنرمندان و حتی رسانه‌ها در سازمان‌دهی به  اینگونه برنامه‌ها و کارگاه‌های وحدت اسلامی با عناوین مشخص‌تر و گام‌های موضوعی‌تر و پذیرش آنها توسط اقشار مختلف جامعه بسیار مهم است.  

استکبار به دنبال از بین بردن اخوت و برادری در جوامع اسلامی است

ماموستا عبدالرحمن محمدپور -مدرس مدارس علوم دینی آذربایجان غربی- در هشتمین وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با تأکید بر اهمیت بسیار زیاد مسئله وحدت و برادری، درباره تلاش‌های استکبار برای ضربه زدن به جوامع اسلامی از راه‌های مختلف هشدار داد.  

ماموستا محمدپور تأکید کرد: آنچه که مهم است و باید بارها و بارها گفته شود و همه امت در راستای آن حرکت کنند، مسئله وحدت و برادری است؛ خداوند متعال نیز به ما امر کرده که در همین راستا قدم برداریم.  

وی با اشاره به آیه «واعتصموا بحبل الله» گفت: اعتصام به حبل خداوند و دوری از تفرقه یکی از وظایف بسیار مبارکی است که خداوند برای این امت تعیین کرده است.  

مدرس مدارس علوم دینی آذربایجان غربی افزود: وحدت یکی از واجبات و ارکان دین ماست و تفرقه‌ از محرمات و یکی از گناهان کبیره در اسلام به شمار می‌رود.  

وی  گفت: دین اسلام، انسان را به برادری فرا می‌خواند و زمینه را برای رسیدن به برادری هموار می‌کند.  

وی تأکید کرد: یک انسان مومن واقعی همیشه در راستای این برادری و وحدت قدم برمی‌دارد و همیشه تفرقه را عامل بدبختی، ذلت و عقب ماندگی می‌داند و به شدت از آن پرهیز می‌کند.  
اسلام، نگاه ویژه‌ای به انسانیت دارد.

این عالم اهل سنت با بیان این که انسان‌ها از دید اسلام بسیار مکرم هستند، افزود: نگاهی که اسلام به انسانیت دارد، در هیچ کدام از مکاتب مادی وجود ندارد؛ انسان به حدی در نظر اسلام مهم است که فرد، اصالت یک جامعه را به خود می‌گیرد. «من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا» که می‌فرماید اگر یک انسان بدون اینکه مرتکب گناهی یا  قتلی شده باشد یا فساد در روی زمین کرده باشد، کشته شود، همانند این است که تمام انسان‌های روی زمین کشته شده‌اند.  
 

ضرورت زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی

در بخش ئیگری از این وبینار، مریم اسماعیلی -مدیر گروه مطالعات فرهنگی حوزه علمیه جامعه الزهرا- در سخنانی به وجوه ارزشی مستتر در دعوت پیامبر به اسلام اشاره کرد و گفت: آرامش مقوله‌ای است که همه انسان‌ها به نوعی به دنبال آن هستند. ارامش متفاوت با آسایش است. برخی هم آرامش خود برایشان مهم هست و هم آرامش دیگران اما برخی برای رسیدن به آرامش خود آرامش دیگران را به هم می‌زنند و برخی از آدم ها برای آرامش دیگران آرامش خود را فدا می‌کنند.  

وی افزود: برای شیاطین و جن و انس آرامش دیگران مهم نیست و به قیمت به هم زدن آرامش دیگران می خواهند خود زندگی آرام البته با تعریف ویژه شان را داشته باشند. از طرفی پیامبران از آدم تا خاتم مشعل نورانی هدایت را بعد از اتمام ماموریت خود به دیگری سپردند تا این رسالت به پیامبر خاتم رسید که تا قیامت و برای همه زمان‌ها و همه مکان‌ها و همه انسان‌ها نورافشانی کرده است.  

اسماعیلی با بیان اینکه سخن اصلی پیامبران «قولو لا اله الا الله تفلحوا» بود، افزود: سخن اصلی ایشان توحید بود و در محور توحید انسان به آرامش واقعی می رسد و  در مقابل آن، جبهه کفر همراه با تشتت و پراکندگی قرار دارد. کفری که نورانیت توحید را بر نمی‌تابد و درصدد به هم ریختگی و از بین بردن آن است.  

وی در ادامه با بیان این که یکی از راهبردهای جبهه کفر در مقابل جبهه توحید تفرقه اندازی و حکومت کردن است، گفت: آنچه جبهه کفر بر نمی تابد وحدت و انسجام و در نتیجه هم افزایی است. دشمن با تفرقه اندازی به دنبال تکه تکه کردن جامعه مسلمانان است. اگر هر کسی با سلیقه خود در مسیری حرکت کند، تشتت ایجاد می شود. وقتی نخ تسبیح پاره شود، مهره‌ها پراکنده می‌شوند و جمع کردن آن سخت می‌شود.  


ضرورت تشکیل یک اتحادیه همدلی اسلامی

زهرا مشیر استخاره -جامعه شناس و رئیس دانشگاه علوم انسانی- در سخنانی در هشتمین وبینار سی‌ و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به موضوع ضرورت نقش آفرینی بیشتر نخبگان دینی اشاره کرد و گفت: ضروری است نخبگان دینی در حوزه دین و مسائل منبعث از آن، نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.  
 
وی افزود: یکی از ضرورت هایی که امروزه در حوزه های علمی و دانشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد، نزدیک تر شدن حوزه علم و دین به یکدیگر است.  
 
دکتر مشیر با بیان اینکه جهان امروز  یک جهان شتابناک، متغیر، متعدد، متنوع و متکثر است، افزود: انسان در این تغییرات دائم و سیال به واسطه این مؤلفه ها تابع اهداف اولیه زندگی خود شده و در نهایت دچار بحران معنا شده است. این در حالی است که جغرافیای اندیشه که در گذشته از شرق و جهان اسلام نشأت می گرفت با علم محوری در غرب متمرکز شد و پیوندی که این زمینه ها به زندگی بشر داد، منجر به شکل گیری جهان سرمایه داری شد.  
 
این استاد دانشگاه به رابطه معرفت و قدرت اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به تکثر و تنوعی که در زمینه مفاهیم وجود دارد و با توجه به کانونی شدن علم و متمرکز و متکثر شدن قدرت ها، رابطه ای شکل گرفته که منجر به عدم تطابق حکمت عملی و نظری شده و به ایجاد مشکلاتی منجر شده است.  
 
دکتر مشیر به بحث عدالت اشاره کرد و گفت: بحث عدالت خواهی در جهان امروزی حائز اهمیت است. اما این درحالی است که در پردازش به این مفهوم، عدم تطابق حکمت عملی و نظری اتفاق افتاده است.  
 
وی افزود: تلاش این رویکردهای حداقلی برای اجرای عدالت هرگز به ثمر نمی رسد و چنین می شود که انسانها به جای توجه به حقیقت به واقعیت نگاه می کنند و به جای خیر فقط به اخلاق و به جای زیبایی فقط به هنر توجه می کنند.

 

علما و بزرگان دین باید پیشتاز عرصه وحدت باشند

در بخش دیگری از این وبینار، حجت الاسلام والمسلمین موسوی نژاد -کارشناس مسائل دینی از افغانستان- در سخنانی در وبینار سی‌ و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی  با اشاره به اینکه خود شهروندی از کشور افغانستان و جزو کشورهای مسلمان به شمار می آید، گفت: مشکلاتی امروز دامنگیر جامعه اسلامی شده است که نتیجه غفلت علما و بزرگان دین و مذهب است.  
 
او با بیان اینکه مکتب اسلام مظلوم واقع شده است، افزود: ارزش‌های والایی از طرف پیامبران الهی برای ما به ارث رسیده که مکتب همه مسلمانان به شما می رود اما این در حالی است که دشمنان از رژیم صهیونیستی گرفته تا آمریکا و اروپا علیه آن برخاسته اند.   
 
وی افزود: آنها تلاش می کنند که مسلمانان را از درون تهی کرده و جایگاه معنوی و علمی و اقتصادی شان را پایین بیاورند. این در حالی است که در برخی از جوامع مسلمان، امور در دست کسانی قرار گرفته که کمترین بهره ای از آگاهی و دلسوزی ندارند.  
 
حجت‌الاسلام موسوی نژاد همچنین گفت: خواهران و برادران مسلمان ما در حالی درس فقه و اخلاق می‌خوانند که امروز سیاستمداران مفسد با حمایت‌های بی‌دریغ و پنهانی در کشورهای ضد دینی علیه اسلام در حال فعالیت هستند. بنابراین باید علاوه بر تربیت و درس آموزی به طراحی اقداماتی عملی برخیزند تا دشمنان بیش از این امکان پیشروی و تضعیف دین اسلام را نداشته باشند.  
 
این کارشناس دینی تصریح کرد: این مهم وظیفه علما و بزرگان دینی است که به عقلانی ترین روش باید حکمت و مفاهیم معتدل دینی را ترویج دهند و مانع از رواج آموزه های جعلی دشمنان شوند، زیرا امروز جهان اسلام در بدترین وضع ممکن قرار گرفته و ملت‌های مسلمان که بخش اعظمی از جامعه بشری را تشکیل می‌دهند و وارث بزرگترین فرهنگ تمدن بشری هستند، در نقطه انزوا و حاشیه قرار گرفته اند. از این رو باید نهضتی جهانی توسط علمای همه کشورهای اسلامی  آغاز گردد تا سدی قوی در برابر دشمنان تشکیل دهد.

 

وحدت مسلمانان مانع از چیرگی دشمن بر آنها می‌شود

محمدمهدی کرامتی‌فر -استاد حوزه و دانشگاه‌های استان گلستان- در هشتمین وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، بر اهمیت نقش علمای دین در گسترش وحدت بین مسلمانان و جلوگیری از چیرگی دشمنان بر آنها تأکید کرد.    
  
آخوند کرامتی‌فر با بیان این‌که محبت اهل سنت به اهل بیت(ع) به خاطر مسائل سیاسی و یا مصلحت اندیشی نیست، تأکیدکرد: این محبت براساس مبانی قرآن و اسلام است، زیرا مهمترین، مؤثرین و مفیدترین عامل وحدت امت اسلامی در جامعه، اهل بیت رسول الله (ص) هستند.  
 
وی خاطرنشان کرد که پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) همواره جامعه اسلامی را به وحدت و اتحاد و همبستگی فرا خوانده‌اند.  
 
این عالم اهل سنت با اشاره به تمجید از صحابه رسول الله(ص) در قرآن کریم، گفت: خداوند در آیات مختلفی که در قرآن کریم آمده، اصحاب رسول الله(ص) را تمجید کرده است.  
 
وی همچنین با بیان این که در اسلام بر اهمیت نقش علمای دین تأکید بسیاری شده است، اظهار داشت: در دین مقدس اسلام و سیره عملی پیامبر(ص) و اهل بیت پیامبر(ع)، همواره بر تکریم علما و دانشمندان دین تأکید شده است.  
 
وی تأکید کرد: امروزه وظیفه علمای دین و فقها، گسترش مغناطیس وحدت عملی در جامعه است؛ باید این وحدت، اتحاد و همبستگی را حفظ کرد. باید به مقدسات همدیگر احترام بگذاریم، زیرا در چنین صورتی روز به روز بر عزت و اقتدار و شوکت مسلمان افزوده می‌شود و دشمنان بر ما فائق نخواهند شد.  
 
این عالم اهل سنت در پایان گفت: آینده از آن اسلام، قرآن، پیامبر و اهل بیت مکرم رسول الله (ص) خواهد بود.

 


همدلی و همدردی اسلامی مقدمه پرهیز از تنش‌ها و منازعات است 

در بخش دیگری از این وبینار، زهرا واحدی -مدیر حوزه علمیه خواهران خراسان شمالی- به مصلحت بشریت در دستیابی به وحدت اشاره کرد و گفت: امروز بیش از همیشه مصلحت الزامی امت اسلامی در حفظ وحدت است. تاریخ زندگی بشر از ابتدا همراه با نزاع و جنگ بوده و برقراری صلح و رفع منازعات همواره دغدغه بشر بوده است.  
 
وی افزود: یکی از راه‌های رسیدن به وحدت، همدلی و در نهایت صلح و سازش است. دین اسلام، ابعاد و محورهای مختلف ارتباطی را مورد توجه قرار داده و محور اصلی تنظیم روابط انسانی و سامان بخشیدن به آن را همدلی و همدردی می‌داند که از خانواده آغاز می‌شود و به جامعه می‌رسد و این خود مقدمه رفع منازعه و تنش و تشنج و بحران است.  
 
واحدی با بیان اینکه همدلی و همدردی اسلامی مقدمه پرهیز از تنش‌ها و منازعات بوده است، افزود: دین اسلام مهم‌ترین مبنای فکری خود را احسان و همدلی قرار داده است و قرآن کریم در فراخوان عمومی جامعه را دعوت به صلح می‌کند. وحدت هم به حکم عقل و هم به حکم قطعی شرع ضرورت دارد. به ویژه در موقعیت امروز جهان اسلام که شاهد رخداد عظیم بیداری اسلامی هستیم و دشمنان اسلام از هر عاملی برای ایجاد تفرقه و جلوگیری از وحدت مسلمانان استفاده می‌کنند.  
 
وی هدف اصلی گفتمان انقلاب اسلامی را نیز ایجاد همگرایی، وحدت و همبستگی در جامعه مسلمانان دانست و افزود: منطق انقلاب اسلامی این است که واقعیت‌های جهان اسلام را بشناسیم و به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم. پدیدار شدن تمدن اسلامی جز با اتحاد شیعه و سنی امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به آن باید همه دنیای اسلام  متحد شوند. هر ملتی که متحد باشد و میان خود تنازع و جدال ویرانگر نداشته باشد، مقابل همه دشمنی‌ها شکست ناپذیر خواهد شد.  
 
مدیر حوزه علمیه ادامه داد: ایستادگی ما در برابر دشمنان، اشغالگران و متجاوزان به سرزمین‌های اسلامی و منطقه و به ویژه دفاع از فلسطین برای حفظ مجد و عظمت همه امت اسلام و اقوام و نژاد و مذاهب اسلامی ضروری است. چرا بیش از ۵۰ کشور که در سایه نام بلند اسلام و پیامبر خدا قرار دارند و و از منابع گسترده و استراتژیک جهانی بهره مند هستند نباید از اقتدار لازم برخوردار باشند؟ چرا نباید در معادلات جهان اسلام به عنوان یک مجموعه بزرگ با این همه کرسی معتبر و سخن موثر حضور داشته باشند؟  

 

هدف اصلی دشمنان اسلام، تفرقه‌افکنی میان امت اسلامی است

حاتم کریم علی الجبوری -امام جماعت و خطیب بغداد- در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت که از سوی مجمع جهانی تقریب برگزار می‌شود، تاکید کرد که موضوع اخوّت و برادری در اسلام موضوع بسیار مهمی است و وقت آن فرا رسیده است که اختلافات و تفرقه‌ها کنار و طرح‌ها و پروژه‌های دشمنان خارجی و داخلی اسلام ناکام گذاشته شود.  
  
وی افزود: هدف اصلی دشمنان داخلی و خارجی اسلام، تفرقه‌افکنی میان امت اسلامی است. امتی که در کنف رحمت و حمایت خداوند قرار دارد. خداوند در قرآن کریم فرموده است: «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً» (به لطف او برادر یکدیگر شدید). از این آیه شریفه پیداست که برادری، نعمتی است که خداوند متعال به ما ارزانی داشته است.
  
خطیب مساجد بغداد در ادامه به احادیثی از پیامبر اسلام (ص) پیرامون برادری اشاره کرد و گفت که قصه‌ها و حکایت‌های فراوانی در طول تاریخ اسلام پیرامون معنا و مفهوم برادری میان امت اسلامی به چشم می‌خورد.  
  
وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص) درباره اخوّت و برادری به ما توصیه کرده‌اند. ما نیز تنها و تنها باید به این توصیه‌های ربانی و نبوی پایبند باشیم تا بتوانیم بندگی خدا را در برادری با یکدیگر به جای آوریم. خداوند تبارک و تعالی، ما را به اخوّت و برادری با یکدیگر فراخوانده است و در این میان، قومیت و نژاد هیچ محلی از اعراب ندارد.
  
این عالم عراقی گفت: سلمان فارسی یک شخصیت وفادار به پیامبر اکرم (ص) بود. او در واقع یک شخصیت محمدی محسوب می‌شد. پیامبر اکرم (ص) سخنانی را درباره او مطرح کرده‌اند. زمانی که ایشان اخلاص «سلمان فارسی» در دین خدا را مشاهده کردند، درباره او گفتند: «سلمان از ما اهل بیت است». این بدان معناست که پیامبر اکرم (ص) «سلمان فارسی» را از دیگران متمایز ساختند

 

نیاز مبرمی به همدردی اسلامی در میان جوامع داریم 

در بخش دیگری از این وبینار، شیخ یعقوب ننگی -قائم مقام مؤسسه تقریب در ایالت بائوچی نیجریه- گفت: همدلی به معنای درک کردن احساس شخصی دیگر یا شریک شدن در احساس اوست. هنگامی که فردی دچار مشکل یا درد و رنجی می شود، توانایی شما برای درک درد و رنج او و شریک شدن در آن و یافتن حسی مانند او به معنای همدلی است و اسلام هم دین همدلی است.  
 
وی ادامه داد: اما همدردی، به معنای احساس غم و اندوه و تاسف برای فردی دیگر و فراتر از همدلی است؛ زیرا نه تنها حس او بلکه شرایط او را نیز درک می کنید؛ این حس همدردی تنها برای مسلمان یا مؤمنان نیست، بلکه برای همه انسان‌ها است.   
 
شیخ ننگی گفت: از آنجا که اسلام، دین انسانیت است، ما نمونه‌های عملی بسیاری از این همدلی را در بین رهبران مذهبی از پیامبر اکرم (ص) گرفته تا حضرت علی (ع) و دیگر امامان داریم.  
 
وی تصریح کرد: در جنگ موته چند فرمانده منصوب به پیامبر (ص) به شهادت رسیدند که از جمله آن‌ها جعفر برادر بزرگ امام علی (ع)  بود. در پی به شهادت رسیدن او، پیامبر اکرم(ص) شخصا به خانه‌اش رفت و دستان نوازش‌گر و پر برکت خود را از روی همدلی و همدردی بر سر فرزندانش نهاد و از مسلمانان خواست برای خانواده جعفر غذا آماده کنند، زیرا آنان سرپرست خود را ازدست داده بودند.  
 
حضرت علی(ع) نیز روزی سالمندی را دید و از وضع و شرایط او جویا شد. هنگامی که فهمید همه بستگان و نزدیکانش او را تنها گذاشته و ترک کرده اند، فرمود: تا هنگامی که جوان و نیرومند بود، از او سود می بردید، اما اکنون او را به حال خود واگذاشته اید؟ سپس دستور داد در خزانه ثبت نام شده و از بیت المال تا پایان زندگی‌اش مبلغی به او پرداخت شود.  
 
قائم مقام مؤسسه تقریب در نیجریه گفت: جهان امروز پر از درگیری‌ها، بحران‌ها، کشتارها و درد و رنج‌هاست، آن هم به دلیل اوضاع و شرایطی است که دشمنان پدید آورده اند. پس نیاز مبرمی به همدردی اسلامی به ویژه در میان جوامع و کشورهای اسلامی و از جمله  ایران و عربستان سعودی وجود دارد که در صورت تحقق، دستاورد بسیار بزرگی خواهد بود. ما برای حفظ نسل انسان‌ها و بشریت در برابر دشواری‌ها، به شدت نیازمند وحدت در این عصر هستیم.

مسلمانان باید با تروریسم مبارزه کنند

در بخش پایانی این وبینار -مریم دولابی -شخصیت رسانه‌ای و فعال سیاسی لبنان- در رابطه با صلح و جنگ بین‌المللی گفت: هنگام جنگ و دشمنی باید با درایت به دشمن و طرف مقابل خود پاسخ مناسبی دهیم که پاسخ ما تلفات نداشته باشد.  

وی افزود: مهم‌ترین اقدامی که برادران مسلمان ما باید انجام دهند، مبارزه با تروریسم است. در این زمینه مذهب، قبیله و جنسیت مهم نیست. تروریسم تکفیری با هر دین، طبقه و جنسیتی ظالمانه است.  

این شخصیت سیاسی لبنان در رابطه با آزادی اندیشه و بیان ادیان مختلف گفت: ممکن است در مواردی مانند نمازهای یومیه تفاوت‌هایی وجود داشته باشد؛ اما وقتی فرقه‌های مختلف اسلامی با هم متحد شوند، می‌توانند بر افراط‌گرایان و گروه‌های تکفیری پیروز شوند.  

مریم دولابی در رابطه با نهادها و سازمان‌های اسلامی عنوان کرد: همه سازمان‌ها و نهادهای اسلامی باید با یکدیگر همکاری کرده و از هرگونه اقدامی که منجر به درگیری و تفرقه قبیله‌ای می‌شود، پرهیز کنند.  

وی در ادامه به احترام متقابل میان فرقه‌های مختلف اسلامی اشاره کرد و افزود: چنین احترامی میان گروه‌های مختلف اسلامی لازم است تا به سوی اسلام حقیقی و اصیل حرکت کنیم. همه ما به دین حضرت محمد (ص) اعتقاد راسخ داریم و اسلام باید در جامعه جهانی الگو شود.  

این شخصیت رسانه‌ای لبنانی افزود: نکته ششم در رابطه با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. ما در جهان اسلام نقشه راه و تصمیم قطعی برای نابودی صهیونیسم داریم. مبارزه با اسرائیل که دشمن اسلام است، از مهم‌ترین واجبات و وظیفه اسلامی است.  

مریم دولابی در پایان تاکید کرد که مسلمانان باید با یکدیگر متحد باشند و افزود: آنچه حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران فرمودند، محقق خواهد شد که فرمودند: «نابودی اسرائیل نزدیک است» بدون شک در سایه وحدت اسلامی همه مسلمانان جهان، این شعار محقق خواهد شد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.